Köra av sig är askul!

Lite sent inlägg men det har varit lite att står i. Nu har Bodil fått smaka varvstopp igen 😀 . Vi tog ju ut till Ljungbyhed för lite trackday som Japtuning hade roddat ihop. Riktigt välarrangerat och jag hade riktigt kul på banan. Jag hör ofta gnällspikar som snackar om att de ”har abstinens”, likväl körs det inte. Vaddå abstinens?? De vet inte vad det pratar om. I mitt fall var det ett iskallt konstaterande att situationen var ohållbar och möjlighet fanns, ergo – vi kör 😉 !! Ångrar det inte en sekund 😀 .

20160521_085205

I vanlig ordning preppades lite kvällen innan. Gamla lättviktshjälmen plockades fram, bilhandskar, PerformanceBoxen och den oanvända pyrometern. PerformanceBoxen ville jag ha testat efter mina uppdateringsförsök av mjukvaran, dock visade sig att filerna var korrupta efter en kort runda. Felkälla okänd 😦 och ingen tid att felsöka. Skitsamma, vi provar med annat SD kort och hoppas på det bästa. Den trogna bilen städades ur, däcktryck justerades, oljan och kylvätska kollades sedan fylldes tanken. Bilen är i anständigt skick och funkade prima på ringen så det fick vara så.

Väl på plats kändes det som hemma. Grabbarna på Japtuning höll en riktigt bra genomgång tillsammans med Micke Ohlsson. När de börjar prata om bromsar kommer nojjan. Särskilt när de nämner ”..ni med lite tyngre bilar bör vara försiktiga”. Med ett slagskepp på ett-å-ett-halvt ton känner jag mig träffad, speciellt när bromsvätskan inte är bytt sedan förra året. Äh, man får väl känna sig för inbillar jag mig. Jag hade sett fram mot att få känna ABS på allvar. Sedan är det brutalare att köra svenska banor, jag kör betydligt hårdare eftersom jag kan dem bättre.

20160520_205531

Vi  fick börja dagens körning med följa-john för att kolla banan. Lite ny asfalt, curbs och ändrade ut och infarter fick vi se. Fick satt start/mål på Performanceboxen och den verkade bete sig som vanligt. Sedan var det körning i grupper. Röd grupp (erfarna) var jag i och det var lite trevande att ta sig ut på första varven. Fick hålla undan för trafik men tempot ökade snabbt. Låg och tampades med en Skyline ett par varv vilket var skoj. Bromsarna tog bra men man var fortfarande nojjig att de skulle överhetta. ABS lyckades jag aldrig trigga även om jag tyckte jag var hård på bromsarna. Rullar in  i depå och möts av den bekanta lukten av bromsbelägg, man är hemma igen 😉 . Inga bekymmer med bromsarna så nojjan släpper, jag kan leva vidare trygg i min bromsteknik. Performanceboxen visar 1:15,0 som bäst under passet.

Så i depån får jag prova min däcktempmätare för första gången. Inte tusan blev jag klokare 😦 . Kruxet är att mätaren behöver lite tid att stabilisera sig samtidigt som däcket håller på att svalna. Så när skall man läsa av? Det blir liksom inge vidare mätresultat om man vänta en minut speciellt när man mäter tre punkter per däck. Nåväl runt förti grader kunde man utläsa, ingen aning vad det säger på mina muggiga gatdäck. Men bra övning i mätteknik 😛 .

Så vart det dags att ut och åka på nästa pass. det har varit molningt under morgonen och stax börjar det t.o.m. droppa. Nu hade man värmt upp så rytmen är på plats och farten ökar. Som bäst tror jag jag ser 1:13,6. Tidigt under passet ser jag att det blinkar till på instrumentpanelen. Javisstusan, jag kör en bil med antispinn. Jag testar genast att stänga av DSC, till min besvikelse känns inte någon större skillnad 😦 . Kanske man redan har städad körstil? När jag nu laddar på märker jag att jag burkar rätt mycket i stolen. Saknar 6-punktsbältet men nog tusan borde man väl kunna köra utan att flänga runt? En annan  grej som tyder på att jag tagit i är att jag kommer in i depån svettig trots att jag ställt ner ACn till 17 grader :p . Provar igen att mäta däcktemp men nu bestämmer jag att jag tar tempen efter 20 sekunder vilket verkar ok. Sedan är det lunch som äts tillsammans med klubbkompisen Leif J som är på plats övar med sin Roadsport Miata.

20160521_085734

Ok, mätt och belåten konstaterar jag att det nu är öppen depågata och jag har ingen panik att ta mig ut. Det är många som står i kö innan för att köra. Det slår mig att jag borde kanske kolla olja och det blir lite påfyllning mitt i köandet. Motorn är fantastiskt charmig och har en underbar sång men i tekniska termer tycker jag inte den håller måttet. Nåväl, ute på banan är det fritt och torrt då solen börjar titta fram. Får jaga lite Subaru Impreza och nu klappar jag till bromsarna med fullt förtroende. På rakan väntar jag till 100 skylten. Funkar riktigt bra och klockan visar som bäst 1:12,2 vilket blir dagens bästa tid. Vis av förra passet provar jag det gamla tricket att spjärna emot med vänsterfoten vilket gör att jag inte rör mig lika mycket i stolen. När jag väl rullar in upptäcker jag en annan rutin jag tappat, att andas 😛 . Tyder väl på att jag haft fullt fokus på att köra fort 😀 .

Lite paus och sen bär det ut igen. Det är en del trafik detta pass och även om jag tycker det går fortare i de snabbare partierna så visar klockan inte mer än 1:13,5. Men nu lyckas jag trigga ABS:en, tyvärr bara i chikanen innan rakan vilket innebär att jag understyrt 😦 . Vad jag lägger märke till är att bromsarna tar riktigt bra vid hårdkörning men när de får kyla ner sig tappar de bettet, inget jag grubblar så mycket över men en intressant iakttagelse. Det blir ett pass till efter en kort paus. Får ett par signaler att de är dags att åka hem. Innan jag rullar ut hör jag ett knäpp-ljud när jag ansluter PerformanceBoxen. Den är död vilket får mig att dra slutsatsen att säkringen till cigguttaget har gått. Åker ut i.a.f. bara för att köra av det sista. Lyckas få sällskap några varv en Volvo Amazon som hade allt annat än originaleffekt (och lite annat). Lite blandad trafik i övrigt och jag kände mig nöjd och svettig när det flaggades av. När jag kör av mot depån ser jag en annan lampa tändas på instrumentpanelen, bromsklossarna är tydligen slitna. Således ytterligare ett tecken på att köra hem.

20160521_150627

Bilen höll ihop utan nämnvärda bekymmer och jag behövde inte fundera på att ta tåget till Århus på måndagen efter (tjänsteresa). Jo, det skall villigt erkännas att jag hellre hade kört Porsche men hade jag valt Klemens hade det inte körts alls. Men det är helt klart skönt att ha en dedikerad banbil för dessa aktiviteter så det är ytterligare en anledning att få fason på bilen jag har. Oavsett så var det ofantligt kul att få köra av sig och få umgås med likasinnade, många fina bilar fanns att titta på. Och just det ja, väl hemma ser jag att PerfomanceBoxen har skrivit några fina loggfiler på minneskortet 😀 …

Denna erfarenhet får mig att undra vad tusan motorjournalister håller på med, kan de inte köra bil? Man läser ganska ofta i fackpressen om hur det antyds att bromsarna tappar kraft under bankörning. Detta begriper jag inte, jag kör en för tung svensson vagn som är framtagen på billigast sätt men som fortfarande lyckas hålla ihop. Har ytterst svårt att tänka mig att motsvarande prestandamodell skulle vara sämre. En annan grej är hur fräsigt det låter att man stänger av antispinn, åkej om man vill sladda men för egen del har det inte så mycket betydelse vid bankörning. Man kanske skulle testa lite grövre bilar och se om jag har fel 😛 . Det blir ju lite snävt att basera allt på en enda bil 😉 …

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s