Vägskäl i billivet

Med bilen på verkstad har man hunnit med att drömma lite. Jag funderar på att ta nästa steg med Klemens. Det är ganska uppenbart att jag inte kommer sälja bilen. Det är för mycket emotionellt investerat i den och kan numer betraktas som en familjemedlem. Men efter efter ett drygt decennium med samma bil så börjar man liksom kunna den biten.. Till och med min kära sambo menar att jag borde ha en bättre bil. Som ni ser blir det lite av ett dilemma.

klemenssteg2_2

Lite photoshop, paint och julledighet så kan man visualisera fram ett Bad-ass concept 😉

Hela tiden har jag haft den romantiska bilden Roadsport Klubbracing med en MPV som kan köra var och vad som helst. Klemens har gjort detta med bravur, eller rättare sagt sjukt bra och bilen kan nog kräma ur lite till i Roadsport C. Att göra om Mo i Rana resan i Klemens kommer inte hända. Det var en episk resa men man är inte riktigt sugen på att göra det igen med samma förutsättningar. Det finns saker jag saknar så som farthållare och AC, sen kan det vara skönt att slippa headset i bilen 😉 . Roadtrips är riktigt kul och jag vill gärna göra fler dock får det bli i en annan bil.

Så varför steg 2? Det som fått mig att tippa över helt är Speedhunters . Har tittat på siten ibland men nyligen blev jag helt besatt av sidan, speciellt racing reportagen som inspirerar oerhört. Det estetiska med racing är otroligt fängslande. En annan sak är att man nu har fått smak på PCSR tävlingar så vill man mer. Sedan har GT racing varit det ultimata för mig redan tidigt men jag har avfärdat det som ouppnåeligt. Jag har insett att jag faktiskt  är halvvägs dit.

Så varför sminka grisen? Man kan köpa en färdigpreppad 944 S2 om man är smart. Men jag byggde ju bilen så det har jag redan bevisat att jag inte är. Tänker inte försvara mig på denna punkt heller, det är på rent emotionella grunder jag vill fortsätta vidareutveckla bilen. Det jag vill uppnå är en renodlad klubbräser (jag skall försöka behålla nummerplåtarna på).  Fick provkört min kompis Fredriks 951 räser för ett antal år sedan, visst hade den bra tryck men det så fastnade mest i  minnet är hur intensiv den kändes utan komfortinredning. Sedan ger plastrutor och aerodynamiska hjälpmedel lite mer för utseendet.

Så vad är planen? Först måste ju bilen tillbaka till ett bra skick och bara det kommer kräva resurser så dessa drömmar kommer ta lång tid att förverkliga. Specen jag siktar på är 1120kg är en målvikt. Tror det är realistiskt men blir det mindre blir jag glad. Med originalmaskin pratar vi optimering för PCSR 8A (6,5 kg/hk). Jag hamnar då snett i Roadsport B och Modsport 3 men kör jag med MSCC så gör det inte så mycket. Det finns även en tanke på att slänga i en S2 maskin för att komma ner till det magiska 5 kg/hk då jag ligger bra till i många klasser.

Tillbaka till verkligheten så tror jag det kommer ta ett tag innan något av detta realiseras men skadar inte att drömma ..;)

Det här inlägget postades i Krönika. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vägskäl i billivet

  1. Tobias Nyström skriver:

    Man ska följa sina drömmar, inte sitt vett 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s