Prylad BMW

Det här gick ju inget vidare… 😦 . För första gången i världshistorien har jag nu fått uppleva hur det känns när bromsarna försvinner. Rätt läbbigt, kan jag låta meddela. På det enda första och riktiga passet så klappar jag till bromsarna i slutet på räkna. Så känner man pedalen som varvet tidigare varit hyfsat stum, helt plötsligt mjukt sjunker mot torpeden. Lätt isande känsla då målbilden var att få ner hastigheten lagom innan den skarpa högersvängen. Det fanns bromskraft, dock något reducerad och det klarade sig med lite kallt agerande, nedväxlingar och strategiskt spårval. Lite olika lampor tändes upp på instrumentpanelen och det blev avkylningsvarv innan depå. Man hinner fundera lite under tiden, är det bara kokande vätska eller är det så illa att det läcker? Att fundera på orsaken var fullständigt hopplöst. Väl inne i depå gick jag runt bilen för att se om det fanns något uppenbart. Lite lägre nivå i behållaren kunde konstateras. En trevlig herre kom förbi och pratade lite när han plötsligt upptäcker en pöl under bilen. Där har vi svaret, läckage. Inte mer än att linka hem medans vätska finns..

Man kan ju inte låta bli att tänka att Porschen hade varit bättre att köra på alla vis. Likaså kanske man skulle haft en nyare bruksbil. Men jag har landat i att oavsett årtal på bil så skall den vara i skick att användas till bankörning. Då duger det även till att frakta min familj. Så nu vill jag veta vad som har fallerat och varför jag missat att upptäcka det. Sedan är det tur att detta skedde på en bankörning. En panikbromsning på väg till Göteborg hade kunnat få systemet att läcka, fast då hade min familj varit med i bilen.

Nåväl, det är faktiskt inte bara tråkigheter. Kan lätt avslöja att fram till det obehagliga hade jag riktigt skoj. Körde ut på stinten och förvånade mig själv att vara riktigt taggad. Hade i bakhuvet att trigga ABS så varför vänta? Det var i princip fullt ös direkt, första varvet var väl lite uppmjukning men det var ju andra snabbare med så man ville ju inte ligga ivägen 😉 . Första inbromsningen var pang på och vid 150 skylten på rakan. Jag vet, riktigt fegt men nu skulle jag få in känslan. Kände den bekanta känslan från vintern med den vibrerande pedalen 😀 . Jag hade lyckats, nu skulle det bara bromsas senare. Hade lite för konservativa växelval genom kurvorna till en början men det rättade upp sig snabbt. Likaså var det störigt med en blinkade antispinnlampa, så den stängdes av :p . Den snabba chikanen på baksidan är läbbig men utmanade härlig (ungefär som ngk på knutan). Vid ett tillfälle fick jag lite väl häftig lastväxling, men det rättade ut sig fint. Riktigt fint för det visade hur fint bilen är balanserad och jag fick en släng ökat förtroende. I svängarna gick det som vanligt på kas med kvidande däck. Visst är det lite som att navigera en oljetanker men den har riktigt fin balans så det går att jobba med över- och understyrning för att få den dit man vill. Sedan är motorsången enastående i vagnen. Riktigt kul är det 😀 . ABS fick jobba och jag började få till ingången med nedväxlingar i slutet på rakan. Kändes nästan som de hårdpumpade däcken började såsa ur. Sen tog det som sagt slut…

Nu önskar jag att jag hade loggen från körningen. Tror inte jag bromsat så hårt tidigare och det hade varit skoj att se retardations kurvan jämfört med förra året. Men tror ni inte jag smäller säkringen till cigguttaget precis innan jag kör ut 😦 . Så det smög sig det med. Men jag vill sluta positivt. Jag har nu äntligen fått känna på att bromsa så hårt det går. Kan tyckas vara så dags nu men jag tar det som ett tecken på att man alltid har nått att lära 🙂 . Jag har haft det på känn tidigare med Klemens att det skulle kunna förbättra bromstekniken men inte haft rätt läge att öva. ABS är väldigt bekvämt och det gör det klurigare att öva in på Porschen, jag räknar med att det kommer gå åt däck 😉 .

Så nu blir det till att reparera den ärrade krigaren. Jag har fortfarande inte gett upp för vi ska köra på knutan senare i år 😀 …

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s