Nya dämpare del 3

Här kommer ytterligare en reseberättelse som relaterar till stötdämpare. Anledningen till att dela detta är dels att jag hade ytterst låga förväntningar från start och dels för att belysa faktum att det är dyrare att bygga en tävlingsbil än att köpa en, detta är nämligen kit är nummer 3 i ordningen. Nåväl, jag är inte den som ”blocket-knarkar” däremot brukar jag ibland surfa runt efter saker som jag kan tänka mig handla i framtiden.

Nu kan man undra varför jag funderar på stötdämpare, har jag inget högre prioriterat, typ en motor att montera? Jomensåhärva, det pågår en insamling av delar till uppgradering till sena 944 hjulupphängning därav behov an nya dämpare. Dessutom duger inte de gamla. Visserligen är de i det närmaste magiska när de funkar men det är just det, de fungerar ungefär 3,5 körningar tills de är dags att lämnas in för översyn.

Så jag brukar kika in på Bilsteins kit som är det som sitter på turbo Cup bilarna. Beprövat och robust enligt allas erfarenhet. H&R har även ett motsvarande RSS kit med, vad jag förstår, Bilstein innanmäte och samma gedigna rykte. Så man har ju sneglat på dem med. Av alla ställen så dök ett sådan här kit upp på Amazon för en osannolikt låg summa, vi pratar hälften av normalpris. Det måste vara något lurt men nog kommer man ångra sig om man inte chansar. Jag kollade returpolicyn och beställde med mental förberedelse för en logistik- samt kommunikationskarusell. På deras hemsida stod det ett indikerat leveransdatum för min adress och ett saldo på lagret. Vid beställningsbekräftelsen står det att e-post kommer att skickas med beräknad leveransdatum. När det dröjt en vecka och någon leveransdatum ej kommunicerats kontaktar jag dem via deras chat, där de ber om ursäkt att det dragit ut på tiden och att min beställning är under behandling. Jag har ingen brådska. Några dagar senare mailar jag dem och frågar om de har ett leveransdatum för min beställning då jag fortfarande inte fått något. Svaret jag får är att varan jag har beställt inte finns på deras lager. Mitt återkoppling blir att jag finner det märkligt för varan finns att hitta på deras hemsida med lagersaldo och med leveransdatum. Det dröjer ytterligare någon dag innan jag får svar med att jo, det var märkligt för att Amazon har inte det artikelnumret på lager. Jag gör då ytterligare en sökning på deras hemsida och tar en skärmdump på det jag ser och inkluderar i mitt svar till dem. Känslan jag får är att de vill förhala leveransen tills jag tröttnar och avbryter den. Nästa dag har jag en leveransbekräftelse med spårningsinformation. Nu var bara frågan om jag får rätt saker eller om de bara skickar 23kg tegelsten till mig. Det tog faktiskt inte många dagar innan ett paket stod utanför dörren. Jag blev mycket glad för det var dels en genuin H&R låda och innehållet är vad jag kan bedöma riktiga grejer. Lite trassel var det men det var det värt med tanke på vad jag fick betala. En intressant ”feature” är att de kommer med i mitt tycke udda fjäderhårdheter, 70N/mm fram och 150 N/mm bak. Nu var jag helt inne på att få byta samtliga fjädrar ändå men det positiva är att jag bara behöver nya huvudfjädrar fram då bak redan ligger i närheten av det jag kör idag 🙂 . Detta är en nyckelkomponent till min uppgradering så jag kommer ha anledning att återkomma till dessa, nu får de vila sig på hyllan bland de andra prylarna i min samling…

Detta inlägg publicerades i Chassie. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nya dämpare del 3

  1. Torbjörn Bloom skriver:

    Kul att följa hur du hela tiden jobbar och tänker kring utveckling av din racerbil! 🏁

Lämna en kommentar