Påskmek 2019

Traditionsenligt har det blivit garageaktiviteter under påsken. Skaffade lite mer servicebitar hos Autoexperten i Lund och en ny stol och lite ny svindyr-fia-godkänd burstoppning hämtades från FHRacing . Sedan blev det ett par sessioner att få fason på bilen.

Det märks att man inte haft mycket konstruktionsarbete på ett tag, den främre delen av min hjulinställningsapparat behövdes justeras med vinkelslip och svets. Men även om det inte blev perfekt blev det rätt bra ändå 😉 .

Bakre stötdämpare justerades och jag valde en lite hårdare inställning än förra året. Sedan monterades de och av en händelse blev det lite mekanisk nötning på ena länkarmssvärdet 😉 . Nu finns det lite mer justermån på den sidan jag haft bekymmer att få till hjulvinklarna på. Så blev det även nya filter, olja, stift och bromsvätska som årets servicepunkter. Därefter kunde bilen komma ner från pallbockarna för huvudnumret, hjulinställning.

Det börjar ju inte helt lysande kan man säga. Jag har haft fullt fokus på bakvagnen och det är inte förrän nu jag upptäcker att jag borde tittat även fram. Vänster stötdämparben fram är glapp, igen. Egentligen ingen överraskning då jag minns att jag tänkte det skull kika på det när jag körde hem från höstracet. Jag nöjde mig med att efterspänna på plats. Sedan ville jag ju även justera dämparinställningarna där fram. Ena sidan gick bra men andra sidan inte alls bra, jag chansar i alla fall och kör såhär till jag får tillfälle att sära dämparna. En annan sak jag upptäckte var att ena kyl slangen till bromsarna var väldigt sliten och rejält punkterad. Den byttes och jag blev påmind om min att-göra-lista för vintern. Valde att inte grubbla mer på hur lite jag hunnit med på den och gå vidare. När man gör cornerweight ska man koppla loss kränghämmarna, det behövde jag tydligen inte fram. Ena fästet hade gått av, så det blev att ta fram svetsen. Tyckte ju att bilen gick lite väl överstyrt på höstracet 😉 .

Så äntligen med bilen uppe på lyften kunde det riktiga arbetet börja. Först grovinställning med ride height, 62,5 cm kör jag upp till skärmkant. Sedan råkade det finnas vågar i garaget vilket jag utnyttjade till corner weight. Inte helt optimala förhållande då bilen har lite för lite soppa, jag improviserade med ett hjul vid tanken som fick agera fiktiv bränslevikt. Blev nöjd med 50,5% vilket är helt ok med rådande förutsättningar. F.ö. landade vikten på 1195kg med transporthjulen och man får nog lägga på 20kg till för räserhjulen.

Då hade man hjulen i rätt höjd och nu var det äntligen dags att prova den nya hjulinställningsapparaten. Lite mer justering av apparaten behövdes men snart satt snörena på plats och man kunde börja mäta. Valde att koncentrera mig på problemhörnet höger bak som mycket riktigt stod helt snett. Började med toe, justeringen var i botten av det utökade ändläget men det var fortfarande pekade det ut 😦 . Cambern var väldigt aggressiv så jag försökte få ner den i hopp om att toe skulle bli bättre men icke. Sedan tänkte jag att man kan ju prova sätta toejusteringen i samma läge som andra sidan. Ta mig tusan, det gick!! Cambern låg som på andra sidan men viktigast av allt kunde jag mäta en ynka mm för in för det hjulet. Jag nöjde mig och spände ihop justerskruvarna. Klockan hade närmat sig midnatt och jag kunde konstatera att energin hos en småbarnsförälder inte är desamma som det var en gång i tiden då man ägnade sig åt nattmek. Det var den sista aktiviteten för årets påskmek och det känns faktiskt riktigt bra. Dämparjusteringen är väl det som stör mest men att faktisk kunna ta ut bilen med en vettig grundinställning med vinklar och höjdjustering är rätt befriande.

Lite småplill kvar men det tar jag när jag lastar bilen inför tävlingen om bara några dagar…

Detta inlägg publicerades i Chassie, Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s