Krängarfästets klagan och jakten på vettig inställning

Hade man varit en skald i paritet med den gode Cornelis Vreeswijk hade man kunna dikta ihop ett musikstycke med temat av mitt ständigt havererande krängarfäste. Men det är jag inte så det får bli ett vanligt träigt blogginlägg istället där jag gnäller om det 😉 . Nåväl, MSCC KM2 på Ljungbyhed avlöpte med en bekymrad min. Inget direkt totalhaveri men smås saker som förbryllade. Dagen startade i vanlig ordning och min mek Roy var redan på plats med mina slicks när jag kom. Så mycket enklare det är att skruva hjul när spacers redan sitter på, en lärdom från förra deltävlingen. Besiktningen sköttes av Micke, han dök på bilen med stor entusiasm för att se utfallet från förra gången. Han blev nöjd när han såg min nya burstoppning och då bjöd jag honom på en kopp kaffe 😉 . Man måste visa sin uppskattning till de tappra funktionärerna som ställer upp 😉 . Strategin för dagen är att 1 – vrålköra för att få däcktemp samt vänja mig vid högre kurvhastigheter, 2 – få ett vettigt spår genom chikanen efter Porscherakan.

Tidskval 1

Så skulle det köras. Dagen delades med BMW Cup och jag stötte på en elev från Racingskolan som skulle köra. Han hade kört rätt flitigt på Ljungbyhed och jag fick tips från honom hur jag skulle ta Porsche-chikanen på baksidan. Kul att kunna dela erfarenheter. Det var rejält varmt och jag såg till att fläkten var igång redan vid start. I början hade jag svårt med växelval över banan men däremot hittade jag bra bromspunkter. Jag är inte riktigt helt hemma på Ljungbyhed även om jag kört där tidigare. Tempot ökar under passet men också överstyrningen. Porsche-chikanen är i princip omöjlig med växelvalen så det blir inget bra flyt igenom 😦 . Trots många fria varv visar laptimern 1.05 tider. Jag kör av passet väldigt förbryllad för hela situationen stämmer inte..

Flatspot tycker jag är tecken på att man inte fegkör 😛

I depå kollas däcktemp och det ser väl ok ut. Men mitt kalltryck på 2,4 har nu blivit lätt hysteriska 2,8 varmt. Justerar ner till något höga 2,4, vilket är rikttrycket tills jag får rätt däcktemp. En förklaring på den skumma körkänslan får jag när jag kollar fästet för krängaren. Åter igen är det av vilket svarar på varför bilen inte kändes rätt. Som tur är det min prototypinfästning på länkarmen som körts i variant 2. Variant 1 av fästet finns oskadat (ett hål för infästning) så det är bara att flytta krängarstagen till nya positioner. Dessvärre blir det till en mjukare sättning än tidigare men bättre än ingen alls. Jag får det fixat innan lunch och verkligen uppskattat att den är inkluderad i anmälningsavgiften 😀 .

Tidskval 2

Efter en god hamburgare bär det av ut igen. Jodå, lite bättre är det men inte helt ok. Jag gillar verkligen att ha bilen styvare fram men inget jag kan göra något åt nu. Under passet bättrar jag på Porsche-chikanen och får klart anständingt flyt igenom. Under passet har jag lätt draghjälp av en röd Ginetta G20. Nu visar laptimern 1:04,6 som bäst men jag är inte nöjd och undrar om krängarfästet är paj igen. När passet flaggas av står Roy beredd att ta lite däcktemperaturer. Det börjar närma sig bättre temp i.a.f. och jag har anledning att släppa däcktryck för att åter komma ner till 2,4. I depå kollar jag krängarfästena och de ser hela ut, tack och lov. Däremot blir jag besviken att loggfilen från passet inte registrerats på kortet 😦 . Det var ju en stund till nästa körning så det fanns tid och dessutom behövde jag söka skydd i hettan så det blev lite koll i hopp om att hitta svar. Det var inte mycket att gå på från första tidskvalet…

Race

Och så blev det dags för race. Startar som vanligt sist i fältet men gör en bra start, igen (är fortfarande ovan att jag är startsnabb i denna klass). Tar en bil direkt och det är lite trassligt när Andreas inte kommer iväg med sin Boxster längre fram. In i första böj blir jag omkörd, fast det var nästan väntat. Under de första varven blir det lite rokad i placering mellan oss längst bak i fältet och sedan stabiliserar det sig. Framför mig har jag nu vit Ginetta G20 nr. 552 (Mats Olsson) som det blir jakt på hela vägen till mål. Nu ökar tempot i Porsche-chikanen och vid ett tillfälle får jag kast på bilen i utgången. När jag känner första retursladden tänker jag att ”detta kommer inte sluta gott, det kommer göra ont..”, jag räddar den och nästa retursladd och ytterligare någon. Jag är fortfarande på det svarta och bilen har återfått rätt kurs så jag kör vidare, ytterst tacksam att jag faktiskt kan göra det över huvud taget. Jakten på #552 fortsätter och varv på varv upprepar sig. Ut på rakan ligger jag i bakljusen på honom och han drar ifrån. I första böjen tar jag in på honom, men i utgången drar han iväg igen. Efter Porsche-chikanen knappar jag in på honom för att upprepa scenariot ut på rakan igen. Nu ser jag låga 1:04 på laptimern. Inte för att bilen känns bättre men själva körningen är jag rätt nöjd med. Tyvärr kan jag inte hota honom så det blir målgång på samma plats. Efter racet kollades däcktempen och jag kan nu konstatera att jag ligger bra nära där jag borde.

Röd: 2019 Blå:2018

Ok, en koll på loggfilerna från racet. Första roliga indikationen är att jag håller bra hastighet i första böjen 😀 , kan fila spåret lite till men hastigheten finns. Dessutom ser jag på G-plotten att jag utnyttjar däcken bättre på ett par ställen. 🙂 . Det även ett par stint som indikerar att jag faktiskt har bättrat min körning genom Porsche-chikanen, nu behöver jag bara mer träning. Men det finns även här en sak som förbryllar, topphastigheten på rakan är tydligt lägre i år än förra. Vi pratar upp mot 171 km/h förra året och 3 bästa varven från i år ligger på 167 😦 . Något stjäl av motorns blygsamma effekt. Tror inte det är temperaturen då det var bara var ett par grader svalare förra året. Vad är det nudå som kan vara fel 😦 ?

Trots att det inte varit en klockren dag lämnade jag tävlingen rätt nöjd. Det börjar bli en vana att bästa körningen är racet, tidigare brukade jag peaka vid sista sista tidskvalet. Tar även med ett nytt personbästa 1:04,232 och till min glädje har MSCC beslutat att dela Modsport klassen. Det gör att jag nu gick i mål som 5:a i Modsport 3 😉 vilket är lite roligare än tidigare. En annan kul grej var att under prisutdelningen såg jag 2 av mina elever från Racingskolan ta emot pokal i BMW Cup, lite stolt är man allt 😉 .

Ja, lite reflektioner efter racet, för det första behöver jag träna på Ljungbyhed, kul bana men jag kämpar fortfarande med fundamentala körtekniska utmaningar. Vad som är kul är att däcktempen börjar röra sig i rätt riktning men inte hela vägen fram, jag får fortsätta köra 2,4 bar  och ännu fortare 😉 . Sedan måste jag få bukt med min framvagn, den ska vara hårdare satt för att jag ska trivas. Därutöver har jag mysteriet med effekttappet som jag behöver lösa. Så det är ständig jakt på inställningar..

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s