Ny erfarenhet – Instruktör

Amen vad tusan, har vi inte sagt adjö till Bodil och låtit henne bli befriad från tjänstgöring på bana? Hur hamnade vi här? Jo såhär va, jag har länge funderat på att bli racinginstruktör. Inte så konstigt egentligen då jag arbetat som utbildningsarkitekt under 8 år och dessutom älskar racing. På något sätt har jag inte förmått mig att faktiskt anmäla mitt intresse på allvar. Visst, jag har instruerat vid några mindre event men aldrig där jag under en hel dag har rollen ”Instruktör”. Pratade vid något tillfälle med min inspirationskälla Fredrik Moberg kring utbildning och det födde tankarna att göra en ansats att faktiskt bli det. Så kom den där inbjudan till Racingskolan på Knutstorp. Kursen där jag själv tog licens 2003 och som jag minns höll väldigt hög standard. Det började med ett telefonsamtal för att höra vad som krävs av en instruktör, särskilt då det är en Licensgrundande kurs hos SBF. Samtalet slutade med att jag fick en fråga om jag kunde hjälpa till.

Hejhå-hejhå-in-i-kurvan-ska-vi-gå…

Så det blev en tidig morgon, bäcksvart ute då det står Oktober i kalendern. Fuskade med att dra på mig en t-shirt under understället och overallen 😉 . Mycket bra klädval kunde jag konstatera då jag inte besvärades av den lätt kyliga temperaturen under dagen. Helt annat än 30-grader-i-skuggan-och-du-ska-prestera 😉 . Det var lite samlingar och så gick vi banan. Jag fick en grupp på 3 elever (skulle varit 4) att få fason på under dagen 😉 . Min kära BMW behövde inte slita särskilt hårt, huvudsyftet var att vara föråkarbil i de olika körövningarna (spårvalsvisning, följa-john, formationskörning). Sedan varvades det med egentid för eleverna där de skulle öva på momentet. I vissa av dessa satt jag bredvid och försökte ge stöd. Kan inflika att kursupplägget för det praktiska momenten är klockrent med oerhört många tävlingsmoment som täcks in, dessutom är det riktigt mycket körtid för eleverna.

Knutstorps Safety-Civic är nog den coolaste Hondan i riket!!

Detta var riktigt kul 😀 . Kursledarna hade en riktigt bra teori för spårvalet på banan, något som jag definitivt tycker nybörjare ska anamma. Vad som ställde till det för mig är att mitt egna spår sitter i ryggmärgen. Det var förvånansvärt svårt att köra annorlunda. Sedan behöver jag öva på att köra och prata samtidigt 😉 . Men det är så det ska vara, man kan alltid bli bättre. Kunde ge en del tips till mina elever som verkade ha kul. Måste ge dem cred för deras uppförande, städad körning och kunde hålla ihop åkningen i de olika momenten. Om de kommer till start så behöver inga medtävlande vara oroliga 😉 . Sedan fick jag den bästa återkopplingen i slutet på dagen, då en av eleverna helt lyriskt beskriver hur mycket bättre det går efter mina tips 😀 . Det är något oerhört tillfredsställande att att ge tillbaka till motorsporten och vara en del i att hjälpa dem som är på väg in i racingens underbara värld 😀 . Man kan summera dagen med att jag har anmält intresse att vara instruktör nästa gång 😉 och blir jag tillfrågad blir jag oerhört glad att tacka ja 😀 !

Det här inlägget postades i Jag, Racerapport. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny erfarenhet – Instruktör

  1. Pontus skriver:

    Härligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s