Återkomsten

Efter KM står jag och pratar med min gamla kollega Magne när det slår mig att det var 10 år sedan min debut just på Knutstorp, med MGCC (som det hette då) och KM1. Mycket jubileum på sistone, får snart sluta med det..

Nåväl, vi är alltså på min hemmabana efter en riktigt bra dag men allt var inte perfekt. Hade börjat dagen med att köra upp till banan och det skulle visa sig att hela förproceduren skulle gå otroligt smidigt. Skulle bara lämna lite grejjer till sekretariatet och så vart man anmäld. Sedan skulle jag packa ur bilen och blev stående pratandes med trevliga kompisar och vips hade besiktningen utförts. Så var det förarmöte och någon viskar ”Kolla där är Danska prinsen”, jasså-minsann-där-ser-man. Danska Historisk Motorsport var på plats med många ekipage vilket förklarar en del.

IMG_9321

Besöker mina parters på FHRacing och påminner om att de inte tagit betalt för mina bälten. Snackade en del PCSR varpå jag drabbades av saknad för mina kompisar i den klubben. Fick en dekal och en hel del dumma ideer med mig därifrån. Deras nya moheffavinge var särdeles inspirerande 😉 .

Rattrost

Så skulle man ut och prestera, första träningspasset m.a.o. Inte för att jag hade några större förhoppningar då jag inte kört sedan förra hösten. När jag kommer ut är det ganska fritt men däcken är kalla och behöver några varv för att få grepp. Jag är definitivt rattrostig. När det väl börjar kännas som det greppar hamnar jag i trafik och min PerformanceBox visar 1:15 tider. Sedan åker Fredrik av med sin Fiero och det blir gulflagg i.o.m att det ligger skräp på banan går det inte att stå på i den sektionen. Det blir alltså inte bättre och 1:15, 201 säger resultatlistan vilket ger mig plats 9 efter Olle Olsson i Miata. Jag sänker däcktrycket när jag kommer in till 2,5 sedan fokuserar jag på att mingla. Jag vet att jag är trögstartad och ställer mitt hopp till andra passet.

Otroligt vad kul det var att gå runt och snacka med nya och gamla bekanta. Har inte haft den möjligheten på ett bra tag och får en hel del uppmuntrande kommentarer om denna bloggen 😀 . Får tipset om att hålla sig långt fram i lineupen för att slippa trafik. Dagen bjuder på solsken och sådär 18 grader. Mycket trevligt finns det att titta på. Det blir lunch och jag äter något av det mest smaklösa rätterna genom tiderna. Har hört riktigt dåliga recensioner och det är sant, maten saknar helt och hållet smak 😦 .

DSC00383Foto: Andreas Freed

Tvärstopp

Således strapsar jag in min lekamen i min vagn i god tid till lineup. Kommer faktiskt ut ganska bra med få bilar framför. Däcken känns bra redan från början med fint grepp. Bakom mig ligger snabba Bjarne i Elise. Nu jädrarns skall det köras fort så jag släpper förbi Bjarne på rakan så jag kan ta rygg och jaga. Så hänger de ut rödflagg. En avåkning har resulterat i en rejält skräpig bana som tar tid att återställa. Det blir inte mer kört. Resultatlistan proklamerar dystra 1:16,742 😦 . Där sket det sig 😦 .

Jag minglar vidare i depån i väntan på racet. Får pratat med märkesbrodern Thomas som tydligen konverterat sin 951 från Roadsport B till Modsport III, det är inte utan att man inspirerad till mer dumheter 😉 . När jag studerar gridlistan står jag bakom Tobias Hedberg (denna gången i en orange bil 😉 ) och bredvid Olle, vilken startposition bemödar jag mig inte att notera. Påpassligt är Olle där också och läser, lika besviken som jag över dagens prestationer. Liksom på tvs dokusåpor skapar vi en pakt. Den går ut på att vi skall lämna dagen med bra varvtider från racet.

DSC00402Foto: Andreas Freed

Revansch

Det blir lineup inför start för racet som inte räknas i KM. Nu skall det köras. Lamporna tänds en och en. Men så ser jag att bilen bredvid startar fast lamporna lyser. I min nu förvirrade hjärna missar jag starten. Jag är dock inte ensam så starten bli någorlunda ok ändå. Suger tag i Porschen framför men i vanlig ordning tappar jag en placering i första kurvan och jag har Jan Blomberg framför mig. Hans Alfa Bertone är klurig att ta sig om men jag lyckas efter idoga försök. Hedberg blir enkel att ta sig om då han slår av på takten. Nu är det jakt på Miator. Tiderna sjunker på PerformanceBoxen och bilen går riktigt bra. Förtroendet är där och balansen är klockren. Den är nu lite understyrd i grunden men min körstil gör att jag kan jobba med bilen för att få den neutral. Jag får även bakvagnskast emellanåt och det magiska inträffar när bilen nästan dansar fram i vissa partier. Sjukt roligt är det, dessutom kör jag om ett par Miator. Jag blir otroligt nöjd när Performanceboxen visar 1:12,2 😀 , det är precis där jag skall vara. Kommer i mål på 9:e plats och kommer på att det kanske kan vara bra om jag börjar andas igen 😉  . Jag är helt slut!

Jag hade alltså sänkt tiderna med ca 3 sekunder från första passet. Kollade resultaten sedan och jag önskade att KM hade avgjorts på varvtiderna under racet, då hade jag blivit 2:a efter Bjarne 😉 . Men nu är det inte så, så 1:12,281 fick jag ta med mig som en mental seger. Bilen packades ihop och jag avslutade dagen som ”kranskulla” på prisutdelningen, jag åker hem efter en otroligt bra dag.

Som jag skrivit är setupen klockren så nu skall jag bara köra fortare. Jag har en förhoppning om att kunna prestera 1:11,5 och det verkar görbart. Kollar man varvet runt finns det en del att slipa på.

  • Bromsa senare och djupare i slutet på rakan
  • Distinkt broms upp till NGK och hårdare attack ner på andra sidan
  • Bromsa senare och djupare i slutet på korta rakan
  • Bättre spårval efter idioten så man kan hålla fullt fram till Kvällsposten.
  • Bättre spårval i kvällsposten
  • Hitta tillbaka till det magiska spåret i Bäcken

Nog tusan skall det gå..

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s