Tack för allt kul, Bodil

Foto: Ronny Persson

Nej, jag tänker inte sälja BMWn, inte än i alla fall. Däremot är det dags att låta henne lämna vikariatet för räserns föräldraledighet och fortsätta på heltid med transport av familj, byggvaror, matkassar och blöjor. Hon har på det stora hela varit ok att fuska med på banorna men det är hämmande att köra en bil som används för hushållet. Sedan har det visat sig vara en taktiskt övning främst för att jag nu har sporrats att verkligen bli startklar med räsern 2018. Jag har fått en hel del erfarenheter och perspektiv under de 4 körningarna som jag fått med mig.

Röd: Porsche, Blå: BMW

Vi kan ta lite intryck från Bodil med Klemens som referens. Jag har tidigare lovprisat mina Michelin Energy Saver tycker fortfarande lika dant. Kollar man på varvtiderna är de bedrövliga. Däremot var det lätt att köra på gränsen med dem och de slits inte så mycket 😀 . På knutan blev det riktigt tydligt hur mycket bruxet rör sig jämfört med räsern. Alla gummibussningar flexar och gör att man inte alls har samma precision.  Jag skulle faktiskt inte vilja ha snabbare däck på grund av detta. Antagligen hade det även krängt mer, nu kändes det inte så farligt. Så totalt sett har jag inte saknat något utan har haft kalaskul, det skulle varit bromskylning i så fall :p . Kollade lite logg och såg att man lyckats bromsa upp mot 0,8G med de hala däcken 😀 , sedan ser det ut som man har legat 0,2G efter räsern i kurvorna. Det tycker jag är imponerande! Jag trodde hade en del kvar att lära med bromsteknik men jag ligger trots allt hyfsat bra till efter att ha kollat loggarna 🙂 . Men trots allt är det otrolig skillnad i varvtid, 1:11.98 mot 1:21,24. Kanske man kunde kräma ut ett uns till på BMWn men jag tycker ändå det är en fingervisning om hur enorm skillnad mellan en svensson-bil och optimerad bil med r-däck. Man kan inte låta bli att tänka på ringen. Det är 9 sek skillnad på Knutstorp, ringen är 10 ggr längre så 90 sekunder snabbare borde Porschen vara. Lite väl grovt extrapolerad uträkning men nog inte långt från sanningen och belyser hur mycket chassieoptimering kan ge utslag på resultat 😉 .

Som sagt, kul och lärorik övning. Men det har kostat på, värdefull garagetid har spenderats på bruxet på bekostnad av räsern. Inget jag ångrat eftersom jag är övertygad att motionen jag fått har varit nyttig och kul har jag haft på kuppen 😉 . Nu skall jag fokusera på att få färdigt Porschen. Tack Bodil 😀 !

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s