Jävla corona

Jag hade laddat, bäddat och planerat inför det traditionsenliga påskmeket. Ledighet från uppdragsgivaren, förkylningar avklarade och förankrat schema med familjen. Så på första lediga dag när man var på väg till ett planerat långpass i garaget PANG! Förkylningar (igen), först sonen och sedan på hustruns jobb. BAJSKORV 😦 !!! Hela planeringen skrot. Hade ärligt hellre provat bryta benet, det är åtminstone så pass definitivt att man fysiskt inte har en rimlighet att skruva räserbil. Men den där förbannade covid skiten gör att man sitter fullt kapabel men fortfarande helt bakbunden för någon som helst nyttig verksamhet 😦 .

Men så kom jag äntligen iväg till garaget (om än lite förkyld). Tog och hällde tillbaka mitt gamla bränsle för nu ska ju tanken med slangar vara tip-top. Nähe, det var det ju givetvis inte. Just slanganslutningen på tanken mot bränslepumpen var det läck. Löjligt fånigt att jag glömt att åtgärda det när jag såg det första gången. Tack och lov enkelt åtgärdat men fortfarande störigt. Jobbet med växellådan slutfördes och en del tid gick åt att justera in växelspakens läge. Så vart det montering av drivaxlar samt avgasrör, dessutom bytte jag kylvätska och passade på att justera ett gummiskydd i en av droplänkarna (ser bra ut på besiktningen). Sen var det dags för den spännande uppstarten 😀 . Först var det fråga om motorn fick soppa och det fick den efter några varv på starmotorn. Det verkade som den även hade oljetryck och jag lyckades backa ut bilen från garaget. Alltså fungerade växelföringen och kopplingen. Den fick stå en stund på tomgång och bli varm så termostaten löste ut, kontroll att kylfläktar startar samt slutligen luftning av kylsystem.

Då var det inte mer än att åka till macken innan de ynka 5 liter soppa tog slut. Jag tyckte jag skulle lyxa till det med en motorhuv på plats när man ska ut på årets premiärtur 😉 . Den passar över tornstaget, eller snarare vilar fint på det, min fina lättviktshuv är rätt mjuk men resultatet blir kalasfint. På vägen ser jag ett gäng med klubbkompisar som vinkar på mig glatt 😀 . Under provturen blir den största upptäckten växelföringen, tidigare har det varit ganska liberalt med att slänga i växlarna, numer behövs mer precision. Som väntat är det minimalt med glapp i länkaget och det finns viss kärvhet som antagligen försvinner när det körts in. Tycker Porsche gjort ett bra jobb med växlingslägena och ser ingen anledning att skaffa short-shift och/eller högre spak. En sak som inte ville var den nya oljetempmätaren fast det får jag kika på nästa gång. Var så glad efter turen att jag bara körde in bilen och städade undan. Tanken är att jag ska se över det bilprovningstekniska vid nästa tillfälle i garaget. Så fortsättning följer men så här långt är jag verkligen nöjd 😀 .

Detta inlägg publicerades i Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s