3D print och påskmek avslutat

Såja, nu är bilen så gott som redo för besiktning, snabb höjdjustering, koll av spolar funktionen, koll av lampor och limning av innerbackspegel hanns med. Tänkte dra en svamp över bilen men lade ner den aktiviteten när det började snöa. Men jag fick äntligen monterat min egenprintade kyltrattar.

På mitt förra jobb blev jag uppmuntrad att sätta mig in i ”additiva tillverkningsprocesser”, dvs 3D Printing. Bästa sättet att lära sig är att ta ett verkligt exempel för att utforska. Så det gjorde jag 😉 . Har funderat på en snyggare lösning till insugen för min älskade bromskylning. Tanken var att göra en enhet som har rörbiten för slanganslutning och som skruvas fast med original infästningen till dimljusen. Sedan hade det varit tjusigt med en infästning för nätet. Så det blev lite klurande i CAD och resultatet blev ganska elegant, tycker jag. Så lösningen är att man sågar upp hålet på baksidan av dimljusbaljan i frontspoilern till strax mer än 75mm. Därefter kan man förbereda tratten med nät som klipps ut, bockas och träs igenom urtagen i tratten. Sedan ska det bara vara att sätta i tratten i hålet och när man skruvar fast den så säkrar man även nätet.

Det är en rätt intressant process. För den nyfikne använde jag Creo när jag caddade, det alltså ett riktigt CAD program som kostar asmycket i licens 😉 (kom nu inte dragande med att riktigt CAD är Catia eller Solid Works, det är samma skit 😉 ) Lite overkill men ironiskt var det det smidigaste för mig. Sedan behöver man bearbeta cadfilen i ett beredningsprogram så maskinen vet hur att printa prylen. Slutligen tar man beredningsfilen och stoppar in i printern. Nu hade jag bara tillgång till PLA som material men det får duga till dessa delar. Det sura var att printern var för liten för min insugstratt så den fick göras i 2 delar. Annars är det rätt kul och man märker att det är mycket man skulle kunna labba med. Som nybörjare nöjde jag mig med standardinställningarna. Jag har blivit frälst i verktyget och jag tror jag behöver en hemma 😉 .

Slutligen kan jag avslöja att jag även har printat en snorkel som jag tänkte se om det löser bekymret med att evakuera varm luft från kupén. Men det får jag återkomma till senare…

Det här inlägget postades i Kaross, Mek. Bokmärk permalänken.