Asiatisk fuskträning på Ljungbyhed

Att tro att man bara kan dyka upp på en tävling med rätt prylar och förvänta sig toppresultat ter sig ganska naivt. Som vilken annan idrott som helst behöver man öva 😉 . Jag är väl inget mönsterexempel men ibland får jag till det, så även nu. I helgen körde jag med Japtuning på Ljungbyhed som förberedelse för KM2.

2014-05-24 10.15.34

Nu undrar säkert vän av ordning varför bloggen inte uppdaterats med info från garaget. Det beror på att det inte hänt så mycket där. En fredag lyxade jag till med att klistra lite fler dekaler och kvällen innan jag körde nöjde jag mig att rycka i hjulen. Då hjulen satt fast så nöjde jag mig med det som förberedelse. Jo jag vet, jag borde kört mitt ”Efterfix-program” så det var lite fusk.

Således bar det av norrut på Lördagsmorgonen. När jag passerar Ask slår det mig att senast jag körde här tappade jag hjulet, just efter en Ljungbyhedkörning. Lite läskigt men nu skulle jag ha kul och då går det inte an att tänka på sådant. Väl på plats är det fullt med massa ekipage. Det var verkligen en fantastisk flora med bilar av alla de slag (även om Japanska bilar var av majoritet). Extra kul att se före detta garagekompisen ”Jeppsson” med sin Swift på plats. Även Roadsportkompisen Magne var där med sin Elise. Efter lite förargenomgång skulle vi köra följa-John. Här lyckades jag hamna bland de första och bakom Magne i vår grupp. Ledarbilen (härligt tejpad BMW 1M) rattades av självaste Micke Olsson. Detta var perfekt då vi höll ihop väldigt bra när Micke ökade tempot. Vid det här laget hade jag beslutat mig för att öva på två saker, ratthållning och bromsteknik.

2014-05-24 11.09.38

Vädret är perfekt, molnigt, torrt och ca16 grader. Första passet går ganska bra och jag jag blir påmind som att detta är en kul bana. Inbromsningen efter långa rakan är klurig då det nyper rejält på slutet. Perfekt att öva bromsteknik. Snabba s-partiet efter korta rakan är ett prov på mod. Perfekt att öva på att ”hålla ner” 😉 . När passet flaggas av har jag inte helt koll på banan men jag har varit någorlunda duktig med ratthållningen och tiderna på min PerformanceBox säger 1:12,2 .

Andra passet gick det lite bättre, inbromsningen efter långa rakan kändes fortfarande onaturlig men betydligt bättre. Jag hamnar snart bakom Magne vilket skulle utvecklas till ett fantastiskt träningspass. Det är någorlunda fritt och vi kan köra på riktigt bra. Som man kan gissa är  Elisen inte lika stark i utgången och snabba partier. Däremot inbromsning och långsamma partier. Vi växlar position ett par gånger så vi båda får leka hare och det ger resultat, PB:n visar dagens bästa tid 1:06,7.

2014-05-24 10.15.51

Lunchen spenderades med depågrannarna, ett Timeattack team som framförde ett Honda ekipage. Vis av erfarenhet vågade jag inte chansa så jag hade dagen innan förberett med en burk från salladsbaren på ICA (ett trix jag lärde mig på Gotland). Den fick jag med men inte bestick. Måste tacka grannarna som bjöd på kniv och gaffel, likaså gott sällskap 😀 . Trots att man har mångårig erfarenhet tenderar man att glömma saker… Det blir ytterligare ett kort förarmöte sedan bär det ut igen.

Nästa pass blir kort. Jag blir utsläppt och ser regndroppar på rutan. Då kan man inte förvänta sig höjdartider men däremot lärorik körning 😉 . När jag kommer in i det snabba s-partiet ser jag en bil som åkt av och i behov av bärgning. Det blir rödflagg och inget mer kört på det passet. In i kön igen för att vänta på nästa tur. Efter en stunds avbrott bär det ut igen. Den läskiga avåkningen satte sina spår och man var inte riktigt lika modig i den böjen igen. Det blev ytterligare några pass med principen att ställa sig direkt i kön efter målflagg. Det var kul att få köra lite med ”Jeppsson” också. Tiderna förbättrades inte och då jag skulle på kalas senare på eftermiddagen valde jag att packa ihop lite tidigare. Det blev totalt ca 8 pass i.a.f. så jag kände mig nöjd med dagen när jag körde hem.

Det var kolossalt bra träning. Just bromsteknik behöver jag öva på och denna banan är kalasfin för det. Bilen gick klockrent under dagen men till nästa körning skall det bli ordentlig efterfix. Då blir det allvar på KM2, vi får se hur det går 😉 .

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s