Äntligen!!! Nya stötdämpare!

Detta har jag väntat på väldigt länge men så ringde det på dörren och budet hade ett stort paket till mig. Barn på julafton är väl närmaste liknelsen jag kommer på som beskriver känslan. Busarna på AVO missade skicka en av graferna men den jag fick var riktigt fin. Sedan har det visat sig att jag missat dubbelkolla ett par mått men det kan jag justera utan att behöva reklamera. För utom dessa trista detaljer är de riktigt, riktigt tjusiga. Jo, jag har sett betydligt finare dämpare i lättmetall men dessa enheter i stål ger ett genomtänkt och gediget intryck. Mycket pengar är det men inte dyrt 😉 .

Så vad har jag fått? En bra fråga då jag har beställt allt princip i blindo (d.v.s. mestadels via hörsägen från internet och egna gissningar). Vi pratar om AVOs mono-tube serie som jag baserat detta custom kit på, det har inte detta kit i sitt sortiment. De tidigare bakdämparna var deras billigare serie twin-tube. Nu har jag kommit över ytterst intressanta dämparkurvor vilket kunde uppnås. Fram beställde jag 20″ fjäderben med samma infästningsmått som VW Golf Mk1. Det passade ganska bra men det verkar som det blivit fel på 1mm för spindeltjockleken, inte värre än att man kan stoppa nått emellan. En annan detalj är att cambern inte justeras med excenterbult utan med shims. Vad jag däremot tycker är riktigt fränt är att dämparkroppen sitter i den övre delen för att minska den ofjädrade vikten.  Jag ville kapa en hel del i drop då det tar en evighet att hissa upp bilen innan hjulen lämnar mark. Nu kanske det blev i snålaste laget så en tum till hade nog inte skadat. Men nu slipper jag tänka på dropstops 😉 . Dämparna justerar kompression och retur på en ratt.

Bak blev det MTCDA 150/105, är coilovers som jag ”tvingades” beställa som dubbeljuserade för att ha samma dimensioner som tidigare. Jag har då fått en såndär porrig separat kanister som jag skall klura ut var att montera 😉 . På dämparen justeras returen och på kanistern finns ratten för kompression. Fullständig överkurs för mig om jag skall vara ärlig. Denna gången är infästningarna ledlagrade och de tillverkade distanser för att fylla ut utrymmet i infästningen. Dock tog jag bara måttet i bärarmen (46mm) och missade i karossen så jag får ordna så att 6mm försvinner från ett par distanser.

Som ni säkert gissat har jag tagit mig ut i garaget för att provmontera. Det blev att flytta över fjädrar från de gamla dämparna. Nu passade jag på att beställa 7″ framfjädrar, 700 lbs/in hårda (123N/mm). Tänkte testa köra lite hårdare fram än tidigare 105N/mm. Bak kör jag vidare med 157N/mm. Härligt med 2,25″ fjädrar, nu har jag ett liten samling om jag får lust att ändra setup. Tog lite bilder och i bakre hjulhuset blev det svårt att få till en bild. Men så hade jag ju en renoverad länkarm på arbetsbordet så man kunde få till något prydligt. Man kanske skulle få i det där hjullagret och montera allt på bilen så man kan få se den stående på egna hjul..

Ja, så fick jag ovärderlig hjälp av kompisen Fredrik Moberg som hjälpte till att svarva ner mina distanser så nu skall det passa bättre 😀 …

Det här inlägget postades i Chassie, Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s