Vara med och leka eller vara med i leken – Mot Roadsport

Det finns ett dilemma som jag har grubblat mest på och det är om jag ska fortsätta på slicks eller gå tillbaka till R-däck. Just nu finns det inga rimliga möjligheter att åka land och rike runt och tävla, därför passar MSCC Klubbmästerskap mig klockrent. Billigt, inga långa transporter ej heller några övernattningar. Det gör att det tar lika lång tid att lasta ett släp som att ta sig till banan. Släp har jag för den delen heller inte för i många år körde man till och från tävlingar med R-däck. På senare år har jag kört på slicks och logistiken har jag löst med en följebil. När man tittar på att det behövs ett par hjulbyten på plats så går logistikekvationen inte längre ihop. Fram tills nu har jag varit oerhört glad att bara få vara med och leka. Det har till och med blivit lite spänning i tävlingarna trots att bilen ligger långt ifrån klassgränsen. Men allt för ofta har jag varit hjälplöst sist då klasskompisarna i Modsport 3 är duktiga på att ratta bil. Sedan kan jag inte låta bli att tjata om hur kul det är att köra på slicks så visst är man lite kluven.

Att återgå till R-däck har blivit mer lockande och främsta orsaken är just logistiken. Sedan har det länge funnits undran om hur bra man skulle stå sig i Roadsport B som gammal Roadsport C pilot. Tittar jag på tidigare års resultat och vilket tempo som hålls i klassen så borde jag kunna vara med i leken. Att just kriga i en serie saknar jag väldigt mycket och på pappret ser det ut som det skulle kunna bli så igen. Jag måste prova helt enkelt och därför har jag hämtat ett set Kumho V70A medium, dimension 245/40r17 hos FHRacing 😀 . Men vad som lockar mindre är att det kommer gå långsammare 😦 . Men oj vad kul det ska bli att köra. Nya däck, det har inte hänt på de senaste 10 åren 😉 .

En annan del av dragningen till Roadsport B är att jag fritt kan fortsätta göra bilen snabbare. En dröm jag har är att en vacker dag ska återvända till PCSR 8A och hela idén var att då att ligga närmre det tidigare 6,5 kg/hk för att kunna vara med i den leken. Men så blev jag upplyst om att det är ändrat till 6 kg/hk vilket gjorde mig lite ledsen 😦 . Att ta ner vikten 80kg är inte orealistiskt men att därifrån ändå ligga på ca 100kg i övervikt känns ett deltagande inte längre lika lockande. Strunt samma, i år testar jag Roadsport B med MSCC och ser om det ger mig något med bilen som den är, så får jag se var jag går efter jag provat 😉 . Nu ska jag bara få ihop min nerplockade bil.

Detta inlägg publicerades i Krönika. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s