Sturup med hint av Modsport

Vad ska man med fiender till när man har klubbkompisar som kan leda en djupare ner i fördärvet. Skådeplatsen för denna insikt är Sturup under 4:e deltävlingen i MSCC Klubbmästerskap. Det hela började som vilket km som helst. Rafsade ihop bilen kvällen innan med tvagning i regn, oljebyte och efterspänningsprogram. Missade kolla youtube som förberedelse däremot verkade väderprognosen indikera regn. I.o.m. att jag inte har någon vidare placering i klubbmästerskapet såg jag verkligen fram emot att köra i regn, vilket var ett tag sedan (jo, jag är nog lite störd 😉 ). Kom iväg lite sent till banan och väl framme fick jag hjälpa till att stötta tävlingsledningen utöver de normala rutinerna. Från arrangörshållet var det en del strul med denna tävling och vi kom på att det hör till Sturup.

DSC_0055

Väl ute på första tidsträningen var det torrt och fint. Så där fick jag ingen regnövning utan istället försöka köra riktigt fort. Jag som inte gillar Sturup. Det var mycket trafik och jag lyckades t.o.m. tvärställa bilen ut ur hårnålen. Lite spännande att att stå med nosen mot räcket och vänta på att det blir fritt att backa rätt bilen. Utan incidenter kan jag fortsätta. Är ju inte riktigt nöjd med min körning då det fegas och missas för mycket. Resultatlistan visar 1:15,306 och en 8:e plats av 14 startande i Roadsport C, det är väl inte mer än vad jag förtjänar.

Det blir lunch och mycket mingel sedan följer andra tidsträningen. Det har börjat droppa. 1:17 visar min PerformanceBox som bäst sedan får jag köra mer på vindrutetorkarna. Blir en kamp att att hitta grepp. Efter passet är jag riktigt splittrad, å ena sidan tycker jag banan är stygg mot bilen då det slår och studsar nästan över allt. Å andra sidan har jag haft skitskoj efter att få öva på att köra i blött 😀 . Dessutom har jag laddat hårdare. Resultaten blir inte bättre än efter första stinten. Men i depån hinner jag prata mycket med Thomas L. och Niklas M. som kör 951 i Modsport III i SPVM, jag förhör mig om slicks. Det är här jag börjar tänka på filmer med knarktema, ni vet där det i början målas upp en romantiskt bild av hur fantastiskt det är men där det senare slutar i fördärv. En flagga skönjas när det sägs ”har du börjat köra på dem så vill du inte köra något annat”. Sedan en annan när det sägs ”jag har ett set som jag inte jag har användning för, du kan få det”, jaha man får den första gratis så man kommer tillbaka för att köpa mer 😉 … Det värsta är att däckbudgeten blir betydligt trevligare som jag tolkar det. Vi får helt enkelt se vad jag åker på 2015.

DSC_0064

Så var det dags för race och solen skiner och banan är torr. Kanske man kan trycka ur 1:14 innan man åker hem månne?? Sitter i lineup och väntar på bli utsläppt med motorn på tomgång. Ser att heatet innan blir avflaggat och kommer in. Nu börjar vi göra oss redo.. Då stannar motorn. VAFFALLS?? Helt utan förvarning, bara tvärstopp och sedan har den inte lust att starta. Så istället för att vara med i racet får jag felsöka 😦 . Ett par klubbmedlemmar bistår med stöd och bröderna Hedberg hjälper mig med reservdelar. DME relä byts och byglas, gnista kollas och när jag väl öppnar fördelarlocket hittas felet. Det är inte vackert där inne, minst fager är rotorn som med all sannolikhet har blivit exponerad för på tok för mycket värme. Får monterat en lånad och motorn startar så jag kan ta mig hem. Kan inte låta bli att tänka på om Klemens försöker säga mig att det är dags att åka släp istället…

Edit: Nu kollade jag helt snett på resultaten när jag var på plats. Jag blev 10:a av 15 startande i Roadsport C. 

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s