Förväntan och en räkneövning

Nu är det dags för tävlingsstart. På självaste nationaldagen skall jag stå på startlinjen är det tänkt 😀 . Nu är bilen gatgodkänd och jag hade ett ärligt försök att få hjulen ställda. Euromaster på Lundavägen i Malmö har riktigt bra hand om mina bilar men denna gången lyckades de inte att få rätt på min bakvagn 😦 . De hanterade detta utomordentligt professionellt 😀 och de har fortfarande mina varmaste rekommendationer. Jag tar nederlaget mer som ett tidens tecken, jag har en gammal bil och kompetensen att hantera dessa bakvagnar börjar försvinna ur yrkeskåren 😦 . Nåväl, den är åtminstone symmetrisk så det får duga. Man har ju fått tillfälle att köra lite med den och det är verkligen något speciellt att köra en racepreppad bil i vanlig trafik 🙂 . Nåväl, vad har man för förväntningarna på tävlingsstarten? Helt enkelt inga. Har fått så många bakslag på sista tiden och dessutom behöver jag åter vänja mig att bilen har lite hyss för sig t.ex. klonkande ljud. Så på tävlingen blir det att ta sig runt med hel bil och ha kul. Jag kommer köra i Modsport klassen och det är stor variation på de som startar. Fredrik Olsson med Ginetta G20 som jag tidigare krigade med i Roadsport C är så snabb att det inte är lönt att tänka på. Sedan har vi familjen Berggren som ligger och tampas på samma nivå i det Ginetta G20 täta fältet. Det kan finnas hopp om att få se bromsljusen på Per Rosenbergs G20 😛 . Men detta har ingen större betydelse i sammanhanget. Vad som blir den stora målsättningen är mer i linje med mental träning 😉 att känna mig för. Bara ägna hela dagen åt att organiskt känna vad som känns bra och inte, visst låter det härligt flummigt. Justeringar av bil och resultat blir ju ganska sekundärt 😉 .

Snillet spekulerar..

Nu kan man kan ju inte låta bli att spekulera i hur snabb man är eller kan bli. Det ligger ju trots allt lite av drivkraften att bli bättre. Det har ju uppdaterats med prylar och modifieringar, då vill man genast spekulera i hur snabb kommer man bli.

Knutan är ju hemmabanan och den naturliga referensen. Mitt absoluta personbästa är 1:11,974 den sattes 2010. Bilen var då konfigurerad enligt Roadsport C reglementet 7kg/hk. Den gick på 15″ 225 breda Toyo 888, öppen diff, ingen kränghämmare bak, långsam styrväxel utan servo. Trots att bilen har pillats på efter det och att jag faktiskt kört en hel del, så har det personbästa fortfarande stått sig.

Så nästa gång bilen skall köras har jag lite nya förutsättningar. De nya stötdämparna gör att jag förhoppningsvis kommer få bättre förtroende för bilen då borde vi får ner tiden. Sedan har jag lite hårdare setup med krängare och fjädrar, inte i sig ett recept på framgång men lite labbar har indikerat att jag trivs bättre med rollstyvare bil. Vidare har bilen diffbroms och så har jag nu möjlighet att köra bredare däck på 17″. Lägger man därtill mina upptäckter om bromsteknik kan man putsa lite där också. En annan fundamental grej är inställningar som jag fortfarande in fått koll på. Däcktemp, hjulvinklar, hörnvikt dämparinställningar förutom min egna fysiska kondition är något som kommer bidra så snart jag får ett grepp om det med. I mitt tycke borde jag då få ner tiderna till den magiska 10:an. Så säg 1:10,5 borde vara realistiskt mål att prestera och även att överträffa om jag kan köra bil 😉 . Det låter bra då de snabba i Roadsport C kör höga 1:09.

Men jag känner mig dock ganska klar med den klassen så det blir att optimera för PCSR 8A med 6,5kg/hk istället. Då skall bilen lättas sådär 80kg och man kan börja experimentera med aerodynamik. Tar man i lite kan man nog gissa 1,5 sekunder och då är vi nere på 1:09 blankt. Inte helt fel i klassen och vill man köra Roadsport B så behöver man inte hamna sist där heller. Kommer ta en stund innan moddarna är på plats men det bådar gott för framtida möjligheter.

Nu vill jag ju prova slicks så då räcker inte den målsättningen. Enligt hörsägen/myter/ovetenskapliga studier så skall slicks vara ca 2 sekunder snabbare, alltså sänker vi målbilden till 1:07 . Det är väl ganska medelmåttig tid om man skall köra RS/Modsport med MSCC, men å andra sidan något rejält att bita i. Vi pratar om 5 sekunder snabbare än dagens personbästa och det är FUKTIGT fort!! 😀

Det här inlägget postades i Jag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s