Värsta Tyskträffen!

Ja, hur gick det då på Knutan. Sådär kan man väl svara men kul hade jag. Lyckades lomma in på knutan i lagom tid för att installera mig hos familjen Hedberg (FHRacing). Förargenomgången bjöd på ny information, tydligen skulle vi få tre pass istället för ett på oss att sätta kvaltiden för race. Det var ju lyxigt och gynnsamt för mig skulle det visa sig. Efter att ha strapsat fast mig rullade jag ut på första passet. Oj vad kul det var att komma hem igen till min hemmabana, men oj vad jag skulle få jobba för att komma upp i samma tempo som sist jag körde här. Kunde konstatera att det mesta lirade bra, nya bälten tillsammans med flyttad infästning fungerade fint och lite bättre rörelsefrihet i sidled kunde märkas. Annars var det mycket trafik då vi delade banan med BMW Standard klassen. Intressant att se hur mycket bredare BMW piloterna kör sina bilar 😉 . Själv kändes min bil aningens understyrd vilket var positivt. Detta passet var verkligen till för att känna sig för och jag var inte under 1:15. Bilen håller ihop och förtroendet kommer tillbaka. Dock står det klart att jag måste våga ladda hårt om jag det skall bli bra resultat. Detta var en kolossalt varm dag (ca 30 grader) och jag hatar verkligen köra i värme.

mek1203 003

Under andra stinten ökar jag tempot och bilen är klart understyrd men trygg. Något som faktiskt går att justera. Nu får jag verkligen kvittot på diffbromsen, dra mig baklänges vad det driver ut ur idioten 😀 ! Ångrar inte en sekund att jag installerade den. Här sätter jag 1:12,450 som kvaltid vilket jag är riktigt nöjd med då jag inte presterar bra i värme. Dessutom laddar jag inte lika hårt som tidigare så att slakta personbästa bör vara realistiskt 😉 . Nu skulle det visa sig bli lite svårare än så. Vis av erfarenhet är det efter detta pass, när jag tycker att däcken fått jobba ordentligt, jag sänker däcktrycket. Väljer att stanna på 2,4. Så jag ger mig ut på tredje passet, snart får jag temp i däcken och flytet infinner sig när bilen börjar skifta till överstyrt. Antingen har jag överstekt bakhjulen eller så är det något vajsing med krängeriet. För att avrunda lite snyggt är jag tvungen att köra in om depå för att stänga bakluckan som gått upp. Blir ett par varv innan passet flaggas av. I depå byts det om illa kvickt, värme är det gott om 😉 . Sedan kollar jag krängarinfästningarna och givetvis har det ena havererat. Funderar lite hur jag skall göra. Jag har kört bilen överstyrd under sista passet så beslutet blir att vi plockar bort ena droplinken fram och kör racet med bara krängare bak.

Sedan blir det lunch med Andy. Andreas är helgens stand-in för Linda som depåteam. Visserligen inte lika bra men väldigt bra på att skapa god stämning, dessutom har han filmkamera med sig som han administrerar med bravur 😀 . Under dagen snyltar jag ganska flitigt på dörröppningen till Hedbergs husvagn, perfekt tillflykt från skoningslös hetta 😉 . Men snart är det dags för race och jag får order från min sponsor Filip på Autoexperten att genast pensionera min gamla urtvättade overall 🙂 . Han har nämligen levererat en ny som jag beställt tidigare i veckan. Lineup är rena pinan. Att strapsa fast sig tar en stund dessutom vill man inte vara den tävlingsledningen väntar på när det skall rullas ut för tävling. Således sitter man inlåst som en julskinka i en ugn. Porsche har väldigt bra fläktsystem men i denna hettan har den inte mycket att säga till om, man har den på mest för intala sig själv att luft som rör sig svalkar..

Ny Overall

Foto: Filip Fischlein

Racet är 18 varv och jag får en ok start bredvid David som kvalat strax under 1:12. Dock blir jag frånåkt i början av rejset och det blir mest solokörning med dåliga tider. Det mesta är bara jobbigt.  Men så bjuder min baklucka på lite spänning. Den går upp och jag går in i depå, tydligen är jag så snabb att jag inte ens får teknisk flagg. Jag vill inte bryta med fel agerande men är osäker på alla regler som gäller. Jag undviker in i det längsta att knäppa upp bältet och hör med funktionärerna om jag skall in i Parc-ferme om jag bryter. Väl framme hittar jag Andreas som stänger luckan åt mig. Jag får sedan veta att David B. hade varit inne för teknisk flagg och i princip tappat lika många varv som jag. Efter lite tvekande litar jag på Andreas kunskaper i tävlingsledning och fortsätter rejset. Nu blir det dock ingen fight med David men detta hade kunnat sluta helt annorlunda. Jag går i mål sist i klass 8A och en ny erfarenhet rikare, ge aldrig upp, det är inte slut förrän flaggan faller 😉 . David ger mig tips i depån om hur jag skall fixa bakluckan och som vanligt är det trevlig stämning i parc ferme. Den katastrofala körningen finns att beskåda här:

Nu har jag en del hemläxa så jag sliter av mig racemunderingen i förmån för lättare klädsel. Sedan bär det av till garaget svetsa krängarfästen och fixa bakluckan. Blir en bra stund i garaget och sedan blir det hemfärd för mat och sömn. När man går till sängs är man inte nedstämd av alla motgångar. Snarare tvärt om, jag har realiserat förväntningarna gällande varvtid, teorierna om krängaren fram stämmer och när det funkar lirar det riktigt bra. Likaså har jag träffat så många härliga människor och Knutstorp är verkligen en bana som jag är glad att kalla hemmabana. Jag beslutar att ta lite sovmorgon. Det är fri träning under förmiddagen och jag har en gnagande känsla att min förstärkta fästen inte kommer hålla. Anländer sent till bana med riktigt gott humör (bidragande kan vara att jag legat bakom en vacker Alpina B6 3,5 med Italo Disco i lurarna på väg till banan 😉 ). Första träningen missar jag men inför andra träningen har jag fått bilen kollad av besiktningen innan jag rullar ut.

Nu lirar det som på lördagen fast idag är temperaturen betydligt lägre (ca 23 grader) och riktigt behaglig. Understyrningen är tillbaka men övergår senare mot överstyrning. Kollar mina droplinks  men de sitter fast. Resonerar lite med Gilbert och David om hur man kan justera bort det. Konklusionen blir att sänka däcktrycket bak 0,1 i hopp om att undvika eventuell överhettning bak. Snart är det dags igen för att testa inställningarna. Det blir ett kort pass p.g.a. rödflagg och bilen känns inte mycket bättre. Varför får jag reda på när jag kollar droplänkarna igen och givetvis är ena fästet brustet. Faktiskt påverkar det inte mitt goda humör så denna gången vågar jag koppla ur bägge krängarna. Det där med tider och placeringar har jag släppt vi detta laget så det som återstår är att se vad racet kommer ge.

Filmer från träningarna:

Så, detta är så typiskt, hade inga förväntningar och så blir det ett fantastiskt race. På griden står jag nu bredvid depåkompisen Tobias Hedberg. Starten går och den är helt ok men klungan drar iväg. Jo, jag brukar vara dålig attack i början på race men det reder sig efter ett par varv. Visst kränger det mer dock är det neutralt och fint så tempot ökar. Nu börjar man t.o.m. närma sig Tobias gröna turbo. Sedan följer en riktigt härlig kamp till slutet. Får till en hyfsad inbromsning efter rakan och en riktigt bra utgång på Ronnie Pettersson som lyfter humöret. Märker att min rattföring är katastrofal och att jag fegar på en hel del ställen dock börjar mitt gamla tempo komma tillbaka. Tobias misstolkar en blåflagg så jag kommer om onödigt enkelt men han tar sig om i slutet på rakan. Sedan blir han skyddad av en gulflagg i Lito där jag annars har en chans att gå på attack. Även om jag är nära på slutet är det Tobias som är före över mållinjen. Jag är strålande glad och som grädde på moset är att jag lyckas prestera 1:12,5 utan kränghämmare 😉 . Plockar ihop mina pinaler, går på prisutdelning och sedan blir det hemfärd efter en fantastiskt helg.

Nåväl, det var på det stora hela var det en höjdarhelg. Fick i.a.f. en indikation att teorierna stämmer med krängaren, lyckades prestera hyfsade varvtider trots att man inte förutsättningarna inte var de bästa och så fick jag ett sagolikt bra race med Tobias. Till allt detta var det kul att träffa alla fantastiskt trevliga människor, nya och gamla, lokala och långväga, Porsche och BMW bekanta. Riktigt bra initiativ att samköra bägge cuperna på samma ställe 😀 .

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s