Har man inte tillräckligt med jobb så skaffar man sig…

Och hur tänkte vi här? Det är inte direkt så att jag är tidsmiljonär med oceaner av tid att förfoga fritt över. I vilket fall har jag nu kommit över ett par gjutformar till turbo/S2 diffusern. Bakgrunden till denna galenskap är att det bor en liten Koenigsegg i mig, ni vet ett väsen som redan i ung ålder drömmer om att bygga sin egen sportbil. En hel sportbil kommer nog aldrig bli av, det finns annat i livet som jag hellre gör, köra racing till exempel 😉 . Men en liten karossdetalj skulle göra att att drömmen om tillverkning uppfylls. Om det så bara blir för eget bruk och formen redan är klar. Det började med att jag drömsurfade och försökte hitta en lättviktvariant av diffusern, det helade slutade med en konversation på Messenger med förhandling om sagda formar. Nu är ju detta inte någon prioriterad modifiering men jag kunde helt enkelt inte låta bli. Det är ursprungligen från en plastbyggare som var aktiv för sådär 10 år sedan och pluggarna ser verkligen fina ut. Kruxet i detta är att jag har kommit överens med förra ägaren att jag skall leverera 2st färdiga enheter inom 2år. Nästa bit är att hitta kunskap och jag fick tag på Morgan som byggt formarna en gång i tiden. Ett trevligt samtal med oerhört mycket fina råd. Så nu får jag alltså lära mig plasta, fast det ser jag snarare fram emot.

Så för att inleda semestern ordentligt skred jag till verket med plastningen. Jag hade läst Ajdens fina guide men var väldigt nervös. Det tog tid och blev lite stressigt under processen däremot jag lärde mig kolossalt mycket under tiden. Sedan följde en tid av spänd förväntan och ett par dagar senare stod jag inte ut längre, jag behövde veta om jag lyckats. Med andra ord ville jag veta om jag hade gjutit ihop allt jag rört vid och därmed gjort formen obrukbar eller om jag faktiskt tillverkat en plastdel. Det satt hårt men sakta och med systematisk övertalning lossnade det. Det bästa var att formen fortfarande är intakt. Kan meddela att man var bra lycklig när man gick och la sig. Nu är det bara resten kvar…

Detta inlägg publicerades i Kaross, Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s