Räser

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFoto: Linda Winter

Det är helt fantastiskt vad länge jag haft denna bil. Den köptes 2003 och sedan dess har det hänt mycket. Ni kan läsa om vad som hänt med bilen under Klemens Historia och även under Resultat kan ni se vilka körningar vi har varit på och hur det har gått.

Mina drömmar och mål med den här bilen är att köra så mycket bana som möjligt och allra helst tävla. Bilen har gått i MSCC klubbmästerskap i klassen Roadsport C, sedan jag köpte den. Jag har haft Vagnbok till bilen för både Sportvagnsmästerskapet och Porsche Sports Cup Scandinavia. Bilen kommer förbli gatlegal vilket har varit tanken från början och det har nu visat sig vara väldigt praktiskt. Den har varit optimerad för klassen Roadsport C och låg bra till på klassgränsen (1199kg för mig) för att köra med MSCC KM samt SPVM.  Nu när man fått smak på racing samt att reglementet for roadsport är ändrat så lockar det att optimera för PSCS klass 8A. Det innebär att man kan banta ca 100kg och experimentera med aerodynamik. I vilket fall är jag oerhört glad att ha en räserbil som går att använda när andan faller på.

motor

Drivlina; Org. M44/01 2,5 l, 163PS, ”luffarturbo”, konverterad från intern värmeväxlare till extern oljekyl, Fidanza aluminium svänghjul, 968 motorkuddar, stålgrenrör från 2,7l motor, egenbyggt avgasrör med Dalhems SBF katalysator, A-alt 2,5″ och Apple 2″ ljudämpare. Audi V8 40% torsendiffbroms och limfyllda växellådsbussningar.

Chassie; 996 C2 BBS 17×9″ ET55 med Yokohama 005 240/640-17
Fram:
AVO fjäderben, 123N/mm fjädrar + hälpfjädrar, Utzon camberplates, Racers Edge länklager i länkarmarna, 30mm hemmabygd kränghämmare, 35mm spacer
Bak:
AVO coilover med 157N/mm fjädrar (bortplockade torsionsstavar)+ hjälpfjädrar, Weltmeister polygrafitbussningar i svärd och torsionstub, modifierad torsionsub, 14mm kränghämmare, 65mm Manton spacer
Hjulvinklar: oortodoxa 😉

Bromsar; Org. Skivor 282,5×20,5mm fram, 289x20mm bak med glidkolvsok runt om, Hawk HP+ bromsklossar fram, ATE Racing bromsvätska, Goodridge stålomspunna bromsslangar, uppstagad huvudbromscylinder, bromskylning med 3″slang och egenbyggda bromsköldar.

Kaross; Saphirblau, framskärmar i glasfiber från ”Dansken”, galsfiberhuv från FHRacing med plastad luftevakuering, Martini-stripes och tornadoröda kofångare, El-Targa, gälar i spoiler och framskärmar (från Fiesta Turbo RS), GTS lampor och luftintag i stället för parkeringsljus, bogseröglor, huvlås, mindre spolarvätskebehållare.
Vägd på PCSR vågar till 1180kg raceklar med mig och med lysande tanklampa.
Tjänstevikt: 1270kg

Inredning; 7-p Bur, Sparco Ring ratt mocca, 20mm QSP rattnavdistans, Sparco EVO förarstol och Sprint passagerarstol, QSP 6-p 4×3+2″ bälte till föraren, dörrstroppar istället för handtag, kolfiberplatta i stället för stereo samt en oljetempmätare, egenbyggt PerformanceBoxfäste.

Prestanda:
Knutstorp: 1:11,12 (S) – 1:11,974 (R)
Ljungbyhed: 1:04.232 (S) – 1:06,7 (R)
Sturup: 1:11,013 (S) – 1:13,509 (R)
Falkenberg: 0:54,5 (R)
Kinnekulle: ca. 1:12 (Gatdäck)
Anderstorp: 1:58,609 (R)
Gotland: 1:41,008 (R)
Gelleråsen: 1:20,270 (R)
Mantorp: 1:37,166 (R)
Rudskogen: 1:48,078 (R)
Emmaboda Superstage: 1:33,65 (R)

(S=slicks, R=r-däck)
Toppfart: 220 knyck-å-där-va-mer-å-je..

14mek05 037

Önskelistan:
* Styrservo med kortare utväxling.
* Lättning med sådär 100kg
* Större bromsar
* Aerodynamikpaket (Splitter, diveplates, plangolv, diffusor, vinge)

Gå upp till 5kg/hk
* Annan motor

14mek05 055