En provtur

Jo, man har en riktigt trevlig bil. Vad som är trist är att jag kör den väldigt lite, det blir i princip bara när det är dags för tävling. Fast å andra sidan bli varje körtillfälle en påminnelse om att man sitter på en kul körmaskin. Denna gången lovade jag mig själv att ta en provtur med kärran innan nästa tävling. Efter Minnesberg tyckte jag det var lite glappigt och skakigt här och var så naturligtvis ville jag veta vad som var vad. De kantiga Michelin PSCup var ju första och största felkällan så provturen skulle ske med de betydligt rundare transporthjulen med Energy Saver från samma tillverkare. Det var en kort tur men på det stora hela så var det väldigt lite som jag tyckte behövdes adresseras. Första metrarna bekräftade att däcken var det största spöket, bilen löpte tajt och silkeslent fram. Trodde att hjulinställningen hade rört sig då ratten stod lite snett på väg hem från backen men det var inte så farligt visade det sig på den lilla rundan. Tog ut den lite på motorvägen där man blir påmind om hur sinnessjukt reaktiv bilen är på minsta rattrörelse, riktigt kul 😀 . Jag har fortfarande inte fått dit min kortare styrväxel men toe inställningen är precis så härlig som jag vill ha den 🙂 . Nu har jag hög profil på transporthjulen och totalt sett så är det faktiskt bra komfort i kärran. Däcken sväljer det mesta så det styva chassiet märks inte så mycket.

Sakerna jag hittade under provturen var en kabel i kupen som behövdes bindas upp, ett glapp i ratten och det vanliga slutväxelglappet. Glappet i ratten adresserades med att spänna knutkorsen på rattaxeln fast den största orsaken var att själva ratten inte var ordentligt fastspänd. Kollade lite snabbt på bultarna till drivknutarna men det verkade ok så slutväxelglappet är något som får kikas på betydligt noggrannare vid annat tillfälle.

Nu är det snart dags för KM4 på Sturup. Lite blandade känslor här. Jag tycker inte om Sturup rent generellt men förra årets deltävling ligger fortfarande i minnet som en av det årets bästa körningar 🙂 . Jag slaktade personbästa med typ 2 sekunder vilket jag inte ser som görbart denna gång 😉 . Kan man putsa 1:11,091 blir jag glad men förväntar mig inte så mycket. Har kollat loggfilerna och jämfört med andra men hittar inget uppenbart som man kapa på. Däremot ska det fortsättas nötas på att ”köra bilen på nosen”, jag behöver känna att jag har pressat allt vad som går i ingången på kurvorna. Sedan det vanliga att se till att hålla fullt genom vänstern på baksidan. Som vanligt hänger mycket på vädret så vi får se hur det blir. Fast min största utmaning nu är att hitta en mekaniker/transport för tävlingen…

 

Det här inlägget postades i Mek, Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s