Variation på Mantorp

Hade verkligen sett fram mot denna körning och det skulle visa sig bli en varierad upplevelse. Av någon anledning missade jag kolla youtube klipp från banan men i övrigt var jag väl förberedd tyckte jag innan avfärd. Målsättningen var att (1) putsa personbästa och (2) ha minst ett bra race. Hade ingen aning vilka som hade anmält sig så jag blev glatt överraskad att hitta Tron-Cato från Norge på banan. På fredagskvällen svängde jag inom banan för att dumpa av mina hjul och såg då den bekanta bilen lastas av 😀 . Då vi var hyfsat jämna på Rudskogen så hoppades jag att få en god kamp med Norrmannen nu även på Mantorp 😉 . Linda och jag kunde checka in i resonabel tid på Scandic Vest i Linköping för att få en god natts sömn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFoto:Linda Winter

Lördagsförmiddagen skulle visa sig bli oerhört frustrerande. Vi kom upp i tid och vi kunde lugnt stoppa i oss en ordentligt hotellfrukost. Men efter det försvann tiden på något sätt för när vi väl kom till banan var det snålt om tid. Det var 5 träningspass på schemat så att offra det första kändes inte så farligt. Så jag han byta mina däck, gå på förarmötet och skriva upp mig medans Linda plockade ur bilen samt byta om lagom till att det första passet avslutades. I depån hittade jag Magnus S. med sin Badanka (gul 993 RS replica) som jag inte träffat på många år. Likaså var det kul att se FHRacing på plats 😀 och givetvis alla andra klubbkompisar som var närvarande. Nu borde man väl hinna få bilen besiktad innan nästa körning. Inte skulle det visa sig. Kön betades av betydligt långsammare än vad jag hade hoppats vilket resulterade i att när det var klart hade jag 5 min på mig att strapsa in mig i bilen 😦 . Att köra ett varv såg jag ingen vits med så jag stod över och var lite irriterad. Schemats tredje stint kom jag ut på, äntligen. Dessvärre var det mycket trafik så något flyt i körningen kom man aldrig in i. Varvtiderna blir därefter och ligger på ca 1:45 vilket är en bit ifrån personbästa 😦 . Här slår det mig att jag inte vet mitt personbästa, även om jag nog kan gissa så har jag helt enkelt glömt vad siffran var. Nåväl, det reder väl sig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto:Linda Winter

Innan vårat pass nr4 i schemat var det sanering av banan. Detta drog ut på tiden, vilket inte är något man kan rå för och jag tycker funkisarna gör ett bra jobb som värnar om vår säkerhet. Nu blev det än mer frustrerande för mig. När banan var klar att åka på var det bara 5 minuter kvar på passet och precis samma läge som efter besiktningen. Provade slänga på mig grejerna men när jag rullade ut i depån såg jag passet flaggas av 😦 . Hur lönt var det?! Man skulle ha struntat i det och i detta läget var jag rejält trött på det. Om dagen börjar med att det ena efter det andra som hindrar en från att köra, får man i skallen att något inte vill att man skall fortsätta. Jag kläcker ur mig till Linda ”vi skiter idet och åker hem” varpå hon får mig att inse att jag bara pratar strunt och att jag är här för att köra 😉 . Givetvis har hon rätt och jag står upplinad i god tid innan nästa pass. Sedan vänder det. Även om det är en del trafik får jag upp tempot lite och tiderna sjunker markant. Lyckas prestera en serie snygga 1:38 tider och det finns mer att hämta med lite bättre kurvteknik. Bilen går riktigt bra och det känns som jag har koll på däck och bromsar. Med betydligt bättre humör tar jag en lunchpaus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFoto: Linda Winter

Det typiska för mig är att jag presterar successivt bättre tider på de fria träningar och lagom till kvalet blir det sämre. Till min glädje blir kvalet en hit, för ovanlighetens skull och tiden blir 1:37,166 . Efter kvalet vägs bilen till 1218 kg och då är det lite mer än halv tank. Jag har hittat tillbaka till rytmen så nu adderar jag lite mer attack och höga 1:37 tider är vanligt förekommande på Performanceboxen. Till saken hör att förra året sätter jag mitt personbästa på ett varv och övrig varv ligger ca 2 sekunder långsammare. Så när jag får konfirmerat att mitt gamla personbästa 1:37,3 är putsat blir jag riktigt glad just med tanke på att jag kör mer konsekvent fortare. I övrigt är jag långt ifrån min klasskompisar som ligger på 1:34 tider, men däremot blir jag glatt överraskad av att det finns finska klasskompisar som det inte skiljer mer än tiondelar ifrån. Olli Halttunen kommer starta framför och Pasi Kupiainen bakom mig, dessutom är Tron-Cato kört riktigt bra så han ligger strax bakom oss. Frågan är nu vilka de finska ekipagen är??

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Linda Winter

Det är en varm dag (runt 25 grader) men inte för varm och med depåplats med tak gör att jag kan hålla mig sval. M.a.o. anständiga förhållanden när vi rullar ut till start. På griden har jag Kai Järvelä i en 911 i startrutan framför mig och de två finska 944 bredvid. Får en hyfsat bra start och svär på mig själv när jag inte tar tillfället att lägga mig bredvid Kai när han inte kommer iväg ordentligt. Vi seglar igenom första kurvan utan större dramatik och jag ligger efter Pasi. Nu blir det jakt och vi är jämnsnabba. Jag får senare reda på att finnarna kör med 924S motorer vilket förklarar att jag kör ifrån dem lite på rakan med 13hk övertag. Vi ligger alla ca 100kg ifrån klassgränsen så i övrigt är det jämt. Efter många attacker på rakan och många gånger sida vid sida kommer jag slutligen om Pasi och kan öppna en lucka. Men så blir det varvningar och mitt var det är har jag Pasi tätt inpå igen. Det är sista varvet så jag ligger på helspänn att inte klanta mig någon stans. Jag lyckas hålla honom bakom mig till mål 🙂 . Sjukt nöjd är jag, visserligen har jag bara behållit min 5:e placering men varvtiderna är helt ok och racet var bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto:Linda Winter

Redan nu var dagens målsättning uppfyllt men nu var jag taggad så det fanns inget att förlora att köra race 2. Startgriden ser liknande ut och jag kommer iväg ok. Men i vanlig ordning tappar jag i första böjarna. Jag ligger snart i en klunga med Kai först, sedan Olli och jag med Pasi hack i häl. Det är väldigt tajt och jag försöker komma om Olli som är lite bättre på att bromsa i slutet på rakan. Segdraget blir det men jag kommer tillslut om och försöker öppna lucka. Dock hinner jag ifatt Kai och han är klurig att ta sig om. Olli närmar sig tillsammans med Pasi och sen blir det fiasko. Precis innan chikanen saktar Kai in helt oväntat, jag blir helt överrumplad och bromsar. Jag får urusel fart ut på rakan och det en enkel match för Olli och Pasi att ta sig förbi. Nu är jag riktigt förbannad. Fick sedan reda på att Kai inte är en van förare så det var inte honom jag lastar nederlaget på. Däremot är jag sur för att jag inte tog chansen att ta mig om istället för att bromsa 😦 . Tyvärr kom jag inte ikapp de finska 944:orna så det blev en 5:e plats i klassen igen tätt skuggad av Tron-Cato. Kan tyckas vara ett nederlag men detta var av de bästa racen i år 😀 . I parc-ferme får jag prata med de trevliga finnarna som med värme välkomnar mig att köra på deras hemmabana. Hmmm.. jag har inte varit i Finland så man skulle ju kunna… 😉

Vi hade en natt till på hotellet i Linköping och var med på prisutdelningen samt en trevlig middag. Jag åkte hem med en bil som gått klockrent hela helgen. Kanske jag skulle vilja ha lite, lite mer krängare fram annars är det bra balans i den. Mantorp är en favoritbana och det finns tid att kapa. Dock är jag i ett läge där jag har ett grundspår och ett referenstempo som jag kan utgå ifrån att fila vidare på. Sedan känns det lite vemodigt då jag inte tror det blir mer PCSR racing på ett tag 😦 . Visst har jag haft fantastiska upplevelser med klubben som jag inte vill byta mot annat. Men jag saknar seriekänslan som man får när man har konkurrenskraftigt material och kan ”vara med”. Som det ser ut nu känns det inte som jag vill fortsätta men blir det ändrade förutsättningar tvekar jag inte att köra vidare 😉 . Nåväl, det är inte slut för i år, jag hade tydligen anmält mig till MSCC KM5 på Knutan också…

Detta inlägg publicerades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s