Inredning

Ergonomi:
Detta är i mitt tycke den första punkten man skall titta på om man skall kör fort. Det är också en punkt många förbiser. Stolen jag sitter i är en Sparco EVO glasfiberstol på 8,4kg och är en stol jag sitter riktigt bra i, ryggen är tillräckligt lång för att bältena skall löpa fritt genom hålen. Denna är bultad utan skenor i 3mm förstärkningsplattor i golvet.

Tidigare körde jag med en Sparco Sprint stålrörsstol som väger 7,8kg. Denna har jag monterat på de befintliga glidskenorna på passagerarsidan. Stolen passar inte rakt på skenorna så jag ordnade ett par 4mm tjocka plattjärn i rostfritt stål. Detta gör att man sitter lite lägre vilket avhjälper det trånga utrymmet ovanför huvudet.

14mek05 037Dörrarna stängs numer med stropp och PerformaceBoxen sitter i ett hemmamiklat fäste som även agerar fäste för mobiltelefon.

Det absolut viktigaste instrumentet är PerformanceBoxen. Där gallret i instrumentpanelen en gång satt har jag tillverkat ett fäste för loggenheten. Lite kompromiss men placeringen gör den lättavläst och jag behöver ingen extern antenn för GPS signal. Fästet har vidareutvecklats med hållare för mobil som ibland används för uppspelning och navigering.

En Sparco Ring i mocca är ratten som jag kör med och har den fördelen att den inte är excentrisk och har mindre diameter. Jag upplever bilen mer direktstyrd med denna ratt. Länge tyckte jag avståndet var ganska lagom men efter jag hade haft en instruktör i bilen skaffade jag en QSP navförlängare. Den är på 20mm och det har verkligen gjort skillnad på körningen.

Nu har jag ingen ”shiftlight” i bilen så jag möblerade om lite i instrumenteringen. Hastighetsmätaren har bytt plats med varvräknaren. Dessutom har jag vridit varvräknaren så ”rödmarkeringen” hamnar rakt upp för att göra instrumentet mer lättavläst.

Oljetempmätare från Biltema har tagit platsen där klockan en gång satt och stereon har ersatts av en täckbricka i kolfiber, här hittar man även manövreringen till huvudströmbrytaren .