Lite semesterskruvande

Jag som har hållit på med PLM system i mitt dagliga yrke under ett par decenier har kommit till insikt att det finns i princip en oändlig mängd fästen ute i industrin. I varje företags databas finns det massiva mängder med definitioner på vad man oftast benämner som ”bracket”. Det är inte utan att man reflekterar över det när man håller på att utvecklar ytterligare en iteration av just ett fäste till räsern. Men innan jag kom till det arbetet pillade jag med annat.

Jag grubblade en del varför det var effekttapp på Ljungbyhed och det slog mig att det kunde vara mitt luftfilter. Det var ju monsunregn på Knutan tävlingen innan och min luffarturbo måste ha dränkt mitt luftfilter fullständigt. Papper mår inte bra av vatten så jag köpte nytt filter och fick det bytt. Vi hoppas att det var orsaken.

Ett annat irritationsmoment i bilen är att jag haft skrammel i förardörren. Jag trodde det var kabeln till elspegeln som lossnat inne i dörren, spegeln har även slutat fungera. Kollade lite och det var dörrstoppet som satt löst, så det är nu fastsatt. Åter har jag en skrammelfri dörr 😀 , elspegeln får jag titta på en annan dag 😉 .

Så till fästet. Början på semester och familjen på annan ort. Det ger att jag är i garaget. För att sätta saker i kontext så är min räser full av prototyplösningar sprungna från en tid då det nästan var på modet att göra egna lösningar av ekonomiska skäl. Detta istället för att köpa dyra eftermarknadsprodukter (ni som läst rejsa.nu länge känner igen CSN filosofin 😉 ) . Faktum är att mina prototyper är så pass välgjorda att de hållit otroligt länge och fungerat riktigt bra. Baksidan är att de är tillverkade som prototyper där jag inte lagt mycket energi på utseende så nu efter ett antal års brukande är lösningarna i kosmetiskt uselt skick och något som jag stört mig på 😦 . Så fokuset riktades mot fästen, närmare bestämt det paret som har till uppgift att fixera krängningshämmaren mot resten av bilen. Nu kunde jag inte hålla mig ifrån att göra ytterligare en iteration genom att addera en ny funktion på den befintliga lösningen. På min gamla att göra lista fanns ju också en punkt att dra om bromskylslangarna, detta då jag nu med 9″ breda hjul har mer slitage på slangarna. Slangarna har fästs med buntband mot krängningshämmaren vilket inte säkrar att de håller sig på plats. En annan egenhet med kylslangarna är att de i övrigt hålls på plats med hasplåten under motorn. Jag har stört mig lite på att jag måste lossa slangarna när jag tar bort plåten.

Så det blev att svetsa på 3″ avgasböjar på fästena, göra nya infästningspunkter till hasplåten, blästra och måla hela rasket 🙂 . Passade även på att förbättra rörligheten på krängaren ytterligare och lite annat mickel. Nu med prylarna monterade ser det verkligen snyggt ut inklusive själva fästet 😉 , dessutom kan slangen inte vandra ut mot hjulet då det nu är ett rör och hasplåten kan plockas på och av utan att man behöva röra slangarna. Även om jag inte provkört så ser slangarna ut att löpa perfekt från fronten till de nya fästena och sedan ut till bromsskivan. Lite småpill kvar och sedan får vi se hur det lirar på backtävlingen i Minnesberg 😉 .

Det här inlägget postades i Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s