Min historiska bil – att skapa en myt

Jag har tidigare skrivit om att jag inte direkt är så förtjust i spekulationshetsen på bilar. Mitt i ett måleriarbete slog det ner som en spann vatten i dörrposten, jag har en riktigt unik bil 😉 . Allt handlar om hur man positionerar den. Så hur kan man måla ut en gammal sliten fusk-Porsche av obetydlig modell som det dräller av om på blocket, fast i ett exklusivt ljus? Ok, håll i hatten nu kör vi 😀 !

mek 035_1
Porsche 944 deltog i LeMans 1981 och strax därefter kunde man köpa den i butik. 1984 tillverkades totalt 26539 exemplar och mitt unika exemplar levererades till Rolf Osbeck, racingbilutvecklare och förare. Han ansåg bilen var något för dyr att bygga räser av och den såldes sedan vidare. Bilen levde vidare genom åren i vanlig trafik. Den skall bland annat ha haft en ägarinna som var väldigt förtjust i bilen och den användes som daglig transport i ur och skur. 2003 hittar jag bilen på blocket och den ägs då av en försäljare i oljebranschen. Enligt utsago har bilen brukats av dottern.

Härvid följer racing historiken. 2004 inleds transformeringen till racingbil. Samma år gör bilen debut i MGCC KM och banträffar med Porsche klubben besöks runt om i riket. De efterföljande åren körs MSCC KM, bland klasskamraterna i Roadsport C återfinns namn som Niklas Falk och Joachim Osbeck (nära släkting till bilens första ägare). Parallellt besöks många banträffar. Bilen deltar även Porsche klubbens slalomcup, 2006 kvalificerar sig bilen till riksfinalen då den har flest poäng i region syd, klassen classic. 2007 besöks superstage i Emmaboda och här är bilen i stort sett färdigbyggd. 2009 kommer ekipaget 2:a i MSCC KM efter en spännande kamp med Fredrik Olsson. 2010 vinner man titeln klubbmästare i Roadsport C. Flertalet artiklar är skrivna i MSCC klubbtidning om bilens framfart.

mek 121

De karaktäristiska martinistripesen läggs 2010 och jag får bland annat hjälp av konstnären Atira Pauli (besök gärna hennes sida Spoonseeker). Samma år tas vagnbok ut på bilen men tävlingsdebuten dröjer till 2011 då med PCSR klass 8A på Sturup och kniper 2 tredjeplaceringar. Därefter startar bilen i SSM klass Roadsport C. Bilen syns under de första varven i detta youtubeklipp från Tobias Nyström. Det är inte bara racing detta året, jag och min dåvarande sambo (numera fru) tar oss på en episk resa från Lund till Mo i Rana för banträff med Porsche klubben. Hela resan är omskriven i klubbtidningen Porsche ägaren nr1 2012.

2012 satsas det på PCSR, bilen dubblerar även i SPVM under racet på Gotland Ring. Satsningen i 8A resulterar i en 2:a plats i serien det året. Samma år blir bilen utvald att få köra sjuka barn och anhöriga i välgörenhetseventet Min Stora Dag på Mantorp. Året efter blir mer blygsamt resultatmässigt men bilen får första tävlingsstart utomlands, nämligen på Rudskogen i Norge.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Under senare år har bilen inte används lika flitigt men MSCC och PCS slalomcup har körts. Från första början påbörjades dokumentationen av bilen på rejsa.nu och senaste även på 944sverige.com . Bilen har huserats och byggts i samma garage som Anders Jeppsson (nu utflyttad) och Marty Cronwall

Det är med andra ord ett unikt objekt med en väldokumenterad historia som tävlingsredskap. Under åren har jag samlat på mig en bred kunskap om tävlingsbilar och Porsche 944. Min bedömning är att intressenter för just detta objekt bör förvänta sig ett utropspris på ungefär 35 000 euro.

För er andra som är mitt i ett hysteriskt skrattanfall, kan jag meddela att ni kan pusta ut nu. Ni kanske undrar över hur jag kom fram till det barocka beloppet. Det är mycket enkelt, det motsvarar nämligen en tävlingsbyggd Porsche 986 S, som jag då hade varit tvungen att skaffa som ersättare till Klemens 😉 .

Detta inlägg publicerades i Krönika. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s