Chassie

Nu har det gått ett bra tag sedan jag tog steget från original chassiet och är nu inne på andra iterationen.

Generellt:

Nuvarande setup är i stort en summering av erfarenhet och lite tur i att hitta info. Sist på sidan kan ni läsa om ursprungssetupen. När det stod klart att jag skulle handla nya dämpare visste jag redan att det skulle bli någon form av specialbeställning. Dessutom hade jag kommit över ett par synnerligen intressanta dämpkurvor. Samtidigt var min garagekompis och letade till sin 951 och där fick vi snabbt svar på vilka leverantörer kunde leverera vad. I mitt fall blev det AVO som åter igen fick uppdraget att göra mina dämpare. Mycket pengar men inte dyrt.

Fram:

Det blev AVOs Monotube 20″ fjäderben besällda med VW Golf mk1 infästningar. Dessa är enkeljuterade med komp och retur på samma ratt (28steg). En egenskap jag uppskattar är att camberjusteringen är ersatt med positionerande brickor, vilket avhjälper problemet med lossnanade camberjustering. Vad jag också tycker är riktigt fränt är att dämparkroppen sitter i den övre delen för att minska den ofjädrade vikten.  Fjädrarna som används är  7 x 2,25″, 700 lbs/in hårda (123N/mm) med 4″ 40lbs/in hjälpfjädrar. Länkarmarna kompletteras med Racers Edge ledlager och camberplates installerades från Utzon.se.

Bak:

Torsionstuben har polygrafitbussningar från Weltmeister i de främre infästningarna. De bakåtriktade armarna, som normalt är gummiupphängd, har kapats d.v.s. infästningen längst bak har slopats helt. Armarna har modifierats för att kompensera för det slopade gummiblocken samt bli den nya infästningspunkten till torsionstuben.
Länkarmarna är modifierade för att coilovers skall gå fritt. Då det endast är enkla stötdämpare original har jag fått bredda de vertikala förstyvningsplåtarna samt flytta upp infästningen för dämparen. Rambalken har också fått modifierats då den övre fjädertallriken behöver mer plats. Dämparna är AVO MTCDA 150/105, dock var jag ”tvungen” att beställ dubbeljusterabara. Dessa har då separat kanister där kompression ställs (har satt dessa vid baksätet på undersidan). Returen ställs på dämparen. Till dessa har jag 900 lbs/in (ca 157N/mm) 6 x 2,25″ fjädrar och 2″ hjälpfjädrar. Weltmeister polygrafitbussningar till svärden från Paragon Products i de inre bärarmsfästena har jag än så länge original gummibussningar.

 

Kränghämmare:

Återigen har jag haft hjälp av Johan Sjölinders kunskap och räknat fram kränghämmare till framvagnen. Jag har tillverkat en justerbar krängare av 30x4mm ”burrör” och 2mm boxad plåt. Detta är upphängt i egentillverkade fästen och Delirin-block som bussningar. Vidare har jag använt stabilisatorstag från BMW E39 som droplinks. Denna är något kraftigare än den 30mm som hittas på turbo modellens M030 chassiepaket. Bak sitter det  14mm krängnigshämmare som åkte på när diffbromsen kom på plats.

Version 1, hur det började

Eftersom jag har åkt med ett par turbo cup bilar vid olika tillfällen och fann dessa väldigt trevliga så tyckte jag det var lämpligt att planka deras fjädersättning till att börja med. Jag har hittade mycket bra info rörande 944 chassiedata. Framfjädrarna var ganska enkla att bestämma men bakfjädrarna var lite klurigare. Kruxet är att turbo cup bilarna körde med original torsionsstav plus coilover och jag tänkte köra helt utan torsionsstavar. Med hjälp av Dan Hovangs excel räkning hittade jag rätt fjäderkonstant. Det visade sig också att balansen fram/bak blev väldigt lik original (fast betydligt hårdare) vilket var en väldigt bra utgånsgpunkt

Fram skaffade gängade rör med fjädertallrikar från Demon-Tweeks och dessa svetsas på original fjäderben. I fjäderbenen satte jag Gula Koni stötdämpare justerbara i retur. Fjädrarna som först användes var 400 lbs/in (ca 70N/mm) 9 x 2,25″ med 4″ 40lbs/in hjälpfjädrar. Senare uppdaterades det till 600 lbs/in (ca 105N/mm) 6 x 2,25″ med samma hjälpfjädrar.

Bak blev det dämpare från AVO fast deras enklare PF150/100 med egenspecade dämpkurvor, Johan Sjölinder på rejsa.nu hjälpte mig med detta. Till dessa började jag med 600 lbs/in (ca 105N/mm) 8 x 2,25″ fjädrar som senare blev 900 lbs/in (ca 157N/mm)

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s