Ringen – är det nått att ha??

Ok, så nu har jag äntligen fått kört den mytomspunna banan och kan nu blicka tillbaka på mina förväntningar och småle en aning 😉 . Som lite summering kan jag säga att det var inte så otroligt märkvärdigt 😉 . Vi bryter ner det.

IMG_5816

Banan

Det är den absolut fetaste banan jag kört på alla kategorier, någonsin, Basta!! Drygt 2 mil lång med härliga partier, utmaningar och höjdskillnader. Man har fått det berättat att den är skall vara ett test för bilen men det tycker inte jag. Skulle vara karusellerna som är lite skumpiga annars är banan ett salsgolv, dock med roliga kompressioner och krön. Man kan då jämföra med skräpbanan Sturup som fullständigt slår sönder din bil. Jag förvånades av hur snabb den är. Det finns en del tighta kurvor men det är väldigt många långa och snabba partier. Jag körde inte så fort så jag kände inte att det skulle vara farligt som det påstås. Däremot om man börjar utforska lite hårdare så kan det bli lite läbbigt. Sedan tror jag att med en potent bil kan man skrämma sig själv ordentligt 😉 . Sedan finns det många hemligheter att utforska vilket får mig att förstå varför folk blir beroende.  Jag upptäckte att jag skulle nog kunna kapa rejält med tid bara på att kunna banan. Trenden var ju 20 sekunder för varje varv innanför västen. Men jag tror det planar ut under 11 minuter.

Turistkörningen och Varvtider. 

Först måste jag säga att turistkörningen är en beundransvärd och unik företeelse som skall premieras. Att hålla en så fin bana öppen för allmänheten skall premieras och utnyttjas. Nu när jag provat så skulle jag påstå att min inställning var helt rätt att ta det som lite kul körning på en vanlig kurvig väg. Sedan var det inte så farligt att ge sig ut första gången. Jag har mycket bra banerfarenhet vilket hjälpte oerhört att ha koll på min omgivning. Likaså hjälpte X-Boxen mig att få hum om sträckningen och det tillsammans med anständig körteknik kommer man fort upp i tempo. Ser man det ur perspektivet som trackday så suger turistkörningen. Det är väldigt oklart hur mycket du kan köra i.o.m. långa tider för olyckssanering och många deltagare som skall ut vilket ger långa köer ut på banan (trixet är att ligga ute hela tiden utan att gå in i depå utan rulla direkt ut till bommen). Likaså har jag synpunkter på att omkörning sker på vänster sida, som van räserförare tycker jag det suger. Jag är van vid att man håller spår och så får den bakomvarande ta sig om efter bästa förmåga, likaså kan man taktiskt släppa om bakomvarande utan att tappa så mycket flyt. Med detta som bakgrund har jag väldigt svårt att se varför man skulle vilja ge sig på att jaga varvtider på turistkörningen. Fritt varv kan man i princip glömma och i.o.m. att allt släpps ut så kommer det antingen vara långsammare, snabbare eller både och att förhålla sig till. Kan tyckas vara lite dubbelmoral att klanka ner på varvtider när jag publicerat mina men jag vet att mina tider bara är resultat av min halvhjärtade körning som loggades. Helt enkelt en souvenir från min vistelse på banan.

Ringen som turistmål 

Det är som folk skriver, allt i området kretsar kring motorsport. Många restauranger har någon form av motortema och man kan få tag på i princip allt som behövs för att köra på bana. Däck, säkerhetsutrustning, verkstäder, broms specialister, hyrfirmor med räserbilar, förutom all tänkbar motorsportregalia man kan tänka sig. Baksidan är att har man en partner med sig som inte uppskattar motorsport så är det verkligen begränsat med aktiviteter.

Bodil vs Klemens 

Nu kan jag säga att Klemens prylar Bodil sönder och samman alla dagar i veckan 😉 . Det hade varit kul just för saken skull att ta ner Porschen och jag gissar att den är minuten snabbare. Dock valde jag nog rätt bil i.a.f. då jag tror jag hade nog känt mig frustrerad i Klemens då jag är van vi ett tempo som jag inte hade kunnat hålla på banan. BMWn visade sig vara förvånansvärt bra. Det jag gillar är harmonin mellan chassiet och däcken samt även motorn. 170 hk / 1500 kg var helt ok, visst man får jobba med materialet men tillsammans med sämre grepp så blir det fantastiskt kul på denna tekniska bana. Servo är nog det jag jag tar med mig från banupplevelsen som jag tror Porschen kan må bra av. Tror aldrig jag har varit så fräsch efter 12 minuters körning på bana vilket brukar vara tidsrymden på ett vanligt svenskt banåkarpass.

20150820_185100

Aha upplevelser

Däck!! Michelin Energy Saver på 16″ är the shit to use!! Jag skojar inte. Jag har haft det på känn innan men nu fick jag det bekräftat. Ser så många som lovprisar R-Däck och rackar ner på gatdäck. Skitsnack säger jag. Varför jag gillar mina smala gatdäck är att de är oerhört progressiva och harmonierar med chassiet. I.o.m. att greppet inte finns rollar inte bilen och då behöver man inte ha så mycket camber, och det behöver inte kompenseras med krängninshämmare och ej heller styvare fjädrar och dämpare och styva bussningar som kan hantera g-krafter, sådeså! Jag hade askul och jag tror det kved i däcken i hälften av alla kurvor. Så skall man ha kul duger gatdäck, jo R-däck är snabbare men som jag skrivit så ser jag ingen vits att jaga varvtider.

Så fort man passerade bommarna kopplade man om till racemode och letade grepp. Kände heller inte att ”hornen växte ut” det gör det nog inte på mig. Tror snarare att mitt racemode är en framfart som inte lämpar sig för vanlig trafik på gatan. Sedan har jag ju ett ”nä, nu jämrans” läge som kryper fram under tävling 😉 .

Tror inte jag blivit ringenbiten. Jo, lite, den kommer alltid vara den ultimata banan och jag kommer nog tillbaka någon gång. Drömmen är att tävla där 😉 . Troligtvis blir det inte i en liknande roadtrip men kanske en trackday eller en resa med andra ringennördar om resurserna tillåter. Jag tror dock det finns mycket annat som jag också vill göra som kommer gå före…

Det här inlägget postades i Ringen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s