Historik

Här följer lite info om tidigare bilar som ha betytt en del för mig på ett eller annat sätt. Jag har alltid döpt mina bilar och det namnsdagsbarnet den dagen då bilen införskaffades som gäller. Klemens har jag haft så pass länge att räsern får ha en egen sida => .

_____________________________________
Tekla – BMW 318i -82
1994-1999

Våren –94 blev jag körkortsinnehavare och genomled sommaren utan bil, vilket var fruktansvärt. När hösten kom och jag återgick till skolan svor jag på att aldrig mer vara billös under sommarhalvåret. Jag ville helst ha en BMW 3serie men det var lite för saftigt för min dåvarande ekonomi så jag funderade på en vanlig VW Golf. Jag frågade en klasskompis om han kände till någon bil som kunde passa mig. Svaret blev ”Nä, inte vad jag vet” efter en stund sa han ”men jag skall sälja min BMW om du e intresserad… ”. Priset var bra så det blev affär.

Bilen hade gått 28 000 mil men motorn hade bara gått ca 3000. Bilen var i orginalskick men inte helt perfekt. Efterhand som pengar kunde frigöras rustades bilen upp. Jag bytte framskärmar, kylare, styrleder, hjullager, batteri, koppling och en del annat utöver modifieringar och regelbunden service. Den gick som en dröm under hela sin tid hos mig, den kördes hårt men vårdades ömt. Det enda haveriet som orsakade stillestånd var att termostaten hängde sig på väg upp till Mölnlycke, vilket gjorde att motorn kokade. Tur nog klarade sig motorn.

1995 Blev jag medlem i BMW Club Schweden (#2358) och i augusti –97 hände det som skulle förändra hela mitt liv. BMWCS augusti träff på Ring Knutstorp. Före det tyckte jag att jag hade bra koll på bilkörning men ack så fel jag hade. Jag levde i villfarelsen att om man har en stark motor så har man en snabb bil, ibland kan man vara bra naiv. Prioriteringarna för bilens framtid ändrades omgående, från att ha funderat över trimmkammar växte begäret efter en rejäl väghållningssats. Min filosofi ändrades, och jag slutade tro på trimmning samt bilstereo. Jag anser att om man kör hårt med en gatbil så håller den inte om den trimmas och prestandan försämras med baslåda och extra ljudisolering. Modifiera e kul, reparera e tråkigt så det är bäst att hålla sig till original prylar. Jag köpte ett begagnat 2l block (org fån en äldre 320) som nog hade suttit i om jag fortfarande hade haft kvar bilen. Bilen fick se Knutstorp ytterligare en gång innan den blev utbytt mot min andra bil.

Följande specifikationer hade bilen innan den byttes bort:

Motor; original (M10B18 102PS)förutom ett K&N universalfilter och ett 70mm rostfitt ändrör på sista ljuddämparen.

Chassie; original förutom en sats Rally elit sportfjädrar och ett hemmameckat tornstag fram, Compomotive CXN2 7×15 med Avon Turbospeed 195/50 15

Bromsar; original (255mm/2kolv fram, trummor bak) bortplockade bromssköldar.

Kaross; ”Skuggsnöre” och lite lack (Alpinvit) på trösklar, fångare, dörrhandtag och speglar. Alpina frontspoiler (detta var en helt äkta med serienummer från Alpina) monterat på sandplåt från en äldre E21a. Antenn från en Golf IIa, singeltorkare, tjänstevikt: 1130kg

Inredning; Dino sportratt, Italvolanti alu. Knopp, hemmasnidda alu pedaler och fotstöd för vänsterfot, Vita mätartavlor med blå nålar och tiltad varvräknare (pekade rakt upp precis innan varvstoppet gick in)

Prestanda; Lite grova siffror 0-100kmh 11,5 sek, toppfart 185kmh, Knutstorp 1:30

____________________________

Jan – BMW 2500A -73
1999-2002

En vän till mig frågade en dag om jag ville hjälpa honom att köpa bil och visst ville jag det. Vi tog oss till Malmö eftersom de flesta bilannonserna hade adress där. Jag ”skulle bara” köra förbi en bilskojare som i våra kretsar är välkänd. Där fick jag syn på en Atlantikblå E3a och sen var det kört. Veckan senare hade jag bytt bort Tekla mot Jan (och en slant emellan). Jag har alltid tyckt om E3 och E9 modellen, speciellt coupen. Vid denna tidpunkt fanns det ingen möjlighet för mig att lösa en 3,0csl men denna låg i rätt prisklass. Att det var en sedan och med den minsta motorn (M30B25 150PS) samt att det var en automat fick jag leva med.

Det visade sig vara en enastående vägvagn (med tjänstevikt på 1450kg) som jag hade fruktansvärt bra tillsammans med. Den drack kopiösa mängder bensin. Bilen var i välvårdat bruksskick och om jag skall vara helt ärlig så slog tanken mig att slänga i en Weber bestyckad 3,5l M30, 5 växlad manuell låda, diffbroms, 300+mm skivor, komplett väghållningssats, 17” kryssekerhjul och avsluta det hela med ett fullt CSL-kit med ”osthyvel” och sidostabilisatorer. Som med min första bil saknar jag den också. Eftersom suget efter bankörning blev för stort samt skuldkänslorna att modifiera en i grunden fin originalbil, beslöt jag att sälja den i förmån för ett mera banlämpligt objekt. I samma veva gick jag med i Hyllinge Motorsällskap. En bilreparatör från Furulund kom och tog den ifrån mig för en billig peng.

Prestanda: 0-100 10,5sek toppfart 195 km/h

______________________

Stellan – VW Golf GTI Special -83
2002-2005

Historien hur jag kom över denna ikon i bilhistorien börjar med att jag under ett samtal med en god vän angående specifikationer om hans projektbil, blir erbjuden att köpa hans vinterbil. Ett par dagar senare är man ägare till en bil med drivning på fel hjulpar och 21 800 mil på mätaren.

Detta var bilen jag tog banracinglicens med och den klarade detta mycket bra förutom lite oljeproblem. Däcken kombinerat med camberjusteringen gjorde susen för väghållningen trotts att det rör sig om en framhjulsdriven bil. Den var ganska rolig att köra och den lät bra också. Dessa egenskaper gjorde denna bil fullt duglig till banåka men det behövdes aldrig då jag skaffade en riktig ban-leksak. Några avancerade modifieringar utfördes inte på bilen i övrigt. När Stellan krävde alldeles för mycket uppmärksamhet i garaget beslutade jag mig för att sälja den. En trevlig kille från Hörby kom och hämtade den för en billig slant.

Motor; 1.8l 112PS, Manipulerad luftburk och hemmamiklat ”Power-Tube” i rostfritt stål, sportavgasningsrör

Chassie; org. på sommaren 14″ Memphis plåtfälgar med Yokohama A539 185/60-14, På vintern dubbade Vredestein Snow+ 145SR13

Bromsar; org. förutom Tarox klossar och ATE Super Blue Racing bromsvätska

Kaross; Cl enkelljus-grill, tjänstevikt: 990kg

Inredning; Golf MkII ratt och ett litet ljudpaket med bausleåda, annars org.

Prestanda: Toppfart 190knyck-o-där-va-mer-å-je…. Knutstorp: 1:25.05

__________________

 

2 kommentarer till Historik

  1. philip skriver:

    Hej!

    Lite nyfiken, vad har Porschen för tid på Knutstorp?

    • eddievarvstopp skriver:

      Hej philip!
      Du kolla i bloggen så har du den senaste infon. Likaså om du kollar under Räsern hittar du en sammanfattning på alla banor jag kört. Första körningen totalt med bilen på knutan gick på 1:22, då hade bilen ingen kränghämmare. Bästa tiden med bilen innan chassiet uppdaterades blev 1:18,8 .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s