Bromsar

Stagning:
När jag fick hjälp med att lufta bromsarna såg jag att hela huvudbromscylindern rörde sig något fruktansvärt. I hopp om att förbättra bromskänslan genom att hindra flexet i torpedväggen, byggdes fästet till luftburken om. En enkel plåtbit med 2 hål svetsades fast och en avgasklämma håller cylindern på plats. Det flexar betydligt mindre nu men någon större förändring i känsla tyckte jag inte det blev.

Bromskylning:
Enligt många som har erfarenhet av denna bilmodell behövs inga större ingrepp på bromsarna för att fungera även vid långvarig forcerad körning. Det som krävs är bra belägg, vettig bromsvätska samt kylning av bromsarna. Eftersom det är tramsigt med dimljus tyckte jag det passade bättre att ersätta dem med luftintag. Tacksamt på denna bilen är att när dimljusen avlägsnas finner man hålen de sitter i är trattformade och har ett litet hål för kabelgenomdragning. Hålet har jag kapat upp och fäst ett 75mm PVC-rör med glasfiberspackel på baksidan. Sedan har jag dragit en slang från PVC-röret som sedan anslutits till en rörstump jag svetsat ihop. Rörstumpen är i sin tur svetsad på en plåt som ersätter den gamla bromsskölden och röret mynnar ut i skivcentrumet. Detta är version 2 då jag tidigare bara hade ett enkelt rör som var fastspänt med slangklämmor i spindeln, det fungerade också mycket bra.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s