Spännande men varför så långsamt?

Tror faktiskt att mina förutsättningar var närmare perfekta för KM2. Inget mekande, plockade bara på hjulen, packade bilen och tankade den, sen var den klar. Kom i säng ordentligt, vaknade i tid och kom till banan i princip när det öppnade d.v.s. ingen stress 😀 . Vädret var väl kanske lite varmt under dagen om man skall vara petig (typ 25 grader) men egentligen inte något att gnälla på. Bilen går bra och det känns som jag har bra förtroende vilket tyder på en anständig setup. Jag har heller inga förväntningar på placeringar endast en önskan att ge mitt absolut bästa. Men jag är besviken på dagens prestationer 😦 tror jag hamnade på typ en 10:e plats med ett par sekunder efter vinnarbilen. Då har man ändå smygövat på banan.

Nåväl, KM är fortfarande kul och lärorikt. Alla fantastiska klubbkompisar är alltid lika roliga att träffa 😀 . Sen är spänningen svårslagen 😉 . Efter uppackad bil, besiktning och förarmöte kör vi ut på första stinten. Banlicensen kräver att vi inte får vara mer än 10 bilar samtidigt på banan. Det innebär att Roadsport C, med sådär 15 startande, är uppdelat i 2 grupper. Jag valde givetvis den snabbaste gruppen för att bäst draghjälp 😉 . Första stinten är mest förvirrat, ensamt och klurigt. Bjarne i sin Elise kommer upp bakom och jag släpper om för att kunna jaga. 1:13,4 visar min PB som bäst under stintet. Även om vi kör med chikaner så är jag inte nöjd. Det finns mycket i körningen jag inte är nöjd med.

Efter passet står vi och snackar. Tidtagningen sköts semi-manuellt vilket gör att vi inte får några officiella tider så vi får förlita oss på på vår egna utrustning. Det verkar som aningens snabbare tider än Knutstorp skall man kunna prestera. Sedan har vi det där med koner, en kon hade körts ner. Den som är vållande får givetvis tidstillägg men om konen inte reser sig öppnas nya möjligheter.. eller.. vi lär bli varse om inget annat..

2014-06-07 14.01.23

Andra stinten går jag ut på justerat däcktryck och kör lite hårdare. Hamnar bakom Magnes Elise som jag vet att jag är jämnsnabb med. Hittar riktigt bra tempo igenom kurvorna, även om inbromsningen efter stora rakan är klurig. Tiderna sjunker drastiskt och som bäst ser jag 1:10,6 😀 . Nu kan jag erkänna att den sattes med just en kritisk kon som inte rest sig. Jag är ju dock långt ifrån den enda som nyttjat detta spårval . Väl i depån blir det diskussion som vanligt. Magne och jag har samma bästatid som verkar ligga bra till bland de övriga, så det är verkligen spännande.

Under lunchen Får jag reda på att min bil bullrar 95dB. Det var bra att det inte var mer. Men vad som är intressant är att min bil tydligen vrålar mest rakt bakifrån. Från sidan låter den ingen ting. Det märks även på långt håll. Nåväl god lunch blir det med grillade spett från familjen Hedberg 😀 . Sedan körs det igen. Nu tycker jag det går riktigt bra genom kurvorna och jag vågar stå på mer. Dock är inte min performancebox av samma uppfattning och visar mig 1:11,6 som bäst 😦 . Kan tilläggas att konerna stod upp under stinten. Ingen förbättring men den tidigare tiden är jag någorlunda nöjd med. Jag har även svårt att se hur jag skulle ha kunnat förbättrat mig.

Det blir en spännande avslutning på dagen när det skall delat ut priser och vi nu får reda på hur vi kört. Det är löjligt tajt (förutom till Bjarne), och det verkar som de flesta kört fortast på andra stinten. Dock räckte mina prestationer inte enda fram så resultatet blev som det blev 😦 . Så nu grubblar man på vad som är fel. Visst kan jag skylla på att Eliser är överlägsna bilar men det blir svårare att förklara den slitna Fieron med ruggig övervikt. Så det är något som är fel och jag vill verkligen veta vad det är. Jag tänker dock inte ge upp 😀 .

När jag tar farväl av mina vänner för dagen får jag lite mer info om hur min bil vrålar. Mätpunkten hade flyttats och jag Klemens hade klämt till med en rekordnotering på 88db. Siffran i sig är väl inte alarmerande men tydligen så hade det stått ut från de övriga. Igen är karraktären att bilen är tyst men vrålar ordentligt rakt bakifrån. När jag tänker efter så byggdes nog systemet för sådär 4 år sedan. Kan nog inte vara mycket dämpmaterial som överlevt dessa hårda åren. Får nog projektera nybyggnation av avgasrör..

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spännande men varför så långsamt?

  1. Tobias Nyström skriver:

    I SBFs reglemente ska det mätas 10m ifrån sidan av banan, så du behöver inte oroa dig för ljud rak bakifrån, eftersom det då har mätts på fel sätt. Gäller att vända SBFs byrokrati till sin fördel. (billigare än att bygga nytt avgassystem).

    • eddievarvstopp skriver:

      Oj, jag har glömt att svara 😦 . Tack för kommentaren Tobias men jag känner nog att jag vill dra mitt strå till stacken för att sänka bullret. Jag kan finta SBFs regelkrav men det låter inte mindre för det 😉 . Sedan har jag stora synpunkter på hur bullerfrågan hanteras men det är en helt annan debatt 😉 …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s