Motor

Luffarturbon:
Jag tror inte på eftermarknadsluftfilter så jag får väl hitta på något annat. När jag byggde om lamporna blev det helt plötsligt plats över och dessutom blev jag av med en lampa i stötfångaren. Så det blev en ny snorkel som tillverkades av 3″ avgasrörsböjar och en basports kona i ena änden. Snorkeln tar numera luften direkt från fronten och in i den omodifierade luftburken. Antagligen gör det inte ett smack för effekten men det ser tufft ut om inget annat.
Svänghjul:
Lite lyx har jag kostat på mig och monterat ett svänghjul i aluminium från Fidanza. Det är ungefär hälften så lätt mot original i stål.


Grenrör:
En pinnbult gick av till grenröret vilket fick mig att tänka på att skaffa ett lättare. Jag hade tur och fick tag på ett i stål från en 2,7l motor via Sandén. Det har samma utformning som original som är tillverkat i gjutjärn så någon effektvinst tror jag inte det har blivit. Däremot är det betydligt lättare.

Oljekyl:
Efter att ha sett höga oljetemperaturer vid banköning beslöt jag mig för att ersätta den interna värmeväxlaren till en extern oljekyl. Min kompis Pär gav mig en begagnad oljekyl av okänt ursprung som jag placerade framför höger framhjul i egentilverkade fästen. Värmeväxlaren ersattes av ett termostathus från 951 som har slanganslutningar.


Huvudströmbrytare:
Under min tävlingsdebut fick jag anmärkning under besiktningen på att jag inte hade huvudströmbrytare på bilen. Då detta är en billig sak att åtgärda fanns det inga tvivel om att montera en. Jag tillverkade en hållare för brytaren nära batteriet som möjligt, för att minska kortslutningsrisken. Jag har en 6-polig bytare och jag använder ”lilla bytaren” för att bryta matningen till tändspolen. Eftersom man enligt SBF skall ha åtkomst till brytaren vid rutan på förarsidan utifrån, har jag fått lösa detta med hjälp av en wire. Även en wire har dragits inifrån bilen och gör att man kan bryta strömmen från förarplatsen även om man är fastspänd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s