Buren

IM000536.JPG

 

Säkerhet:

Nu var det ett tag sedan jag byggde buren men infon kan säkert vara till hjälp så här är beskrivningen hur jag gjorde. Roadsport och Porsche Sports Cup är tacksamma klasser att tävla i då skyddsburen inte behöver vara så avancerad, minimikraven är huvudbåge med två bakåtgående stöttor dock rekommenderas hel bur. Jag satsade på en bur som fästs i 7-punkter. Buren liknar de burar som finns i folkracebilar, dock med skillnaden att huvudbågen är grövre. Jag beställde buren från dåvarande Svets och Smide (idag Finess). Då visste jag inte om bilen skulle vagnbok-besiktas men jag byggde den ändå efter SBFs regelbok. Lyckligtvis SKALL buren bultas i karossen vilket gör att den går att göra demonterbar detta underlättar om jag skulle vilja komplettera den.

Samtliga infästningspunkter har förstärkningsplattor svetsade i karossen. På undersidan av förstärkningsplattorna har jag svetsat fast muttrar för att underlätta infästningen. Jag började med huvudbågen för att ha något att utgå ifrån. Huvudbågen fästs på tröskeln vid B-stolpen. Denna bågen är bockad så att den går fri ifrån rullbätesinfästningen. Svensk bilprovning ogillar om man miklar med orginalbältet. Den punktas fast i sina fästplattor.

IM000292.JPG

IM000292.JPG

Sidobågarna passas in mot huvubågen samt fästs mot fästplattor på tröskeln. En sträva går ovanför framrutan. Min bil har taklucka och jag tyckte den passade kanon mellan balken vid framrutan och luckan.

IM000328.JPG

IM000328.JPG

Sedan lade jag in strävan som skall gå i instrumentpanelen (denna är inte obligatorisk). Hela den främre sektionen passas in och punktas. Sidobågarna sågas av innan de fästs mot huvudbågen med hylsor som stöd.

IM000492.JPG

IM000492.JPG

Därefter gav jag mig på bakåtsrävorna som punktades i bilen mellan fästplattan på rambalken i höjd med stötdämparfästena bak och huvudbågen. Därefter tog jag de nedre bakåtsträvorna och diagonalsträvan (anslutningspunkten till huvudbågen är medvetet anslutet för att möta sidosträvan).

IM000433.JPG

IM000433.JPG

Jag plockade sedan in stolen för att kolla höjden på bältessträvan så den kunde fästas på rätt plats. I nästa steg tog jag strävan över kardantunneln som fästs med förstärkningsplattor på kardantunnelns förstärkning.

IM000525.JPG

IM000525.JPG

Nu återstår bara infästningarna för sidosträvorna som punktats på plats. Jag tyckte denna typ av fästelement var smidigast eftersom man får besikta bilen utan sidosträvor. Detta eftersom Svensk Bilprovning kan ha synpunkter på åtkomsten av handbromsen. Hela buren plockades till sist ut ur bilen för helsvetsning och målning.

 

2013-07-19 19.03.53

Senare kompletterade jag buren med en bältesträva i huvudbågen för att få kortare axelband för bältet. Hade jag byggt bur idag hade jag satt bältesträvan i huvudbågen och kryss mot bakre fästpunktena istället för en enkel snedsträva.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s