Nya drömmar – YTCC

Hitorisk racing har varit en av mina drömmar. Jag hävdar fortfarande att det nog är det klokaste man kan pyssla med om man har racing på amatörnivå som ambition. Investeringen är förvisso hög rent ekonomiskt men det är ofta inget man förlorar på. Dessutom är alla dörrar öppna om väl vill tävla var än på jordklotet man kan tänka sig. Så ni kan säkert föreställa er att jag tänkt tanken flertalet gånger. Nu slumpar det sig så att min 944 inte går att använda i historisk racing eftersom det aldrig tävlas med den. 931 och 951 ja, men inte den vanliga 944an. Jodå jag har även tänkt tanken att skaffa en bil till, BMW 320i e21 och bygga grupp 2 replika på. Men det kostar pengar.. och tar tid… och så hade man nog fått göra sig av med 944an.. Lika bra att lägga ner, anmälningsavgifterna kontra körtid verkar ändå inte lockande. Men så….

..hör man talas om YTCC och världen ställs på ända. Youngtimer Touring Car Challenge, va ska man med den till? Tydligen är detta en falang av racing som verkar sprungen ur europeiska entusiaster som tröttnat på att historisk racing blivit för pretentiöst och dyrt. Nu kör man på klassiska banor som Hockenheim, Spa, LeMans, Zandvoort bla. och regementet verkar riktigt liberalt. Syftet verkar mer vara att ha kul och att bilen skall vara sann den period man tävlar i (jämfört med att varje skruv måste kunna spåras till en homologeringshandling). Så långt allt väl men varför blir jag helt till mig av detta? Jo för det första så sitter jag på en bil som i stort sett kan delta. Klemens skulle kunna köra i 80tals klassen. Sedan verkar det blivit populärt så man delar in perioderna i delklasser. Det råkar slumpa sig att den går vid just 2,5 liter slagvolym 😉 . Klockrent, man sitter med grundförutsättningarna. Jo, hade gärna sett en 944S 16v maskin mellan rambenen så man har lite chans att se de andra 190 evo, e30M3 innan de försvinner från en 😉 . Men jag hade varit glad bara att komma till start. Startavgiften verkar ligga på ungefär det dubbla som SSM vilket är mycket pengar men i sammanhanget inte så farligt dyrt ändå.

Det är inte utan att man går igång fullständigt vid blotta tanken. Jag menar helt plötsligt finns det en realistisk möjlighet att kunna köra racing på LeMans med den Porschen som jag slitit på under decennier i klubbracing. Det är en svindlande tanke. Visst, det är en liten bit kvar. Vad som hindrar mig är att jag borde nog dubbelkolla regementet, transport till tävlingen (utökat B hade löst en del 😉 ) samt den sedvanliga bristen på tid samt finanser. Men som det mesta så kommer man långt med vilja och kan man bädda för förutsättningarna så återstår bara att möjligheten presenterar sig för att jag står på startplattan 😀 . Under tiden tänkte jag få bilen klar och träna här hemma på MSCC KM.

Det här inlägget postades i Krönika. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s