Räser

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFoto: Linda Winter

Det är helt fantastiskt vad länge jag haft denna bil. Den köptes 2003 och sedan dess har det hänt mycket. Ni kan läsa om vad som hänt med bilen under Klemens Historia och även under Resultat kan ni se vilka körningar vi har varit på och hur det har gått.

Så varför harvar man vidare med denna bil efter så många år, kan man undra. Kortfattat kan man säga att mina drömmar och mål har skiftat längs vägen. När jag först skaffade bilen var fokus att köra så mycket bana som möjligt och allra helst tävla. Jag var väldigt inspirerad av gamla tiders racing där man körde tävlingsbilarna till banan så MSCC klubbmästerskap och klassen Roadsport C blev min naturliga hemvist. Jag skaffade Vagnbok till bilen för både Sportvagnsmästerskapet och Porsche Sports Cup Scandinavia (8A) där jag provade några tävlingar i samma anda. Man kan kalla denna period Roadsport C-åren och tävlingsvikten var 1200kg. Nu har jag inte samma möjlighet att åka iväg i en räserbil för en tävlingshelg, dessutom har jag blivit så gammal att jag betraktar min räser med nostalgiska ögon och tänker på bilarna från min barndom. Med andra ord finns det nu nya möjligheter att utveckla bilen i en rikting mot tidstypisk-tävlingsbil och tävla var helst möjligheterna ges. Bilen kommer förbli gatlegal vilket har varit tanken från början och det har nu visat sig vara väldigt praktiskt. I vilket fall är jag oerhört glad att ha en räserbil som går att använda när andan faller på.

motor

Drivlina; Org. M44/01 2,5 l, 163PS, ”luffarturbo”, konverterad från intern värmeväxlare till extern oljekyl, Fidanza aluminium svänghjul, 968 motorkuddar, stålgrenrör från 2,7l motor, egenbyggt avgasrör med Dalhems SBF katalysator, A-alt 2,5″ och Apple 2″ ljuddämpare. Audi V8 40% torsendiffbroms och limfyllda växellådsbussningar.

Chassie; 996 C2 BBS 17×9″ ET55 med Yokohama 005 240/640-17
Fram:
AVO fjäderben, 123N/mm fjädrar + hälpfjädrar, Utzon camberplates, Racers Edge länklager i länkarmarna, 30mm hemmabygd kränghämmare, 35mm spacer
Bak:
AVO coilover med 157N/mm fjädrar (bortplockade torsionsstavar)+ hjälpfjädrar, Weltmeister polygrafitbussningar i svärd och torsionstub, modifierad torsionsub, 14mm kränghämmare, 65mm Manton spacer
Hjulvinklar: oortodoxa 😉

Bromsar; Org. Skivor 282,5×20,5mm fram, 289x20mm bak med glidkolvsok runt om, Hawk HP+ bromsklossar fram, ATE Racing bromsvätska, Goodridge stålomspunna bromsslangar, uppstagad huvudbromscylinder, bromskylning med 3″slang och egenbyggda bromsköldar.

Kaross; Saphirblau, framskärmar i glasfiber från ”Dansken”, glasfiberhuv från FHRacing med plastad luftevakuering, Tornstag från NMRacing, Martini-stripes och tornadoröda kofångare, El-Targa, gälar i spoiler och framskärmar (från Fiesta Turbo RS), GTS lampor och luftintag i stället för parkeringsljus, bogseröglor, huvlås, mindre spolarvätskebehållare.
Vägd på PCSR vågar till 1180kg raceklar med mig och med lysande tanklampa.
Tjänstevikt: 1270kg

Inredning; 7-p Bur, Sparco Ring ratt mocca, 20mm QSP rattnavdistans, Sparco EVO förarstol och Sprint passagerarstol, QSP 6-p 4×3+2″ bälte till föraren, dörrstroppar istället för handtag, kolfiberplatta i stället för stereo samt en oljetempmätare, egenbyggt PerformanceBoxfäste.

Prestanda:
Knutstorp: 01:09,142 (S) – 1:11,974 (R)
Ljungbyhed: 1:03,6 (S) – 1:06,7 (R)
Sturup: 1:11,013 (S) – 1:13,509 (R)
Falkenberg: 0:54,5 (R)
Kinnekulle: ca. 1:12 (Gatdäck)
Anderstorp: 1:58,609 (R)
Gotland: 1:41,008 (R)
Gelleråsen: 1:20,270 (R)
Mantorp: 1:37,166 (R)
Rudskogen: 1:48,078 (R)
Emmaboda Superstage: 1:33,65 (R)

(S=slicks, R=r-däck)
Toppfart:  220 knyck-på-mätaren-å-där-va-mer-å-je..

14mek05 037

Önskelistan:
* Styrväxel med kortare utväxling.
* Lättning med sådär 100kg
* Hjulupphägning från senare årsmodel med Större bromsar
* Nytt styrsystem med ersatt luftmängdmätare och 4-1 grenrör
* Slutväxel med kortare utväxling
* Om man vinner på lotto skaffar jag en motor till…

14mek05 055