Att göra fram till start 2020

Foto: Ronny Persson

2019 blev ju bra. Var med på samtliga klubbtävlingar i MSCC mästerskap vilket jag hade hoppats på. När jag ser tillbaka har jag satt personbästa på alla permanenta banor under året. I och med delning av klassen så kan man nu glädjas åt en 4:e plats i Modsport 3 i serien. Körmässigt har man äntligen kommit tillbaka men vad som är än bättre är att jag börjat bli mer metodisk runt min körning. Mäta däcktemp och studera loggar har varit centralt. Emotionellt är det riktigt spännande, som jag varit inne på tidigare så är det nästan som att köra som nybörjare. Givetvis beror det på slicksen och det har blivit en fantastisk resa med mycket nya lärdomar. De har tvingat mig att utmana mig för att köra fortare med alla tänkbara knep 😉 . Sedan har jag haft inställningen att få bilen i bra skick så allt mek har rört sig runt att fixa trasiga saker eller se till att allt fungerar som det ska. Det i sig har betalat sig i att bilen känts riktigt bra att köra därutöver har däcken farit helt fenomenala, jag tror bestämt Yokohama A005 är mina absoluta favoriter. Med andra ord har jag återfått förtroendet för bilen vilket jag visste på förhand är en grundförutsättning för att jag ska köra fort. Nu är det som att nya möjligheter öppnar upp sig det jag närmast tänker på är de partierna som jag fegat i, ex. högfartsvänstern på Sturup och chikanen  efter Porsche rakan på Ljungbyhed. I och med att jag började öva på att hålla stummt över NGK på Knutan och nära på lyckades, ser jag det som att jag kan göra samma på andra ställen. Det finns tid att kapa bara genom att fortsätta på samma väg.

Så vad gör vi med bilen fram till nästa tävling? Vi ser till att räsern mår bra 🙂 :

  • Bensinlukt – Lite störigt att det luktar soppa när man tankar fullt
  • Växellådsöversyn – Min gamla låda behöver nog ses över efter alla dessa långa och hårda mil.
  • Framdämparöversyn – Man får väl vara nöjd med att de hållt i 2 säsonger, klart bättre än bakdämparna.
  • Se över Kopplingshydraulik – Det är något som läcker…
  • Bogseröglor – Kan ju kosta på mig lite nya stroppar
  • Lösa dimljustrasslet – bakre dimljus strular fortfarande vilket jag borde lösa en gång för alla
  • Huvpinne – Irritationsmoment att behöva hitta pinne varje gång man ska pilla under huven. Det anstår inte en Porsche helt enkelt 😉 .
  • Regnskydd till snorkeln – Luffarturbo är fräckt men man dränker luftfiltret när det regnar 😦 . Får lösa det där…
  • Oljetempmätare – Får se om man lyckas får dit min VDO i vinter eller om den får ligga ett år till 😉 .

Om tid finns (jo, tjena..)

  • Tornstag – Jag inbillar mig att bilen mår bra av det speciellt när jag kör med slicks.
  • Få igång elbackspegeln – den la av och jag saknar funktionen. För alla som inte behöver backa med hybridskydd och inte heller behöver bry sig om att hålla upsikt efter Radicals under racen, kan jag berätta att Porsches flaggspeglar är ”da-shit”!!!

Som ni ser är det knappt en stavelse om uppgraderingar. Jag har rätt mycket godis på mina hyllor men det får komma efter att jag är nöjd med skicket på bilen. Sedan har jag otroligt många ideer om vidareutveckling och det är samma sak där, när tiden är mogen…

Det här inlägget postades i Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s