Summering 2018

Foto: Ronny Persson

Nu står bilen i garaget och det är dags att summera den gångna säsongen. Man har fått många nya insikter det senaste året och överlag så har jag under 2018 fått bekräftat att jag har en bra bil 😀 . Sturupskörningen var en befriande upplevelse. 2014 minns jag som lite av ett tröstlöst år, bilen kändes inte rätt, inget förtroende och det var mest en kamp mot den. KM4 fick jag känna på en bil som man kunde lita på och vi kunde jobba tillsammans för att hitta mer. Det är anmärkningsvärt då den är helt uselt inställd. En nytändning helt enkelt kan man summera det som 😀 . Bryter man ner det så har uppgradering till 17″ har körmässigt inte varit något stort, det är mer däckdimension som visat sig spela roll för utväxling och acceleration. Dämparna lirar bra på banan när de fungerar, men det har varit en del bekymmer med läckage 😦 . Bromsarna mindes jag som lite långtrampade förr om åren, men under året har jag inte märkt av de tendenserna. Jag har fullt förtroende och bett finns. Vidare är det ganska väl fastslaget att jag behöver kortare styrväxel 😉 .

En annan insikt fick jag vid senaste körningen då jag upplevde bilen som läbbig. Min teori angående bilens beteende föddes när jag såg bilen parkerad. Aningens högre bak än vad den brukar vara. Det påminde mig om att jag inte justerade höjden när jag skruvade på dämparna. Då är antagligen hörnviktningen åt skogen. Så tar vi toe-out bak + rake + ingen hörnviktjustering, får vi med största sannolikhet ett bra recept på lynnig bil 😉 . Alltså; hjulinställning, höjdjustering och hörnviktning ska vi ha bättre koll på.

Lite annat man har lärt sig är vikten av att ha rätt ombyte. Att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart vilket jag redan har konstaterat. Att ha däck som klarar regn är givet men hanteringen kan förbättras 😉 . Har tidigare haft tanken att skaffa ett set 8,5″ och drömmen är att köra r-däck med soft blandning. Då hade jag haft regn/transportdäck och inte behövt hantera spacers. Med det finns det inte pengar till (fast då hade jag lika gärna kunnat köra Roadsport och inte behövt byta alls 😉 ). En snikvariant är annars gatdäck 205/45r17 på ett set 7″ som man kanske hade kunnat lösa. Vi får se vad budgeten tillåter…

En sak jag tar med mig till nästa år är att ha med en mek och följebil vid eventen (Minnesberg är inte lika noggrant). Däcktemperaturloggning kräver ett par extra händer och är ovärderlig kunskap. Sedan är som sagt däckbyte bra att göra med hjälp. Jo, tanken har slagit mig att släpa men det har jag inte körkort till…

Hur är slicks och Yokohama A005? Slicks är för det första inte så känslomässigt stor skillnad tyckte jag. Man ska bara fatta att det finns otroligt mycket mer grepp. Sedan är det det bästa trimmet man kan göra. 2 sekunder bara på däckbyte och det kan man garantera 😉 . Just mina begagnade Yokohama A005 har blivit av mina absoluta däckfavoriter. Däckstomme gillar jag ha styv men det är svårt att uttala sig om detta med tanke på att jag kör med lägre profil. Däremot greppkarraktären är enastående. Som nämnt på andra ställen har jag blivit varnad för hur abrupt greppet släpper med slicks och man får ingen förvarning, på gränsen till livsfarligt. Mina däck är av det tryggaste jag kört 🙂 . Konsekventa och med mycket bra känsla. Vågade inte köra i stående vatten men i fukt uppförde de sig exemplariskt. Det mest talande var inbromsning, mina Michelin PSC kan gå och lägga sig i känsla. I jämförelse så var Yoko slicksen så mycket mer kommunikativa när det bromsas hårt (fast man har mer rädsla att flatspotta 😉 ). Det är inte utan att man tänker tanken att skaffa ett set nya 240/610-17…

Nåväl, vad som händer inför 2019 kommer jag skriva om lite senare.

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s