Euroroadtrip – Castlehunters

20150806_104826

Nu lämnar vi Sverige för nya äventyr..

Onsdagen innan avfärd tvagades bilen och åter igen påmindes man om att den behöver en rejäl polering. Men det fanns det ingen tid till för. Det skulle göras i ordning, packas och lämnas nycklar. Så 07:50 på torsdagen lyckades vi komma iväg till färjan i Malmö och för en gång skull var vi före tidsschemat. Finnlinesbåten var otroligt tråkig men man fick nöja sig med att den var billig. Väl framme i Travemünde så vänder vi njurarna mot Hamburg i den 30 gradiga värmen för övernattning på Scandic.

20150807_185412

Kommer iväg från Hamburg fredag 11:00 och kör mot Holland. Ganska trevligt och det börjar spöregna. Av någon anledning så hör det till våra roadtrips, så även denna. I Holland blir det bra mycket bättre väder, solsken och ca 25 grader. Vi stannar till i Menkemaborg för lunch och för att tillta på det lilla slottet. Liten avstickare men det var det värt. Färden fortsätter vidare till den fantastiska Afsluitdijk där vi tankar för första gången. Mitt maratonmek visar sig ha gett resultat, bränsleförbrukningen hade minskat påtagligt. Vi anländer i Amsterdam på kvällen och vi konstaterar att roadtrips är vi riktigt duktiga på samt att vi borde göra fler. Vid denna tidpunkt kretsar mina tankar till att skaffa en riktigt GT bil. Inte för att Bodil inte duger utan mer för att jag är bilnörd och inte kan låta bli att bli inspireras. En Alpina B3S eller kanske en 996 c2 hade kanske varit passande…

20150809_125313

Lördagen spenderas i Amsterdam som turister utan bil. Väldigt avslappnande och intressant. Kort och gott var det en väldigt trevlig stad att vistas i. Söndagen blev lite mer händelserik. Vi checkade ut från Park Plaza utanför stan för sista gången. Tror nog aldrig jag kommer bo där igen om jag får välja. Med ofantligt många hotellnätter bakom mig så tog detta priset i att få mig att känna mig ovälkommen 😦 . Sedan bar det iväg till Den Haar,  ett fantastiskt slott med en fin trädgård.

20150809_162455

Efter att ha trampat runt i värmen fortsätter färden till Maaskantje. Just det, skådeplatsen i filmen New Kids Turbo. Om ni inte sett detta filmhistoriska epos så rekommenderas det varmt 😀 . Vi åt lite friterat på Cafetaria ‘t pleintje där delar av filmen spelades in 😀 . Efter lunchen begav vi oss ut ur landet och in i Belgien. Det är helt otroligt hur landskapet kan ändra sig när man passerar landgränsen, från platt till otroliga backar. Vi landade i den trevliga byn SPA och kunde checka in på Radisson Blu Palace. Lite middag fick man ju äta och valet gick till restaurangen Sarani då de hade motosrportinspirerat tema. God mat hade de också, likaså upptäckte jag det lokala ölet Bobeline.

20150810_121818

Måndagen inleddes med frukost och bad. Det är då ingen tillfällighet att wellness begreppet har samma namn som den välkända räserbanan. Påpassligt hade hotellet en direkt kommunikation till badhuset. Kan rekommendera detta hotellet för alla som har frinätter att plocka ut. Givetvis tog vi en sväng om till banan. Vi valde att ha picknick där för omväxlings skull, vid det här laget var restaurangmat rätt uttjatat. Med min vanliga tur var banan nedstängd inför F1 😦 . Fick sen några skymtar av banan i.a.f. och det är en otroligt magnifik sak. Bilder och spel kommer inte i närheten av att beskriva hur kuperad den är. Linda och jag var rörande överens om att hit skall vi återvända 😉 .

20150810_160032

Färden fortsatte vidare till Tyskland, denna gången var det inte så mycket landskapet som ändrades utan mer vädret, från småmulet till ösregn. I.v.f. kom vi fram till rummet vi hade hyrt i Meuspath och Hanne förevisade faciliteterna för oss. Tydligen hör det till seden att man skall bo på rum uthyrda i privat regi istället för konventionella hotell när man besöker ringen. Vi lastade av lite och jag begav mig ut på rekognoseringsrunda. Körde in på det gigantiska Nürbugring komplexet i hopp om att hitta info men det visade sig vara sent och det mesta stängt. Körde och tankade för andra gången på resan varpå jag fick se en ytterst välsorterad modellbilsbutik inne på macken. Efter lite mer körning hittade jag den riktiga ingången till turistkörningen. Visade sig ligga bara några minuter från vårat rum. Tyvärr var turistkörningen stängt p.g.a. dåligt väder och det förstår jag med det regnet och den dimman. Fick inte fatt i biljetter för körningen så det blev att åka och äta schnitzel i Adenau för att runda av dagen.

20150811172601

Vid bommen för första varvet..

Nu skriver vi tisdag och banan skall öppna 15:15 enligt den officiella hemsidan. Vi har således tid för en lunch utflykt. Nu blev det lite galet då jag lät google maps tolka min önskan om att ta mig till ett slott i Cochem och vi landade på Marksburg istället. Det är ett trevligt område och vi passerade en hel del fort på vägen. Dessutom var det en god lunch och utsikten var kunglig så det blev bra i.a.f. Väl tillbaka i ringen området lämnar jag av Linda för att ge mig ut på banan. Ganska snabbt förstår jag att öppettiderna som står på hemsidan inte är samma som när turistkörningen är aktiv. Först skall en hel svärm med motorcyklar begagna banan i vad som förefaller vara ett Metzler event. Det är strålande fint väder med sådär 25 grader så det fick man nöja sig med. Sen kunde man köpa biljetter. Frågade i disken hur länge det var tänkt att vara öppet och om det bara var bilar som skulle köra. Svaret blev 17:00 till  och 19:30 samt att det var blandat med motorcyklar,  varpå jag beställde ett 4 varvskort. Tydligen var detta en källa till munterhet för kunderna bakom mig och jag fick en känsla av att man tagit sig vatten över huvudet. Näväl, tillbaka till parkeringen för att glutta på bilarna från hela Europa, Spanien, UK, Italien, Nederländerna, Belgien förutom tyska var representerade. Hittade knappt någon Svenskreggad bil under eftermiddagen.

page_1080418-cd48ad73dc318122de57c0551873a440

Ok, banan öppnar och jag ställer mig i kön för att komma ut. Lite pirrigt är det allt. men det var bara att dra på sig bilhandskarna och starta RaceChrono på mobilen. När bommen är passerad så släpper nervositeten och det är lite som att släppa ut en fisk i ett nytvättat akvarium, jag har ju inte kört bana i år så det var som om att komma hem. Första delen känns nytt och osäkert med mycket koll i backspegel. Är noga med att följa högerkanten så andra kommer förbi. Banan är bekant från Forza och jag tackar mig själv för de kvällarna innan avfärd jag spenderade framför den gamla X-Boxen. Banan är annorlunda i verkligheten med denna bil så det är trevande. Strax klickar hjärna över till racemode och jag kan hålla ett bra tempo och kan t.o.m. köra om bilar. Lite nojigt blir det allt med vrålsnabba motorcyklar och Porsche GT3. Tar inte någon av karusellerna just för att jag inte vill ligga i vägen. Sista halvan hamnar jag bakom en Audi TT som får hålla mig sällskap till avfarten där jag kan konstatera att jag tagit mig runt på 12:41,56. Kör av till den inre depån och kollar bilen för säkerhets skull. Den har inte indikerat något och allt är ok utifrån. Sedan bär det ut igen med glatt humör och glömmer ta upp RaceChrono (men appen loggar fortfarande). Kommer igång riktigt bra. Bättre förtroende för bilen samt med bättre kunskap om banan blir det mer gas och smeker kurbsen mer frekvent. Nu kör man om fler bilar och jag reflekterar även över min bil, den är fantastiskt följsam men låga greppet gör att bilen ändå inte kränger så mycket. Att köra med servo är ju också underbart likaså är det nästa lite perverst skönt att köra med AC. Denna gången vågar även köra lite mer vänsterspår och under varvet går jag ner i karusellen. I den lilla karusellen är det trafik så den provar jag inte.

page_1079315-4fe4a70419b49be33ba33469b99271cb

Efter varvet kör jag vänsterfil för att komma ut direkt vilket jag noterade att man kunde redan varvet tidigare. RaceChronon hade nu klockat 12:27,47. Genom bommarna och varm i kläderna. Vänsterspår utnyttjas än mer när det inte är bilar bakom. Det kvider om däcken i de flesta kurvorna och jag kommer på mig själv att sitta och flina. Utgångarna är helt ok men det finns partier som jag fegar mycket genom. Motorbroms används mycket för att glida igenom (tror jag behöver kolla kopplingen vid tillfälle…). Klart är att man måste ha mer erfarenhet för att kunna ladda i full fart genom dessa partier. Har en spansk Kadett GSI som kompis detta varvet. 3:an används väldigt mycket och jag kan konstatera att ringen är en snabb bana. 4:an används annars ofta. Bodil visar inga tecken på utmattning och hon kämpar på bra i uppförsluten. Sedan ylar sexan riktigt härligt. När det är dags att gå in igen så vill jag köra vänsterfil för att köra ut direkt igen men banan stängs. Kan notera att jag satt kvällens bästa tid på retliga 12:02,54. Klockan är strax efter 18 så jag parkerar bilen på den yttre parkeringen. Går sedan och kollar souvenir vagnen men när jag står där annonseras det att banan banan öppnar igen. Springer tillbaka till bilen. Köar i sådär 15 minuter när och kommer så långt som till rondellen när jag hör att banan stängs för dagen 😦 . Bodil visar sitt missnöje genom att spotta ut ena skruven till nummerplåten så den lossnar och släpar ena kanten i marken, för medtrafikanternas nöje. Det blir alltså bara 3 ynka varv men jag har haft riktigt kul. Jag rundar av dagen med en pizza med Linda i Adenau innan vi går till sängs.

20150812_110502

 

Obligatorisk BMW bild måste ju tas…

Vi vaknar då upp tidigt på onsdagsmorgonen för att plocka ihop våra pinaler och bege oss hemåt. Men vi hade ett par stopp först, dels var vi uppe och klättrade i slottet Nürburg. Otrolig utsikt och rekommenderas.  Linda ville också titta på souvenirer så vi tog in på komplexet vid sydslingan. Sedan fortsatte färden mot Hamburg. Den dåligt fastsatta skruven gör att jag någon stans vid Köln tappar nummerplåten igen. Den får fortsätta färden inne i bilen. Vid 18 tiden kan vi checka in på Scandic igen och vid det här laget har vi hemlängtan. Det blir en riktigt tidig morgon för att ta färjan hem. Lika tråkig som på ditvägen men slutligen kunde vi kl 20:00 backa in på uppfarten, äntligen hemma. Det var verkligen en härlig resa med mycket intryck. Vi trivs verkligen med dessa äventyr. Bodil visade sig vara en fantastisk GT vagn. Motorn är helt underbar 😀 men utöver det åker vi komfortabelt och bilen har visat sig trivas på bana också. Sammanfattningen om mina upplevelser på banan lämnar jag till ett separat inlägg.

Det här inlägget postades i Racerapport, Ringen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s