Bromskylning är bra

Mmm, räsern är servad.. nästan.. Var ju ute i garaget förra fredagen och bytte lite filter, stift och drällde i ny olja. Prylarna var hämtade på Autoexperten i vanlig ordning. Kollade faktiskt även tändstiftsgapet för första gången, vet inte om det gör skillnad men det kändes lite old school seriöst. Sedan var det dags för klossbyte på bromsarna fram. På sista KM hade gnisslat onödigt mycket fram och mycket riktigt hade en kloss gått ner på stålet på en mindre yta. Ingen noterbar skada på skivan men av någon anledning var dammtätningen i det närmaste pulvriserad. Nåja, fick väl plocka ner andra sidan och kolla.. hmm.. intakt och fin dammtätning och det var några mm mer belägg kvar på klossarna. Funderade lite och visst hade jag sett skador på ena kylslangen till frambromsarna. Min slutsats är att kylning till bromsar gör rejäl skillnad. I.o.m att detta var första modifieringen på bilen har jag inte märkt någon skillnad men nu har jag fått svaret. Dammtätning är beställd och till Påsk skall det vara klart för besiktning för då har jag en tid bokad.

F.ö. har jag åter igen börjat fundera på mitt patent med krängaren fram. Man kanske skulle prova med längre droplinks.. Nä, inget sånt nu, bilen skall ut först, sen kan vi finlira…

Det här inlägget postades i Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s