Tankar om moderna chassin och Kalender

Tanken var ju inte att jag främst skulle ha en jätterolig bruxbil men så skulle jag till Knutstorp för att instruera elever på Racingskola. Det började med att jag var lite sen ut ur huset så färden till banan blev lite raskare än vad som först var tänkt. Då blir det uppenbart att bilen har ett i mitt tycke en klockren chassiesättning och jag har riktigt kul med bilen. Detta förvånar mig då detta är en bil som tydligt är utvecklad med låg ekonomi som främsta kriterie. Bilen går på vanliga Michelin Primacy vilket är ett vanligt svennebanandäck. Det jag gillar är att det kränger väldigt lite i kurvorna men det finns en lagom rörlighet men det bästa är att den inte alls är stötig. Ojämnheter känns men inte som stötar, den gamla sanningen säger att man måste välja, antingen så har man en bekväm bil eller en som inte kränger. Jag har fått båda bra egenskaper utan att behöva välja, kan man säga. Sedan var det dags att köra elever och visa banan i bilen. Väldigt trevlig upplevelse det med. Trots fullastad så känns det inte som bilen måste kämpa utan ångar på utan att bry sig om att det är en asiatiskt ekonomibil. Med andra ord, så har jag faktiskt en kul bil att svänga med.

Under dagen hade jag 4 elever som jag fick förmånen att hjälpa att utvecklas och på kuppen fick jag köra deras bilar. En bil som fick mig att att tänka i samma linjer som min egen var en Subaru BRZ. Denna verkade vara väldigt standard spec men jösses vilket kompetent chassie. Så fick jag åka med kollegan Rasmus i hans Cupra, en gatbil med vinterdäck, och denna var ju oförskämt bra på banan när han gasade på. Det är här jag landar i mina tankar, bilar utvecklade innan millennieskiftet kan glömma att hänga med en modernare bil. Än värre gissar jag att det blir om man sätter på r-däck på en äldre bil, då skrapar man ytterbackspeglarna i marken och trasar sönder däcken väldigt fort. En modern bil känns som man kan komma undan med byte till r-däck utan att tvunget ändra chassiesättningen. Det är lite så man undrar vad man håller på med, jag menar en modern GTI bil är så löjligt kompetent rakt ut ur lådan så att hålla på att förbättra gamla holkar ter sig som idiotgöra. Om man vänder på det så undrar jag om detta inte kommer märkas inom klubbracing. Rent spontant känns det som en modern bil inte kräver lika stor arbetsinsats att få att gå fort.

Ja, MSCC har släppt sin kalender sedan länge med klubbtävlingarna så nu vet jag var ska ta vägen säsong 2022 😉 . I vanlig ordning är det dessa som jag har som mål att vara med på samtliga, dessutom blir det intressant då vi i år bara kommer köra på permanenta banor 😀 . Givetvis ska jag ge till baka till motorsporten med att vara instruktör på Racingskola. I år höjer jag ambitionerna och ska ta mig ut på träning. Detta är något jag saknat, dels för att jag ständigt vill köra mer och dels för att min körning blivit lidande när jag inte fått tränat. Jag har siktat in mig på att få till extra körning på Ljungbyhed eftersom att jag inte riktigt kan den banan och är på tok för långsam där. Vi får se om jag får ihop logistiken. Undrar man var jag befinner mig så har jag körningarna inskrivna i min Kalender .

Detta inlägg publicerades i Krönika. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s