Vårracet – från vått till torrt

Jag hävdar att man måste uppleva misär innan man verkligen kan njuta av riktig lycka. Att alltid ha det bra kan inte generera samma uppskattning av det goda om man inte har något att jämföra med, typ. Under helgens race fanns det stunder jag funderade på om det ens var lönt att fortsätta men så kom vändningen och jag åkte ifrån tävlingen med ett stort leende. Nåväl, började dagen med senare ankomst till banan än vad jag tänkt. I vilket fall var in mek Roy på plats som även hjälpte till med besiktningen. Dessutom använde vi hans bil som servicebil och jag hade bra med tid att skruva på slicksen själv. Ganska onödigt skulle det visa sig. Rutinerna för tävlingsdagen flöt på som vanligt fram till min tur att besikta bilen. För första gången i världshistorien kunde Micke på goda grunder ge anmärkning på bilen, vilket fick honom att lysa som en sol i småregnet. Anmärkningen är felaktig burstoppning vilket är helt korrekt då jag helt enkelt glömde bort att sätta dit dem när jag lastade bilen (de ligger kvar fint i garaget). Men jag fick i.a.f. ett klistermärke och kunde tävla. Vi delar dagen med BMW cup och jag träffar på 2 av mina elever från Racingskolan 🙂 . Det var en del väntan på första passet och regnet visar inga tendenser att avta, det är rejält blött. Jag grubblar över däckbyte och det slutar i att jag sätter på gatdäcken utan att plocka bort mina spacers. I depå ser det ut att få plats utan problem även om hjulen sitter typ 3cm längre ut. Förhoppningen är att mina fint mönstrade Michelin Energy Savers skall klara vätan bättre än slicksen.

Micke har här inte riktigt begripit vidden av sin upptäckt, lyckades tyvärr inte fånga det stora leendet som sprack upp strax efter..

Tidskval 1

Bra tänkt men ändå inte riktigt bra. Min gamla energy savers som funkat bra i torrt var helt kass i regn. Vänstern upp till hårnålen låste jag upp vi flera tillfällen dessutom snurrade jag vänstern efter hårnålen på ett av de första varven. Det var helt enkelt svårt att känna när det låste upp och det kändes inte alls tryggt så körningen blev därefter. Min PerformanceBox hoppade igång efter första varvet utan att jag behövde sätta startpunkt men det visade sig att den inte ville visa alla efterföljande varv. Jag kunde dock glädja mig åt min återfunna intervalltorkarfunktion 🙂 . Jag befarade att det skulle bli trögstyrt med utflyttade hjul men det funkade riktigt bra. På det stora hela ett dåligt pass 😦 . Sen blev det lunch som jag hade sällskap med depågrannen och alltid så trevliga Niklas M (diggar hans sjukt snabba Modsport 951).

Foto: Ronny Persson – fler bilder från tävlingen finns på hans Facebooksida

Tidskval 2

Lite torrare blev det under det andra passet men fortfarande blött. Sätter startpunkt för min PerformanceBox 2ggr då den inte ville hitta satelliter ordentligt. Ingen kul körning var det här heller vilket är lite udda då jag normalt gillar köra i regn. Anledningen är att jag helt saknar förtroende för bilen. Jag lyckas även snurra på rakan, vilket är första gången någonsin. Rätt läbbigt när man vet att det finns RS bilar på banan, men jag var helt ensam och höll mig på det svarta. När det flaggades av var jag inte alls glad. Kollade resultatlistorna och jag hade cirkulerat på 1:32 tider men jag var förvånande 2 platser från sist, något att rösta sig med åtminstone. Sedan var det väntan på race och det slutar regna. Thomas L. kommer förbi och säger det jag vill höra rörande däckval. Många väljer att vänta in i det sista innan däckbyte, men jag klarar inte av den stressen så jag vill göra det i god tid. Det kräver att man fattar ett fast beslut och står vid det. Jag valde slicks och bytte. Det skulle visa sig vara ett bättre beslut än vad jag anat.

Race

Rullar upp till starten och tänker att jag skall utforska slicksen ordentligt nu på den torra banan. Jag påminner mig även om att jag har varit startsnabb i denna klass. Jag står med en Ginnetta bakom mig längst bak i fältet. Jag tar starten och det blir snabb koll runt om mig för att snabbt dyka in mellan bilarna framför mig. Där tar jag en bil. In i första kurvan är det fint och öppet på innern så där dyker jag in och i utgången har jag tagit en bil till. Sedan är rätt kaotiskt för det snurrar av bilar framför mig både här och var. Har ingen aning var jag befinner mig i fältet men nu ska det köras. Man märker att det är helt annan respons i bilen med slicksen. När jag kommer ut på andra varvet jublar jag av glädje, bilen är helt underbar att köra. Jag ser snart 1:11 tider på displayen och jag får span på Per R. i sin röda Ginetta. Nu dansar bilen fram när jag försöker köra ikapp (får mig att tänka på DTM sent 80-tal). Det är inte fråga om snygg körning, jag försöker ju dra upp tempen i däcken och kurvorna utmanas med både under- och översyrning. Ratthållning och andning är det slarv med men det är högt tempo. Efter att blivit varvad av ledarbilarna tappar jag Per men ångar vidare. Så får jag till ett bra varv vilket visar sig vara det sista och jag passerar målflaggan med 1.11,1 på displayen. Jag är strålande glad 😀 .

Röd: Mitt nya personbästa från lördag. Blå: Tidigare personbästa 1:11,194 daterat 2010 på Toyo 888

Har ingen aning om hur det blev resultatmässigt och det känns inte som det spelar roll, så jag väntar till de publiceras på klubbens hemsida. Det blir ihop packning och däckbyte igen för hemfärd. Mitt lagade krängarfäste har gått sönder igen men är inte helt av hinner jag notera. Saker jag tar med mig hem är erfarenheterna att spacers kan man låta sitta på om man växlar mellan slicks och transporthjul samt hur det är att köra 11-tider 😉 . Senare när jag tittar på mina loggfiler så får jag det bekräftat, jag har kört slarvigt och det finns bra mycket tid att hämta bara genom att köra ordentligt 😉 . Ett exempel är hur pinsamt dåligt jag kör över NGK krönet men det kände jag även på mig. Det fanns dock ett par kurvor där jag kör tuffare bland annat vänstern upp till Idioten där jag även peakar i sidokraft, en bit över vad jag gjort med r-däck. Det var verkligen skönt att få köra bilen med en vettig grundinställning. Nu behöver jag optimera, däcktrycket var 2,5 bar kallt och jag har ju inte tittat på varken hjulvinklar eller dämparinställningar. Så nytt personbästa är att vänta (om vädret tillåter 😉 ). Hur jag än ser på det är mitt nya personbästa satt på årets första stint med slicks och den vetskapen gör mig riktigt glad 😀 .

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s