Jo men så här är det…

Varför inte ta er med på resan. Har fastnat i baksidan av sociala medier vilket drar tid och energi utan att ge något som helst värde. Alltså kan jag ge energin till de som vill läsa istället. Därför kan jag kosta på mig lite mer beskrivande inlägg på vad som händer i garaget.

Koppling

Vi börjar här. Det finns nu en renoveringssats från utzon.se till kopplingscylindern som jag hittade läckage från. Hela kopplingspaketet är nedrivet då det läckt från packboxen vid vevaxeln. Ny finns, så den ska bara pillas dit nu när jag fått det lite renare i kopplingshuset.


Tank

Får nog ta och måla lite på den nu när den är utanför bilen. Sen ska alla nya slangar och ny backventil på plats när tanken monteras.


Växellåda

Den står vid sidan och har fått en rengöring och uppfräschat växellänkage. Det sitter bla. ett växelkors från Utzon i hårdplast. Växelspaken är sliten i länkaget så det blir lite att svetsa så man slipper slacket i växelföringen. Sedan ska lådan fyllas med olja (står Castrol Syntrax 75W-140 GL5 och väntar i skåpet).


Den lite rundade formen som den lilla pinnen har är från många tusen växlingar genom åren. Gissar att en rak variant kommer göra susen för växlingsfunktionen 😉

Framdämpare

Det verkar som att jag just nu är i någon form av kosmiskt positivt flöde, jag är inte van vid att ha tur och det mesta brukar bli en kamp i vanliga fall. Nu händer det igen, jag trodde mina dämpare skulle bli inlåsta i UK ett bra tag men där hade jag fel. De är genomgångna och har till och med hunnit komma hem igen 😀 . 

Servostyrväxel

En mod som jag har velat göra ett bra tag och som råkade bli aktuell i samband med rengöringen av växellådan och tanken. Styrväxeln åkte med i rengöringen och där väcktes tanken vid liv att konvertera. När jag pratat med Sanden så har tyckt att man gott kan prova köra med den som den är även utan servopump och delarna för konverteringen har jag redan. Själva iden är att få kortare utväxling på min bil som saknar servo. Man kan ju testa och det går ju att montera pump vid annat tillfälle.  

Sedan finns det lite annat smått som innerbackspegel, dimljus, bromskylning, oljetempmätare och bogseröglor som man skulle vilja kika på. Det får jag nog återkomma till framöver. Just nu har det öppnat upp sig oanade möjligheter, jag är inte längre i tidsbrist. Det är väldigt ovant och denna situation vill jag inte slösa bort så jag vill passa på att få tidskrävande jobb fixat nu när jag kan. Sedan är tävlingssäsong 2020 oviss, 6/6 siktar klubben att ha första klubbtävlingen på Ljungbyhed så det är mitt riktmärke. 

Det här inlägget postades i Mek. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jo men så här är det…

  1. Goran O skriver:

    Heja Edvin!
    Ville bara komma med glada tillrop och säga att jag läser alla dina inlägg, även om jag inte kommenterat.

    Byta växelföraren med slitna pinnen kommer göra susen i känslan och växelhastighet, säkert 0,2 sek på Knutan.😄😉

    • eddievarvstopp skriver:

      Du har nog mer rätt än du anar 😉 . Jag tror inte själva växlingshastiheten kommer ge så mycket på varvtiderna. Däremot är min erfarenhet att förtroendet för bilen är direkt avgörande och där kan den lilla detaljen spela roll 🙂 .

      Hoppas vi ses där ute 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s