Hal Final

Då var lidandet över. Nä, så illa var det inte att köra KM i år men visst hade jag hoppats på mer. Sista deltävlingen på Knutan blev faktiskt rätt bra ändå. Tar vi det från början så blev bilen reparerad efter startproblemen på Sturup (DME reläet sattes tillbaka 😉 ) och sedan fuskade jag till efterspänningsprogrammet. Så var bilen klar igen. Förväntningarna var lågt ställda, då hela KM varit ett fiasko för mig hade jag inga funderingar på placering. Däremot ville jag i.a.f sätta en tid nära personbästa och gärna under för att visa för mig själv att jag inte är helt kass på att köra bil.

Veckan som gick hade bjudit på solsken så jag fick helt ställa om när jag gav mig av mot Knutan på söndagsmorgonen. Det skulle visst bli regn. Där sket det sig med att köra personbästa 😦 . Men vänta, jag gillar ju regn 😀 , det kan bli bra ändå. Fick en plats bland FHRacing som vanligt. Familjen Hedberg är verkligen otroligt gästfria. Fick hälsat på många bekanta mellan besiktning, förarmöte och innan det skulle börja köras.

DSC_0078

Tidsträning 1

Det är blött och vindrutetorkarna är på 😀 . Känner  mig inte direkt blyg utan matar på för att känna var gränsen för grepp går. Rätt snabbt kör jag på kas i varje kurva. Oftast med understyrning när jag varit för generös med hastigheten i kurvan. Sedan blir det en även hel del drifting med riktigt feta power slides. Jag har m.a.o. skitkul. I början ligger jag bakom Fredrik i Fieron som jag hoppas skall bli draghjälp men jag tappar honom efter ett par omkörningar. Trots många bilar på banan får jag hyfsat fria varv och bästa tiden på min Performance Box blir 1,26,9. Höjdpunkten är givetvis när jag lyckas pricka apex i Ronnie Pettersson med lätt understyrning, matar på mer gas, bakvagnen bryter ut, ena bakhjulet går ut på ambulansutfarten medans  framhjulen följer bankanten, och bilen rätar upp sig på full gas innan bakhjulet får kontakt med kurbsen. ”LIIDE KINGIT!!” som vi hade sagt förr i värden 😀 .

Tidsträning 2

”La den hänga ude” var ett ganska målande uttryck som också använts i bekantskapskretsen och något som påminde om strategin för andra tidsträningen. Jag skulle ha mindre understyrning och optimera överstyrningarna till min fördel. Detta skiter sig kapitalt då jag bara hinner 2 varv innan heatet rödflaggas p.g.a. kraftig avåkning. Det är väldigt halt m.a.o. och jag tror inte jag upplevt ett KM med så många rödflaggor. Resultaten visade nån stans i mitten av ett tjog startande i Roadsport C. Trevligt hade vi i depån i.a.f. Thomas var på plats och gav moraliskt stöd (inga fler dumheter denna gången). Fredrik Å. kom även och sade hej med sin son. Sonen var tydligen mycket förtjust i min bil och Fredrik bekräftade att min bil borde med rätt setup prestera 1:10 tider på Knutan (dock inte i regn.. ). Skönt att man inte har helt verklighetsfrämmande drömmar 😉 . Innan lunch skulle det köras rejs..

Race 1

Står i vänster startled bakom Björn M. Miata och när lamporna släcks får jag för ovanlighetsskull en kanonstart. In i första kurvan tappar 1 placering (typiskt mig), hamnar bakom Mads H. Miata och här skulle det kämpas. Jag sätter in en attack på Mads och vi kör sida vid sida genom flera kurvor. Han kör riktigt bra och vi lämnar hela tiden plats till varandra. Jag är helt till mig av lycka, vi kör så tight trots blötan. Dock släpper han om mig till slut och jag blir lite besviken. Sedan händer det inte mycket mer än att Bertil bromsar om mig på rakan med sin Miata. Racet avslutas med rödflagg när det är 4 varv kvar. Tackar Mads i depån för en riktigt härlig kamp och han avslöjar att han inte orkade hålla ut mer.

Race 2

Efter lunch kör vi igen och jag står höger startled bakom Bertil. Jag får till ytterligare en kanonstart trots distraherande tjuvstartsförsök. Lyckas hålla placering in i första kurvan och i utgången känner jag att bakänden bryter ut. Inget ovanligt så jag styr emot, hjälper inte så jag lättar på gasen också, men bilen fortsätter snurra. Då ger jag upp och finner mig i att bilen står still pekandes åt fel håll när resten av fältet kör mot mig. Motorn är igång och jag står på asfalten utanför bankanten så jag får snällt vänta på att alla bilar tar sig förbi. Sen får det bli jakt. Jag är inte på så gott humör då jag bara har 8 varv att ta igen misstaget. Kommer om en hel del bilar men det finns inte en chans att återta de tappade placeringarna. Avslutningen blir nästan lite spännande då jag ligger bakom Sune i sin Opel GT i utgången på rakan. Det känns som han slår av på tempot så jag gör allt för att hinna om honom innan målgång. Tyvärr missar jag med en framskärms längd till Sunes fördel.

Då det en riktigt kul dag på KM och äntligen fick jag köra i regn 😀 (jo, jag är störd). Nu i efterhand kan jag konstatera att jag nog inte är så kass som resultaten låter påskina. Hade det varit blött hade jag nog hamnat på samma placering. Men så tänkte jag på att jag kör på Michelin som är erkänt dåliga på regn, dessutom slitna sådana. Jag måste ha revansch på något sätt, får ladda för 2015. Men först en tur på Ljungbyhed 😉 …

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s