Redo för KM1 efter mycket skruvande

Ja hur blev det? Det blev en lång vecka med många timmar i garaget. Vet ärligt talat inte hur jag hade rett ut det om inte familjen hade varit bortrest. Tänk vad mycket tid småsaker tar. En av mina fina nypressade slangar fick åka ett par vändor in på Hydroscand. Främsta anledningen är att de är bastanta doningar som inte tolereras att vridas och klanten som specat dem (undertecknad) har inte alltid koll. I vilket fall uppskattar jag verkligen servicen och tålamodet på Hydroscand i Lund! Jag fick även tillverkat ett regnskydd för snorkeln så jag minimerar risken att dränka luftfiltret, detta var en aktivitet som man gör bäst när stötfångaren fram är av. Servicen är avklarad med ny olja, bromsvätska, filter bland annat och så fick jag äntligen på nya torkarblad. Så ett par timmar innan familjens hemkomst var bilen provkörd, tankad och packad. Allt verkar fungera och min oljetempmätare vaknade till liv och visade rimliga värden. Jag blir alltid lika förvånad när man kör bilen att man sitter så nära framrutan, det nästan som att sätta på sig ett par glasögon. Men man blir också påmind om hur fantastiskt direkt bilen är i kommunikationen. Sedan funderar man en del på de olika ljuden man hör och huruvida dessa är något att bekymra sig om…
En liten summering på vad jag faktiskt hunnit med på vinterns att göra lista:
* Dämparservice – det var inte helt oväntat med läckage så det blir åter en tur igen till UK – Fixat
* Ledkoll – jag får nog ta och kolla över skicket på mina leder i hjulupphängningarna så allt står rätt till, något jag slarvat med. – Fixat
* Cornerweight – ja, det har det slarvats med också men nu ska det ta mig tusan blir rätt när det (förhoppningsvis) inte är lika tidspressat. – Inte så mycket 😦 , det blev bara en grov höjdjustering.
* Städa. tvätta. vaxa – Japp, ni läste rätt. Även om det är en räserbil så tycker jag ändå den kan få vara prydlig. Dessutom gillar jag ha en vattenavstötande vidrutebehandling. – Inte det heller, jag skyller på att det regnade.
* Oljekyl – Tänkte man kunde byta ut den gamla renaultkylaren och snygga till infästningarna. Detta kommer föra med sig massa annat jobb. Tänkte passa på att flytta oljekylet i processen och då kan man få dit min andra front som legat nylackad på hyllan i några år. Och har man redan rivit av hela fronten kan man lika gärna fixa lackskadan på tröskeln 😉 . – Oljekyl Fixad, Tröskel och stötfångare målade, ny front Monterad.
* Ny oljetempgivare – Måste sätta upp denna punkt även om det är en liten detalj i sammanhanget. Det sitter en på men av fel sort. – Fixat

Så är man anmäld till KM1 i Roadsport B vad är då förväntningarna? Under förutsättningarna att det är torrt på Knutstorp vill jag pryla mitt retliga personbästa för R-däck som lyder 1:11,974 som stått sedan 2010. Siktet är ställt på 1:11,1 eftersom det är 2 sekunder adderat på mitt personbästa på slicks, fast där är jag mer blygsam och räknar inte med att det sker på första deltävlingen, så någonstans däremellan blir jag nöjd. Jag ska ju fatta hur Kumho däcken funkar. Tar jag en kik på de anmälda inför tävlingen så har vi Max D (Martinistripad Porsche 968) som jag noterat ligger i de regionerna så att matcha hans tempo borde bli väldigt underhållande. Max är tidigare klubbmästare i klassen så att hålla sig i närheten placeringsmässigt borde räcka till för att leta mig upp på pallen. Men inget är givet när det gäller racing, först ska bilen fungera och sedan finns det 4 andra tävlande som nog vill säga sitt…

Detta inlägg publicerades i Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s