Uppgraderingskarusellen – #porschelife

wp-1487254490147.jpg

Operation ”Bigfoot” lider mot sitt slut då jag fått mina sista spacers på 65mm med ursprung från Manton.se 😀 . Tyvärr väger de tillsammans 6kg vilket inte är så kul för den ofjädrade vikten 😦 . Där går karusellen igång igen. Ni som har Porsche kanske känner igen det och ni som inte kanske jag skulle förklara. Porsche är ganska bra på det sättet att delar återanvändas mellan årsmodeller och mellan bilmodeller i en del fall (typiskt lata tyska biltillverkare 😉 ) vilket gör att man kan uppgradera med originalprylar som passar Bolt-on. Baksidan är att det drar med sig massa annat…

Så om jag vill slippa köra med tunga Spacers så är det så fiffigt att efter 1987 så har 944 högre ET på hjulen vilket åstadkommit genom bla längre bärarmar. Kalasbra, då kan man uppdatera med att byta delar med en nyare 944. Då behöver vi länkarmar inklusive bakre fjädersvärd, hjulspindlar, styrstag, drivaxlar dessutom lösa bekymret med infästning för fjäderbenen och hastighetsmätaren. Sen får jag inte glömma de svindyra ledlagren som man måste ha. Helt plötsligt blev det jobbigt 😦 .

På nått sätt känns det igen. Jag har haft hjullagerras vilket inte är förvånansvärt, 944 kompisar har liknande erfarenhet. Påpassligt är att 951 och senare 944 har grövre lager så då kan man ju uppgradera. Då behöver vi länkarmar. fjädersvärd, hjulspindlar, styrstag, drivaxlar, lösa bekymmer och skaffa de svindyra ledlagren. Helt plötsligt blev det jobbigt igen 😦 .

Sedan hade vi det där med bromsar. Jag har inte haft bekymmer med original, stannar bilen så länge däcken hänger med, fadar aldrig och håller länge. Men nog skulle man velat ha lite bättre känsla och går man över kurbs separerar de lite för mycket. Så trevligt att 944S2/951/968 har 4-kolvsok och 298x28mm skivor (option M030 har än större ok och 304x32mm skivor ). Då behöver vi länkarmar , hjulspindlar, styrstag, drivaxlar… Ja ni förstår 😉 .

Som ni ser så är det många prylar att handla och kostnaden blir därefter. Det värsta är att det finns genvägar att gå men det brukar vara förknippat med något annat man måste lösa istället, så på det stora hela blir det bara bökigt. Smartast är att sälja bilen och köpa en med rätt grejjer. Å ena sidan är det dumt att spendera så mycket på min bil, å andra sidan lockar det att testa nytt.  Som ni förstår går tankarna runt i cirklar. Men just nu lutar det åt att jag hittar på något dumt då jag fått nys om lite delar att hamstra.. 😉

Det här inlägget postades i Chassie, Mek. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Uppgraderingskarusellen – #porschelife

  1. Kusinikvadrat skriver:

    Ja du.. när gammalt blir drygt bara byt gamlingar gnäller sällan utan att det kostar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s