Vad är körglädje? – en hyllning till Gatdäcket

Ni har säkert läst olika skildringar i ämnet som i princip går ut på att det spelar ingen roll vilken bil man sitter i eller hur fort det går utan den glädje som uppstår när man framför sitt fordon. Man kan ta dessa raggare som kör runt sina Amerikanska bilar tycka vad man vill om dem men man kan aldrig ta ifrån dem den glädje som aktiviteten skänker dem 😉 . Nu skall jag ge mig på ett försök att ge min infallsvinkel på körglädje och som ni vet gillar jag köra fort 😉 ..


Min favoritjournalist Chris Harris ger sin syn på saken.. 

Mina tankar började på Ringen när jag körde på gatdäck och hade askul. Men först måste jag gräva lite djupare i bakgrunden. Som ni vet har jag som roligast när jag tävlar. Det finns otroligt mycket inom racing som bidrar. En av komponenterna är greppet som tangerar till övernaturligt vilket gör körupplevelsen något speciellt. Resan jag har tagit med R-däck är fantastisk och jag har lärt mig en hel del på vägen. Helt klart är att byta däcktyp är det mest effektiva man kan göra för en bils prestanda. Dessutom kan man locka ut mer ur däcken med rätt inställningar och jag tycker det direkt slösaktigt om man inte investerar i den biten 😉 . Att utforska dessa greppnivåer är riktigt kul, dels för att det utmanande och även för att man kör så mycket fortare än vad man borde göra. Nu har det gått så långt att jag är redo att testa nästa nivå: Slicks 😀 !

Så då måste R-däck vara svaret på alla frågor precis som det antyds på forumen? Nu låter det helt galet att komma från mig, men nej inte helt. Visst det finns många riktigt skräpiga gatdäck som man inte skall ta ut på bana. Dock är mina erfarenheter faktiskt positiva. Min räser startade livet hos mig helt standard och debuten skedde på gatdäck. sedan har den som sagt utvecklats. Då ville jag lära mig bilen och de konsekventa däcken med lite grepp, hjälpte mig på traven 🙂 . Vill minnas att jag satt och flinade i bilen hela varvet runt Knutan med skrikande däck. I somras fick jag flashback till just detta när det skrek i däcken in nästan varje kurva på Ringen.. 😀

IM000268.JPG Härliga Hankook Ventus K102, saknade helt grepp men fantastiskt konsekventa. Askul att åka på dock hade de kanske behövt mer camber…

Nu när jag redan har en räserbil som uppfyller kraven på att köra riktigt fort så börjar man snegla på bilar som inte behöver bana för att komma till sin rätt. Cirkeln sluter sig och gatdäck ter sig plötsligt enkelt. Så vad är det det bottnar i? Mitt svar är utmaningen att utforska greppgränsen och bemästra den. Jag är ju lite skadad som gilla köra R-däck i regn just för utmaningens skull, likaså måste jag bara prova köra på is just av samma anledning. 😛

Så visst, har du möjlighet att uppgradera en bil för att hantera R-däck, gör det! Att utforska det magiska greppet är kul. Om inte, hitta ett par konsekventa gatdäck och ge dig ut och ha kul. Lyssna inte på de som bashar gatdäck, oftast brukar det heta att det går fortare med r-däck. Fortare än vad? På de flesta banträffar är inte tidtagning tillåten och vill man jämföra sig med andra så börjar man tävla 😀 .

Det här inlägget postades i Krönika. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s