Projekt Viktväktaren

Är det inte dags för ett nytt projekt? Det tycker jag att det är. Förra projektet Bigfoot är ju klart. Och det har inte blivit så mycket återkoppling på det. Det enda jag kan konstatera är att det har blivit lite tyngre. Alla andra egenskaper jag var ute efter har i princip drunknat i andra samtida modifieringar. Nya stötdämpare och slicks gör det svårt att veta vad som kan tillskrivas de större hjulen och göra test är inte direkt prioriterat. Större däck vet vi redan vad resultatet blir då jag redovisat det, men tanken är inte att köra på stora däck så det kan ses som en parentres. Oavsett så tycker jag projekt Bigfoot var lyckat. Jag har skrivit det tidigare i bloggen så det blir ingen överaskning utan snarare väntat vad som komma skall:

Projekt Viktväktaren

Så härligt att ha detta roliga framför sig 😉 . När jag började bygga på bilen höll alla på med att rensa ur sina bilar och Utzons viktlista var som en bibel i våra kretsar (för er som inte vet hade han vägt allt i sin 931 och dokumenterat för allmän beskådan). Jag låg på klassgränsen så jag brydde mig inte.. förräns nu.. Jag kör inte Roadsport C längre, så nu öppnas dörren. Projektet kommer bli lite av ett löpande långtidsprojekt och tyvärr kommer jag inte kunna mäta hur detta kommer påverka den viktigaste parametern, varvtider 😦 . Men det är underförstått att låg vikt är självklart bättre på alla plan. Därför är det bara kilogram som jag mäter.

Ok, projektplanen är som vanligt diffus. Jag har mycket annat på bilen som behöver göras vid så därför blir detta lite av ett organiskt sidoprojekt, 2022 är antagligen ett bra riktmärke att bli klar 😉 . Så, vikten då. Först ska vi gå igenom det fundamentala vad vi väger. Det är hela bilen som den körs på banan, med den utrustning som krävs och utan detaljer som inte bör vara där. Det är med förare och med de vätskor som krävs för att bilen ska fungera. Ok, jag har bränslekapacitet på ca 65l men jag räknar med halv tank för det är vad jag minst brukar ha under en dag. Ni som tävlar ser att jag just beskrivit vad man kallar Tävlingsvikt och allt annat är ointressant.

Så vi börjar med vad vi har. När bilen gick av på Sturup var den konfigurerad till Roadsport C och hade då en tävlingsvikt på 1200kg. Detta visade sig stämma väldigt väl under de antal vägningar som gjorts under tävling. Jag sätter utgångsåret 2016 för denna konfiguration. Målet jag har är 1120kg för stridsberredd bil med mig i och halv tank ombord. Det är 80kg som ska bort vilket är tillräckigt mycket och ett mål som realistiskt kan uppnås. Om jag lyckas kapa ännu mer blir jag glad. Denna gång finns det ingen riktig bortre viktgräns då jag kommer ligga en bit från klassgränserna oavsett, för refens Porsche Cup 8A: 1087kg, SPVM Roadsport B: 952kg, SPVM Modsport III: 855kg .

Så arbetet har börjat. Under uppehållet ändrades lite på bilen och den blev tyngre med de nya hjulen. Vi kallar året 2017 när bilen går från 8×15″ med 225/50 däck till 9×17″ och 240/640 däck. De mindre hjulen väger 16,5kg st och de större 19,2kg st därtill så kommer spacers som totalt kostar mig 9,3kg. En total viktökning på 20,1kg vilket gör att vår resa börjar i fel rikting på 1220kg 😦 . Forstättning följer…

Det här inlägget postades i Kaross, Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s