Sommarsemestermek 2018

Kan det heta så? Nåväl, tanken med semester är att man tar ledigt från sitt förvärvsarbete för att koppla av med hjälp av lämpliga rekreationsaktiviteter. Jag finner det oerhört stimulerande att spendera tid i garaget 🙂 och nu slumpade det sig så att resten av familjen hade andra planer på annan ort vilket öppnade upp en hel del ohämmad garagetid. Min ganska hårt eftersatta bruksbil fick en del kärlek men även räsern kunde man ägna lite tid åt.

Huven var det jag började med. Det som kännetecknar Porsche är att konstruktionslösningarna kan beskrivas som robusta och gedigna. Det gör att man vänjer sig med att saker och ting fungerar klanderfritt. Min nya plasthuv som inte är tillverkad av Porsche har behövt en del tid att få liknande funktion på som original. Originalgångjärnen fungerar klockrent men huven tog i vindrutetorkarna 😦 . Justering krävdes med andra ord och till stöd hade jag Pontus F. 😉 . Sedan var det det där med värmeproblemen. Johan S. gav mig ett tips om att höja väggen mot motorrummet. Jag hittade en trädgårdskant billigt (remsa av plast och träfiber) och använde det tillsammans med en grövre tätningslist för att göra en barriär. Har inte hunnit testa men den mjuka huven böjer sig över listen så den ligger tätt mot 😉 . Hoppas verkligen det är slut på tramset med att motorvärme går in i kupen.

Tyckte att det var nog var lite väl med vibrationer från motorn. Bruxar man rak sexa vibrerar allt men en koll på balansaxelremmarna kunde inte skada. Mycket riktigt stod ena fel. Lite klurigt är det allt att få rätt spänning på remmen, den ska va åt det lösare hållet men inte för löst. Vi hoppas det bli bra nu. En fundering jag fick om felställda balansaxlar stjäl effekt? Får kolla acc loggarna på Sturup 😉 .

När bruxet skulle få sig en dammsugning sneglade jag lite på räsern. Nog såg Klemens lite sotis ut. Jodå, för första gången på flera år fick den sig en invändig rengöring 😀 . Blir lite trevligare så. Den sista biten med räsern var att börja plocka ner framdämparna. Ena vill glappa och där har jag fått råd från tillverkaren hur att motverka det och som jag tänkte praktisera. Nu är tyvärr semestern slut och man hade önskat att man hade mer. Får trösta mig med att sakta men säkert så börjar skicket på bilen förbättras trots vidareutveckling 😀 .

Det här inlägget postades i Kaross, Mek, Motor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s