De bästa banorna – min rankning

13pcsrrud1

Nu när jag inte har samma möjlighet att köra så är det lätt att drömma lite om bankörning. Snabbt kommer man till frågan ”vilken bana hade jag helst kört på om jag fick möjlighet?” och det är ett kalasfint upplägg till ett blogginlägg 😉 . Det är ju så populärt med listor och betyg så då kan man ju ge sig på det här också. Först måste man ju förklara hur urvalet går till. Det är då frågan om permanenta banor som jag faktiskt kört på. Jag har kört på en del flygfält och liknande men dessa får inte vara med. Denna listan är alltså helt subjektiv i sin rankning (hallå, det är ju trots allt en blogg), jag gillar bankörning och rekommenderar alla att köra och bilda sig en egen uppfattning. Däremot vill jag ändå få med lite objektiva vinklingar så jag tar med lite betyg i olika kategorier:

Teknisk – Hur klurig är banan? Jag gillar banor med lite udda kurvor som inte är direkt självklara. Lite utmaning mår man bra av 🙂 .

Kupering – upp och ner är också viktigt tycker jag. Ibland kan man utnyttja det till att få mer grepp och sådana hemligheter är kul att hitta.

Tillgänglighet – D.v.s. hur svårt är det att ta sig dit. Ligger bana nära en europaväg bättrar det på betyget. Nu bor jag i Kävlinge så de skånska banorna blir automatiskt lättare att ta sig till och aningens favoriserade 🙂 .

Längd – som ordet antyder. Jag tycker att desto längre desto bättre 😀 .

Faciliteter – Behöver du ha med eget dass eller kan du med lätthet ordna en 40-årsfest på området med rådande infrastruktur. Jag väger in om det finns asfalt i depån, restaurang, depåboxar, tillräckligt med toaletter samt övriga lokaler.

11pcs3

  1. Nürburgring
    Kan man sätta världens bästa bana annat än på första plats? Hade någon tanke om det bara för att vara lite motvalls. Hade kunnat dra till med att den tar lång tid att lära 😉 . Men, Nej, det går helt enkelt inte, den är så bra 😀 så åk dit, kör och ha kul!
    Teknisk – *****
    Kupering – *****
    Tillgänglighet – *
    Längd – *****(*)
    Faciliteter – *****
  2. Arctic Circle Raceway (Mo i Rana)
    Det är något speciellt som gör att denna bana är något särskilt för mig. Den känns som en ordentlig bana till skillnad en del andra banor som kan kännas som de är utbyggda småbanor. Den är snabb samtidigt som den inte är direkt självklar. Den är m.a.o. inte superteknisk men fortfarande utmanade och man kan sträcka ut bilen ordentligt. Omgivningarna bidrar helt klart till den positiva totalupplevelsen. Underbar helt enkelt.
    Teknisk – ***
    Kupering – ***
    Tillgänglighet – *
    Längd – *****
    Faciliteter – **
  3. Rudskogen Motorsenter
    Jo den hamnar här som hämnd för att ha gett mig åksjuka, hade annars blivit högre rankad. Nivåskillnaderna är brutala, t.o.m. värre än ringen vill jag påstå och kurvorna som finns kan man inte slappa i. Däremot har den en längd och utformning som gör att man kan stå på ordentligt på stora delar av banan. Med en kurva som heter ”Angst” måste banan bara tillhöra eliten.
    Teknisk – *****
    Kupering – *****
    Tillgänglighet – ***
    Längd – *****
    Faciliteter – ***
  4. Gotland Ring
    Amen är det inte typiskt svenskt att klanka ner på på det som finns i riket. Men den bistra sanningen är att våra banor är inte uppe bland de bästa. I.v.f. är Gotlands bana rikets bästa. Klurig, kuperad och lång prickar den in utan att förlora underhållningsvärdet. Man kan säga att det är en teknisk bana där även snabba bilar har kul. Trots att man man får utstå böket att ta båten dit samt att det knappt finns något på plats så är det värt besväret, så bra är den.
    Teknisk – *****
    Kupering – *****
    Tillgänglighet – *
    Längd – *****
    Faciliteter – *
  5. Ring Knutstorp
    Min hemmabana. Det ironiska är att man måste ut och se sig om för att uppskatta det man har nästgårds och Knutan håller faktiskt måttet. Det jag kan klaga på är att den nog kunde varit längre. Annars ha den det mesta man kan önska. Favoritpartiet är ”NGK krönet”.
    Teknisk – *****
    Kupering – *****
    Tillgänglighet – ****
    Längd – **
    Faciliteter – ***
  6. Mantorp Park
    Denna bana är på pappret inte så speciell men den har en fantastisk charm. Jag vill ge den karaktären; en snabb bana där även långsamma bilar har kul (tvärt emot Gotland 😉 ). ”F2 kurvan” är partiet jag gillar på banan 🙂 .
    Teknisk – ***
    Kupering – ***
    Tillgänglighet – ****
    Längd – *****
    Faciliteter – ****
  7. Kinnekulle Ring
    Plats 7 till 9 har jag svårt att rangordna, men eftersom jag inte kört på kullen sedan 2004 så det får bli plats 7 då jag vill köra där igen. Mina minnen från mitt besök är bara positiva, den var väldigt utmanade, speciellt ”Under bron”.
    Teknisk – *****
    Kupering – ****
    Tillgänglighet – ***
    Längd – **
    Faciliteter – **
  8. Falkenbergs Motorbana
    Är unik. Väldigt snabb och tillsammans med den korta längden gör att det blir intensivt att köra. ”Högfartarn” är ett riktigt härligt parti.
    Teknisk – ****
    Kupering – ***
    Tillgänglighet – ****
    Längd – **
    Faciliteter – ***
  9. Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
    Jag minns att jag var lyrisk efter jag kört där men nu i efterhand kan jag inte komma ihåg varför.
    Teknisk – ***
    Kupering – **
    Tillgänglighet – **
    Längd – ***
    Faciliteter – ***
  10. Anderstorp Raceway
    Sveriges tråkigaste bana, borde nästan ha plats 20 eller så. Vill man köra av sig utan att behöva använda hjärnan så är den bra. Likaså har den bra längd. Visst, det är kul att det finns en bana vi fortfarande kan använda och jag tycker man skall stötta verksamheten. Men får jag välja något annat gör jag det.
    Teknisk – *
    Kupering – *
    Tillgänglighet – ***
    Längd – ****
    Faciliteter – ***
  11. Sturup Raceway
    Denna banan är tvärt emot Mantorp. På pappret ser det intressant ut men i verkligheten gillar jag inte den alls. Den är kuperad, utmanade och intensiv, fortfarande kommer jag inte överens med den. Kan kanske har det att gör med min olycksstatistik där.. Hur som, sist på listan hamnar den.
    Teknisk – *****
    Kupering – *****
    Tillgänglighet – ***
    Längd – **
    Faciliteter – ***

gotroad1

Om man vill läsa mer om banorna rekommenderar jag Rejsas Banguide .

Detta inlägg publicerades i Krönika. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till De bästa banorna – min rankning

  1. Simon Ivancev skriver:

    Hallå Eddie!
    Intressant läsning som alltid.
    I beg to differ som Engelsmännen säger om Anderstorp. Faktiskt riktigt kul bana för en liters hoj. smälla in i de bankade kurvorna så att man känner adrenalin svetten rinna ner i pannan he he..
    Med bil är det en annan dynamik så klart.
    Ha det gött Eddie

    • eddievarvstopp skriver:

      Klart du har rätt till en åsikt 😆 . Det jag tycker är intressant med din kommentar är valet av fordon. Nu har jag bara kört en slö bil där men hade jag fått prova en pulvermaskin på Anderstorp kanske rankingen hade varit annorlunda ;). Så ställningen kvarstår…

      Vad som hade varit riktigt intressant är att få läsa din ranking 🙂 Simon, för jag vet att du kört en hel del spännande banor.

      • Simon Ivancev skriver:

        Hallå Eddie.
        Det hela är oerhört intressant, men jag väljer att vänta ett slag att kommentera p g a en eventuell internationell bankörning till om en snar framtid.
        /Simon.

Lämna ett svar till Simon Ivancev Avbryt svar