MSCC KM4 – Med takräcke

Hade faktiskt inte en tanke på att mina klubbkompisar inte har sett min bil med hjul på taket. Arbetsveckan hade varit intensiv och på fredagen slog det mig att jag inte hade ordnat med mekaniker/följebil, de vanliga hjälpredorna hade redan i god tid flaggat att det inte skulle kunna hjälpa till denna gång. Så det blev till att göra som förr i värden när man tävlade i Porsche Sports Cup Scandinavia och montera på tackräcke så räserhjulen kommer med till banan 😉 . Fast det var ju en annan serie där kompisarna vande sig med mig. Jag tycker själv det är coolt med sportbil med takräcke eller takbox. Ska erkänna att jag inte riktigt var beredd på reaktionerna när jag rullade in och parkerade på Sturup. Det var ju det att i MSCC har de inte sett detta utförande tidigare. Många glada miner dessutom några som kom fram och visade uppskattning för transportlösningen. Känns alltid bra att sprida glädje 😀 , det är väl också en av anledningarna till att man kör sportbil över huvud taget 😉 .

Fri träning

Hade först missat att det var fri träning som start på dagen. Ingen dum ide att värma upp lite inför skarpt läge. Det var soligt och fint men det var fotfarande fläckvist blött på banan. Körningen kändes rätt och det fungerade bra så tempot blev bra. Passade på att övade på Börjes- och dammkurvan för att vänja mig med bilens beteende med broms in i böjar. Jag blir riktigt glad när min laptimer visar 1.12,5 tider på min uppvärmningsrunda, kan ju bli stordåd av detta ju 😉 . När jag kommer in kollar jag däcktrycket och det ligger på runt 2, vänster fram något lägre men inget jag väljer att göra något åt.

Tidskval 1

Snart är det dags igen. Bilen känns riktigt bra och nu börjar jag utnyttja ingångarna i kurvorna bättre, speciellt i dammkurvan märker jag hur jag själv leker med över och understyrning. Sedan övade på högfartsvänstern som är typiskt ”jag-fegar-ut-kurva”. Det ska helt enkelt gå att hålla fullt igenom men det märkliga är att jag inte kan praktisera min egna kunskap för att göra det. Får i alla fall viss draghjälp av en Ginnetta. Min PerformanceBox visar 1,11.0 och jag undrar vad det betyder. 1.11,078 enligt tidtagningen och nytt personbästa med 0,013 sekunder. Inte perfekt körning så nog tusan borde det gå att pressa ner under 1:10 😉 . I depå kollar jag däcktryck igen och vänster fram HAR mindre luft 😦 . Får låna en pump av grannarna, familjen Scott och trycker i mer luft. Jag är hungrig och tar tidig lunch och till kaffet kollar jag lite loggar. Jodå, lite att lära mig från förra året, ingången i vänstern efter backen kan jag gå på gas mycket hårdare (lätt sagt när det rör sig om samma kurva jag kvaddade bilen i). Och nu har jag bättre spår i dammkurvan men den ska man tydligen gå ner på tvåan i 😉 .

Foto: Göran Larsson

Tidskval 2

Armerad med ny kunskap bär det ut på nästa pass. Filar vidare på den hopplösa högfartsvänstern. Testar 2an i dammkurvan och det skjuter på bra mycket bättre dessutom blir hårnålen mer harmonisk. Får även under passet lite jakt på Fredrik O (på tal om nostalgi). En reflektion jag gör under körningen är att jag börjar utveckla känsla för när däcken börjar komma upp i temperatur. Av någon anledning känns körningen inget vidare överlag och laptimern visar mitten 11. Men mitt i allt finns det även ett bra varv och resultatlistan säger jag har klämt ur mig 1.11,013 😀 , mitt hopp är att putsa det ytterligare under racet men det kommer visa sig att det blir mitt personbästa. I depå kan jag konstatera att min vänster fram har smygpunka 😦 . Passar på att kolla tempen på däcken och det ser bra ut. Jag har ingen mek med så det blir när jag parkerat men trots det visar ringarna mellan 40 och upp till 60 grader. Dessa temperaturer var det jag såg när jag först började mäta fast då direkt vid banan. Med andra ord börjar jag hålla ett tempo som får däcken att jobba. Sedan tar jag minneskortet och datorn och smiter iväg för att kolla om jag kan lära av loggarna.

Foto: Göran Larsson

Race

Ojojoj! Ok, såhär va. Jag rullar ut på griden och ställer mig. Ser 5 sekunder skylten visas och börjar titta efter armar på den som skall sköta flaggstarten enligt det som var sagt under förarmötet. Jag ser inget men däremot börjar en lampa lysa. ”Jassåminsann, de ändrade sig och kör ljusstart. Det gör väl inget, jag brukar vara duktig på starter” tänker jag. Det är här någonstans jag får totalt hjärnsläpp. Följande händeslesekvens spelar upp sig. Vad som först sker är att när sista lampan tänds dumpar jag kopplingen med väldigt bra varvtal. Direkt därefter tänker jag ”Nämen det är ju inte så man startar, detta är ju tjuvstart”. Lamporna släcks samtidigt som jag ställer mig på bromsen. Ni kan gissa att hela fältet brakar iväg och jag kommer iväg med lite lagg 😉 . Nu stod jag i slutet av fältet och tappade bara någon placering. För övrigt är det rätt rörigt i starten men inget jag engagerar mig i, jag har fullt upp med att jaga ifatt Ginetta #95. Jag lyckats ta mig om och sedan blir det i princip solokörning förutom varvningar på slutet. En vit Ginetta stod vid sidan av bankanten vilket medförde att en sektion hade gulflagg under merparten av racet. Med andra ord grusades chanserna på att sätta personbästa. Däremot hann jag reflektera lite mer runt körningen. Bilen hade en tendens att studsa genom vissa kurvor, exempelvis ut på rakan. Troligen en kombo av pyspunkan och något mjuk chassiesättning. Det är till och med så att jag för första gången med de nya dämparna som jag funderar på att faktiskt experimentera med justeringar 😉 . Därtill så var det väldigt fysiskt att ratta bilen runt banan. Andra banor upplever jag det inte så jobbigt att köra utan servo och breda däck. Efter racet fick jag info av en funktionär att jag åkt på 5 sekunders tidstillägg för min tjuvstart. Helt rätt agerat från tävlingsledningen i mitt tycke, fast frågan är om det påverkade resultatet då det var en bra lucka mellan mig och sistaplatsen. Så var det bara att packa ihop och åka hemåt, fast jag var tvungen att åka och tanka först. Trots att jag startade med 3/4 i min stora 66-liters endurance tank så lyste tanklampan när racet var slut. Bilen var hel förutom pyspunkan och jag behöver se över glappet i ena fjäderbenet inför nästa tävling.

Körintryck och loggar


Som vanligt en grafisk jämförelse mellan årets (Röd) körning och förra årets (Blå)

Sturup är ingen favoritbana men nu är det andra året i rad jag haft en riktigt bra körning där. Äntligen ser det som jag lyckas hålla ett anständigt tempo vilket verkar bekräftas av däcktemperaturerna. Nu har jag medvetet försökt hulliganköra bara för att utmana däckens kapacitet. Det har betalat sig bra för nu känns det som jag vant mig vid tempot jag måste hålla, vilket var hela meningen med strategin. Baksidan är att jag inte tillämpar min vanliga körteknik som bygger på en mer mjuk körning. Till detta är ju min svaghet att jag är feg, jag inbillar mig att det staffar sig i högfartsvänstern. Loggarna har visat sig intressanta. För det första kan jag inte se något effekttapp som på Ljungbyhed så jag sluter mig till att luftfilterbytet löste det problemet. Börjes kurva har jag nu data på olika spår, vad jag kan utläsa verkar ett tajt spår in bli snabbare sektortid men ett vidare spår ger högre hastighet igenom. Nu är jag inte konsekvent i min körning så det är nog inte en absolut sanning. När jag kollar förra årets körning är det tydligt att jag blivit bra mycket bättre i dammkurvan. Fast det finns ett spöke i vänstern efter krönet som lever kvar efter krashen 2014 som gör att jag inte står på lika hårt jämfört med 2018 😦 . Fast totalt sett tycker jag att jag kör bra mycket bättre än förra året, att sätta personbästa på pyspunka är inte helt kass 😉 . Jag är helt övertygad om att det finns mer tid att hämta, jag börjar vänja mig vid tempot så nu ska jag bara städa upp min körning. Det är inte utan att man tänker på hur utvecklingen hade varit om jag hade körtränat lika mycket som förr i värden. Men på det stora hela är jag tacksam att jag ens har privilegiet att kunna tävla 😀 .

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s