Planer med bilen 2019

Som ni märkt gjorde jag ingen uppföljning på målen för 2018. Det blev inte så mycket avbetat som planerat och den nyfikne kan titta tillbaka och kolla.

Inför 2019 är målen lågt satta och utan större projekt. Detta trots att bilen är under utveckling för att ligga bättre i nästa klass 😉 . Strategin är att göra en bra bil bättre för att sedan göra den ännu snabbare 🙂

Jag tjuvstartade med att grovrengöra styrväxeln 😉

Roliga uppgraderingar:

  • Styrservorack – den har legat på hyllan så nu vill jag få den monterad. De stora hjulen var inte så farligt jobbiga att köra men jag saknar verkligen snabbare utväxling. Det blir troligtvis att montera servo-racket och låta servopumpen komma vid annat tillfälle (jag velar fortfarande..). Tydligen behöver jag då steloperera den man ska tro den samlade kunskapen på internet..
  • Styling – Kan inte hjälpa det men jag vill verkligen att bilen ska se trevlig ut. Lite stripes hade jag gärna velat ha.

Buggfix att adressera gamla irritationsmoment:

  • Intervalltorkare – den ständiga punkten på att-göra-listan . Jag ställer mitt hopp till relät, det ska bara skaffas.
  • Tankavvluftning – Luktar lite soppa om den när man tankar fullt och det blir bra mycket undertryck i tanken när man hårdkör.
  • Kanisterflytt – Inte ett direkt fel men ett steg till att få en bättre placering av bakdämparnas behållare.
  • Oljetempmätare – min VDO har även den legat på hyllan ett tag…
  • Omdragning av kylslangarna till bromsarna – Har kört länge med min prototyp och det finns ett par justeringar jag vill ha och så kan jag passa på att snygga till ett par grejer när man ändå är där..
  • Huvpinne – Det duger inte att leta efter pinnar att hålla uppe huven. En bättre lösning måste fram.

Nödvändigt Underhåll:

  • Fixa läckage i en bakdämpare, igen 😦 – Sista körningen var det något som droppade därbak. Jo, det var ena dämparen och denna gång är det från slanginfästningen.
  • Ny stol – Pinsamt att visa upp en sliten stol vid tävlingsbesiktning.
  • Hjulinställningsapparat – Förädla konceptet som jag påbörjat. Dessutom ska jag få till hjulvinklarna en gång för alla!
  • Ny framruta – Sikten är viktig så detta är ett måste. Ska se om man får på plastrutan bak när man håller på.

Nog tusan borde man kunna hinna med det innan första körningen 2019. Och Ja, det finns en del annat kul på hyllorna i mitt garage men det får helt enkelt vänta. Jag har fått smak på en bil som känns bra och den kan bli ännu bättre.

Detta inlägg publicerades i Mek. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar