Klemens Historia

Klemens – Porsche 944 -84
2003- (den går bättre för vart år)

Efter att ha gått och suktat efter en banleksak länge blev det så dags att göra slag i saken och handla en bil. Valet blev 944 mest p.g.a. välbalanserad konstruktion, godtagbar effekt, resonabel vikt och vettigt pris. Denna bilen hittade -03 jag via en annons på Blocket. Den såg fin ut och den verkade väldokumenterad. När jag väl fick se den var den kanske inte lika fin som jag trodde men den hade ”rätt” utrustning och gick bra. Så efter lite prisdiskussion slog jag till på denna bil. Den hade gått långt (24 000 mil) och är lite sliten i lack och inredning. I övrigt var bilen i originalskick när jag köpte den och det har hänt den del sedan dess. För att lätt kunna köra bana har jag gått med i Porsche Club Sverige (#8526), PCS racing och MSCC.

Såhär såg det ut när jag köpte bilen:

Motor; Original M44/02 2,5 l, 163PS

Chassie; Org. Porsche orginal ATS 7X15″ ”Cookie Cutters”, Ventus K102 205/55-15

Bromsar; Org. Skivor runt om med glidkolvsok.

Kaross; Org. med ”shimpans-r*v”, Saphirblau, El-Targa, Tjänstevikt: 1270kg

Inredning; Org. inkl. ratt med ”tut-limpa”, stereo med Booster

2003:
Köpte bilen och under vintern fixades bromskylning och en Sparco Sprint hittade in i bilen. Den första servicen inkluderade även byte till ett lättare batteri. Jag slängde ut tutlimperatten och ersatte den med en väldigt sliten MOMO Bennetton ratt. Kartfacken och dörrhandtagen plockades av till förmån för stroppar. Bakspoilern tyckte jag inte så mycket om så den plockade jag av.

2004:
Första säsongen med bilen. Det blev tävlingsdebut i MSCC redan första körningen och ytterligare en deltävling hans med. Körde en del med PCS och gjorde det jag drömt om, en roadtrip runt sverige med bankörning. Jag tog Kinnekulle och Anderstorp på vägen genom riket med Linda.

Under vinteruppehållet sågs toppen över och bilen fick nya packningar samt en ny kylare. Den hitintills mest tidskrävande modifieringen burbygget genomfördes. Den vikt som jag passade på att rationalisera bort kompenserades av burens vikt. Jag fick även oljetempmätaren installerad samt en Sparco Ring ratt i mocca. Krängningshämmaren fram på 20mm ersattes med en 21,5mm. Den bakre ljuddämparen var helt slut så den fick bytas mot en Simons 2″.

2005:
Jag hade nu blivit tävlingsbiten men burbygget medförde förseningar så första körningen blev senare än planerad. Han ändå med 3 deltävlingar och en hel del bankörningar. Provade även PCS Slalom vilket resulterade att jag i totalen placerade mig först och blev inbjuden till riksfinal (åkte tyvärr inte den).

Hålen i huven togs upp för luftevakuering. Nu genomfördes den dyraste uppdateringen nämligen chassiet. Kraftigare dämpare, fjädrar och bussningar monterades. Nästan samtliga komponenter renoverades. Motorn konverterades från intern värmeväxlare till extern oljekyl. Remmarna byttes och nya tätningar installerades samt fick motorn nya motorkuddar.

2006:
Första säsongen med r-däck (Bridgestone RE540). Genast sjönk varvtiderna och totalplaceringen i MSCC KM var ungefär i mitten. Liksom året innan blev det sen debut och endast 3 deltävlingar hans med.

Huvudströmbrytare monterades, bytte stol till en Sparco EVO och ett 6 punkts bälte. Bromskylningen byggdes om när jag ändå bytte hjullager.

2007:
Detta året var man startklar i tid. Sedan följde en aktiv säsong. Man körde alla klubbtävlingarna och slutade 5:a i serien. Klämde in ett par PCS bandagar och fick även möjlighet att köra Emmaboda Superstage med
944sverige.com . Fick även nöjet att köra bana utanför Skåne vilket blev Falkenberg.

Jag begåvade bilen med tidstypiska BBS kryssekerhjul, dekaler samt byggde en egen främre krängningshämmare.
Bromsarna renoverades och ett par drivknutar byttes och en vanlig service genomfördes. Jag passade på att göra ett fäste till huvudbromscylindern för att minska flexet i torpeden. F.ö. skaffade jag en Performance-Box för att kunna logga data och mäta varvtider.

2008:
Klar i tid men det blev kort säsong då en pinnbult till grenröret gick av under publikkörning på SSM. 3 körningar hanns med det året.

Det blev motorrenovering som följd av ett pinnbultsbrottet. Kolvringar och lager byttes tillsammans med diverse packningar och tätningar. Jag passade även på att byta grenröret till ett lättare från en 2,7l motor. Likaså fick jag tag i ett aluminium svänghjul från Fidanza som åkte på. Bilen fick även nya hårdare fjädrar, från 70 till 105N/mm fram samt från 105 till 157N/mm bak. Vidare installerades camberplates i framvagnen.

2009:
Med hel motor och startklar i tid blev det en härlig säsong. Körde alla deltävlingarna och de som brukade vara snabbast prioriterade inte klubbmästerskapet. Det blev en spännande kamp med Fredrik Olsson och hans Fiero. Att komma 2:a efter honom var riktigt stort. Fick även övat på några trackdays.

Lamporna byggdes om vilket var den största förändringen den vintern. När jag ändå höll på passade jag på att bygga ”luffarturbo” och byta ut spolarvätskebehållaren mot en mindre. Jag fyndade även ett set BBS 15” och skickade iväg alla 8” på renovering. En begagnad transponder hittade även in i bilen och årets startbekymmer ledde till att jag skaffade ett stort 62Ah batteri.

2010
Allt och lite till finns beskrivet i mina trådar på forumen rejsa.nu och www.944sverige.com. Men detta året startar jag bloggen. Förväntningarna inför MSCC KM är stora, skall man kunna matcha föregående års resultat och kanske även t.o.m. vinna serien? Bilen höll ihop så alla deltävlingar kördes och jo, jag lyckades bli klubbmästare. 10 körningar totalt blev det och det är rekord.

I slutet av säsongen skaffar jag vagnbok. Vinteruppehållet är ganska händelselöst, det blir rostlagning och ommålning av bakre plåten på bilen.

2011
Kort säsong men med stora upplevelser. Jag struntar i MSCC KM och blickar ut i världen. Det börjar lokalt med start i Porsche Sports Cup Scandianvia på Sturup. Blir 3:a i Klass 8A och får uppleva för första gången att köra ihop med någon, trist men lärorikt. Följer upp med start i SvenskSportvagnsmeeting vilket jag dömt om länge, helt klart maxat att få tävla med så många åskådare. Sedan tar jag och Linda och åker roadtrip till Norrland och sedan vidare till Mo i Rana för bandag på den Norska banan. Episkt kan man kortfatta det som. Tyvärr slutar året med haveri, på väg hem från trackday på Ljungbyhed rasar ena framhjulslagret.

Så ena hjulupphängningen fram fick restaureras med ny spindel och allt annat som hör till. Ena skärmen hade fått sig en törn så då passade man på att köpa glasfiberskärmar från ”Dansken”. Sedan kladdade man på färg. Vidare installerades Hawk HP+ bromsklossar fram och främre länkarmsbussningar byttes till länklager från Racers Edge. Modifieringen som haft störst betydelse är rattnavsförlängaren på 20mm och den åkte in detta året.

2012
I vanlig ordning blir man biten och denna gång på Porsche Sports Cup. Ville ju köra så många deltävlingar som möjligt. Tyvärr blev det inte mer än 4, Gotland (dubblerade där med SPVM) Gelleråsen, Anderstorp och Mantorp. Med få tävlande blev jag 2:a i serien för klass 8A. Fantastiska upplevelser i sig dock fanns det en körning som överträffade det mesta, Min stora dag. Välgörenhets körningen på Mantorp var riktigt stort. Det är nästan att man glömmer att man körde MSCC backtävling.

Under vintern installeras diffbroms och framvagnen blir nu fullt ledlagrad. Kan nämnas att jag detta år uppgraderar till Nationell licens vilket känns lite stort.

2013
Nu har man skaffat hus, men bilen är kvar och har vagnbok. Det blir trots det lite snålkörning med betydligt lägre ambition i PCSR. Osannolika möjligheter öppnar upp sig och jag kör deltävlingar på Rudskogen, Knutstorp och Mantorp. 2 deltävlingar i MSCC KM hinner jag också med. Blygsamma resultat men jag är glad att ha kunnat köra.

2014
Jag skippar att plocka ut vagnbok men det blir ett återfall i MSCC KM och sista året med Roadsport C. Lyckas köra alla deltävlingar men ingen vidare placering i serien. Ett par trackdays hinns med och säsongen avslutas med en förödande avåkning på Sturup. Bilen ställs in i garaget med vemod. Inte nog med att bilen är trasig så känns det lite tråkigt att inte kunna hålla samma tempo som tidigare.

Det blir en lång paus. Jag hinner åka på ringen med min bruxbil och blir även pappa. Klemens är kvar och repareras så sakta. Får även möjlighet att beställa ett helt nytt coiloverkit från AVO. Det mest förlösande är att SPVM uppdaterar reglementet som gör att jag helt släpper tanken på att harva vidare i Roadsport C. Nu börjar det hamstras delar för uppgradering.

Som en sammanfattning hade bilen följande spec när den ställdes undan (Roadsport C konfiguration):

Drivlina; Org. M44/02 2,5 l, 163PS, ”luffarturbo”, konverterad från intern värmeväxlare till extern oljekyl, Fidanza aluminium svänghjul, 968 motorkuddar, stålgrenrör från 2,7l motor, egenbyggt avgasrör med Dalhems SBF katalysator, Simons rostfria 2,5″ och 2″ ljudämpare. Audi V8 40% torsendiffbroms och limfyllda växellådsbussningar.

Chassie; BBS krysseker 8X15″ ET12 med Michelin Pilot Sport Cup 225/50-15
Fram:
Modifierade fjäderben med Gula Koni, 105N/mm fjädrar, camberplates, Racers Edge länklager i länkarmarna, 30mm hemmabyggd kränghämmare
Bak:
AVO coilover med 157N/mm fjädrar (bortplockade torsionsstavar), Weltmeister polygrafitbussningar i svärd och torsionstub, modifierad torsionsub, 18mm kränghämmare
Hjulvinklar:
Camber: ca -4 grader och aningens toe-out Fram, -3 grader och aningens toe-in Bak

Bromsar; Org. Skivor 282,5×20,5mm fram, 289x20mm bak med glidkolvsok runt om, Hawk HP+ bromsklossar fram, ATE SuperBlue Racing bromsvätska, Goodridge stålomspunna bromsslangar, uppstagad huvudbromscylinder, Förbättrad bromskylning.

Kaross; Orginal, Saphirblau, framskärmar i glasfiber från ”Dansken”, Martini-stripes och tornadoröda kofångare, El-Targa, Luftutsäpp på huven, gälar i spoiler, GTS lampor och luftintag i stället för parkeringsljus, bogseröglor, huvlås, mindre spolarvätskebehållare.
Vägd på PCSR vågar till 1180kg raceklar med mig och med lysande tanklampa.
Tjänstevikt: 1270kg

Inredning; 7-p Bur, Sparco Ring ratt mocca, 20mm QSP rattnavdistans, Sparco EVO förarstol och Sprint passagerarstol, QSP 6-p 4×3+2″ bälte till föraren, dörrstroppar istället för handtag, kolfiberplatta i stället för stereo samt en oljetempmätare, egenbyggd PerformanceBoxfäste.

Prestanda:
Knutstorp: 1:11,974
Sturup: 1:13,509
Falkenberg: 0:54,5
Kinnekulle: ca. 1:12
Anderstorp: 1:58,609
Gotland: 1:41,008
Gelleråsen: 1:20,270
Mantorp: 1:37,166
Rudskogen: 1:48,078
Ljungbyhed: 1:06,7
Emmaboda Superstage: 1:33,65
Toppfart: 220 knyck-å-där-va-mer-å-je..