Minnesberg backtävling 2018

Ni har säkert läst det förr men backtävlingen i Minnesberg är något jag verkligen gillar. Det är en unik tillställning då det mig veterligen inte kör något motsvarande i riket. Visst finns det några rally event men inte Hillclimb på asfalt. Sedan är det en otrolig spänning att köra. Så, tidigt på lördagsmorgonen bar det iväg till backen i Minnesberg. Jag har nästan glömt att nämna att det är en varm dag, man har nästan tagit det som självklart sommaren 2018. I vanlig ordning är det kul att träffa kompisarna och mina gamla klasskamrater visar lite besvikelse att jag inte längre kör Roadsport C men överlag är folk glada att se mig som deltagare igen 😀 .

Ok, logistiken avverkas smidigt och avslappnat och det blir efter förargenomgången en rekognoseringsrunda för att få en uppfattning om årets sträckning. För er som inte var med så går det till såhär: Först kör man fram till starten, Besiktnings-Micke håller i pinnen i år och den placeras under ena bakhjulet så man inte behöver hålla på bromsen inför start. Mats står i vanlig ordning och rycker flaggan framför bilen. Så bär det av hyfsat plant fram till första konpartiet. Man har precis växlat upp till 3:an innan och det är inte en riktig chikan för man kan hålla hög hastighet igenom med väldigt lite styrkorrigeringar, däremot avskräcker konerna något enormt. Plåt kan bytas, sår kan läkas men 5-sekunders tidstillägg kör man inte ikapp 😉 . Efter konerna kommer den riktiga backen, en svepande vänster kantad med läskiga koner. I min vagn är det fullt på trean och därefter har vi nästa konparti för att få ner farten. Här är det fråga om ett s-parti där det räcker att lätta för att komma igenom. Med andra ord snabbt parti som övergår i en snabb högersväng. Då är vi framme vid en riktig konchikan där man behöver få ner farten. Precis efter utgången är målgång. Denna sträckning är ca 900m och tar mellan 30-25 sekunder att avverka. Det är otrolig intensiv körning med ytterst små marginaler.

Första stinten blir lite vad det blir 😉 . Försöker få mig en uppfattning om växelval så det mesta är trevande. Men jag konstaterar att årets sträckning är snabb och jag gillar det 😀 .

Andra åket blir det lite för länge på tvåan och jag går i varvstopp innan första konpartiet. Däremot går det fortare uppför den snabba vänstern. Gör en riktigt bra satsning över sista chikan och mål. Inte helt optimalt men jag ligger 5:a av 7 i Modsport klassen. Det höjer motivationen en del 😀 .

Tredje åket bra tryck genom hela banan. Skulle kanske kunna öka i första chikan då jag växlar upp till trean strax innan. Trots att jag tycker jag kört bra blir tiden inte mycket bättre och jag droppar till 6:e plats.

Fjärde åket får jag till hyfsad ingång och utgång i första konpartiet men fegar i andra och konpartet på slutet. Inte heller optimalt men det ger mig bästa tid 27,9 och är tillbaka på 5:e plats.

Stint nummer 5 är känns helt ok rakt igenom förutom lite mycket varvstopp ut ur sista partiet. Är här någon tiondel långsammare och hoppar åter till 6:e plats 😦 .

Sedan är det lunch. Klubben har ordnat att vi tävlande får stekt mat serverat. Det blir en hamburgare och trevligt prat med mina vänner. En sak som jag störde mig på var det eviga trasslade med säkerhetsutrustningen. Det var för varmt att ha den på så det behövdes plockas av för att strax efter dras på igen. Så att ha den av en längre stund var riktigt skönt. Nu hör det till seden att ingen kör fortare efter lunch. Så är det bara. Men jag hoppas innerligt att jag kan klämma ur 2 tiondelar med resonemanget att jag precis börjar lära mig sträckningen. Det är gapet till nästa medtävlande.

Åket efter lunch försöker jag fokusera på hög ingång i första partiet och det blir hyfsat ok men fortfarande ett dåligt slut. Mycket riktigt blir det ingen förbättring.

7:e körningen håller jag trean nästan hela vägen vilket är bra men spårvalet uppför backen ger mig fel ingång och måste släppa i utgången. Jag kör dessutom på en kon så det blir skräp av alltihop.

Så sista åket, sätter allt hopp om förbättring. Det kändes bra bra denna gången. Som ni säkert listat ut innebär det dåligt resultat. Så jag slutar 6:e och får nöja mig med att jag skrapar ihop några poäng till i klubbmästerskapet. Som vanligt kan man summera dagen med fantastiskt kul tävling 😀 .

Jag lämnar dock tävlingen lite fundersam. Min nya plasthuv är inte riktigt vad jag förväntar mig. Den har en stor brist och det är att den drar in värme i kupén. Något jag inte hanterar är just värme så detta är helt enkelt inte acceptabelt och skall åtgärdas 😦 . Ingen skugga över tillverkaren som prioriterade låg vikt. Vad som är problemet är att det inte längre finns någon avskärmning mellan motorrummet och friskluftintaget nedanför rutan. Jag får helt enkelt in motorrummets värme rakt in i kupén. Tur att vi hade korta stints i värmen annars hade jag fått massivt psykbryt. Mer jobb men det kallas utveckling 😉 .

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s